-
info
Anti-doomscrolling ASMR-therapiesessie met een op aanraking gebaseerde sensorische ervaring.
-
info
PLA 3D-geprinte sculptuur van Silitra, de godin van slijm.
-
info
A4-catalogusarchief met recensies van beroemdheden van bezoekers van Cache Cleanse
-
info
-
info
Anti-doomscrolling ASMR therapy session with a touch-based sensory experience.
-
info
De Beker der Waan is een artefact uit de hedendaagse samenleving, een object waar archeologen van de toekomst op zouden kunnen stuiten. Deze toekomstige archeologen zullen bij het onderzoeken van dit artefact voor uitdagingen komen te staan vanwege de raadselachtige aard ervan. Ze zullen worstelen om alle gebreken en kneuzingen te ontcijferen die het met zich meedraagt. Ze zullen proberen het verhaal erachter te ontrafelen en de functie ervan te begrijpen.
-
info
Foto door ©Martina Peneva
-
info
-
info
"SPAM" is het resultaat van een onderzoek naar schermverslaving en hoe we constant worden afgeleid door ons digitale bestaan in kapitalistische samenlevingen. Dit project onderzoekt de belofte van vrijheid van informatie en meningsuiting, en de hiërarchische maatschappij blijft ons aantrekken, zelfs als we ons ervan bewust worden dat het een fata morgana is die verhult hoe opportunistische digitale platforms van ons profiteren alsof we objecten zijn. Door de lens te veranderen waardoor we media waarnemen, scheiden de kunstwerken de scrollervaring van de content en werpen ze licht op de leegte, het trauma en de inherente stress van sociale media. Maar trauma is ook het hedendaagse opium van de massa – een privébezit dat tegelijkertijd uitnodigt tot en weerstand biedt tegen afscherming.
-
info
De Beker der Waan is een artefact uit de hedendaagse samenleving, een object waar archeologen van de toekomst op zouden kunnen stuiten. Deze toekomstige archeologen zullen bij het onderzoeken van dit artefact voor uitdagingen komen te staan vanwege de raadselachtige aard ervan. Ze zullen worstelen om alle gebreken en kneuzingen te ontcijferen die het met zich meedraagt. Ze zullen proberen het verhaal erachter te ontrafelen en de functie ervan te begrijpen.
-
info
De Beker der Waan is een artefact uit de hedendaagse samenleving, een object waar archeologen van de toekomst op zouden kunnen stuiten. Deze toekomstige archeologen zullen bij het onderzoeken van dit artefact voor uitdagingen komen te staan vanwege de raadselachtige aard ervan. Ze zullen worstelen om alle gebreken en kneuzingen te ontcijferen die het met zich meedraagt. Ze zullen proberen het verhaal erachter te ontrafelen en de functie ervan te begrijpen.
Websites
Persoonlijke website
gjorgjidespodov.com/Social media
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2023 - 2025Niet-lineair verhaal Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Diploma behaald
-
2022 - 2022Design+Science Summer School Samenwonen University of Ljubjana
-
2015 - 2019Reclameontwerp Sofia, National Academy of Art Diploma behaald
tentoonstellingen
-
2025Schat, ik ben thuis Dom mladih Split Split, Kroatië De tentoonstelling Schat, ik ben thuis! bestaat uit twee kunstwerken die thema's ook erbij horen en de zoektocht naar thuis binnen de queergemeenschap onderzoekt door middel van animatie en 3D-modellering. De korte film, zelfgemaakte Honey, I am home!, presenteert een speels verhaal waarin de kunstenaar zichzelf positioneert in een virtuele wereld. "Terwijl hij zich door het verhaal beweegt, verkent hij het huis als een letterlijke en symbolische ontsnappingsruimte, waarbij hij zich volledig distantieert van de werkelijkheid en absurde scenario's. Deze surrealistische momenten weerspiegelen een diep gevoel van verlangen dat vaak aanwezig is binnen de queergemeenschap – een verlangen naar een plek van erbij horen", aldus de aankondiging. Het tweede werk, From Where I Publish, maakt gebruik van het verbeeldingsvolle potentieel van spellen als ontsnapping aan de werkelijkheid. Door een poppenhuis te bouwen en nieuwe werelden te creëren, laat de kunstenaar zien "hoeveel queers als een soort aan de realiteit ontsnapt door middel van fantasierijk spel." In dit werk effectief Despodov naar de TikTok-trend waarbij mensen de binnenkant van hun computerkast meubels en zo de online wereld verbinden met de queerervaring. dom-mladih.org/en/organization/queeranarchive-2/ Solo
-
2025Speel Dag en Nacht #1 Worm Rotterdam, Nederland WORM presenteert: Play Day n’ Night We lanceren een nieuw cultureel, interdisciplinair programma onder de naam Play Day n’ Night: een ruimte om nieuwe ideeën te koesteren, onverwachte samenwerkingen te laten groeien en de Rotterdamse dag-nachtcultuur nieuwe energie te geven met culturele nieuwsgierigheid en transformatie, creativiteit en gemeenschapszin. Twee weekenden lang (meer dan 40 uur!) openen we de deuren van UBIK, S/ash Gallery en zelfs de stoep. worm.org/production/play-day-n-night-1/ Groep
-
2025Waar ben je nu? #2 Paradise Den Haag, Nederland Deze editie nodigt vijf kunstenaarsduo's uit om intimiteit te verkennen als een gedeelde ervaring – een ervaring die wordt afgebroken, opnieuw vormgegeven en hervormd door de creatieve expressie van elke samenwerking. Door hun gezamenlijke werk zullen nieuwe betekenissen en identiteiten ontstaan, die ons eraan herinneren dat wie we zijn altijd wordt gevormd door de buitenwereld. Door het privéleven bloot te leggen, willen we onderzoeken hoe intimiteit transformeert wanneer het wordt gedeeld en hervormd door anderen, en zo de invloed die we hebben op zowel ons privéleven als onze kunst ter discussie stellen. www.kabk.nl/en/events/where-are-you-currently-2 Groep
-
2025DE SEXSHOP KUNSTSHOW Nolimitsartcastle Amsterdam, Nederland DE SEXSHOP ARTSHOW is een groepstentoonstelling die de kruising van kunst, intimiteit en het onverwachte viert. Kan het meesterwerk ook het seksspeeltje zijn? Waar vervaagt de grens tussen een object om te bewonderen en een object om te ervaren? In deze tentoonstelling IS ALLES TE KOOP! Kom en geef je geld uit aan het sensuele en sublieme, kunst in al haar onbeschaamde vormen. Dit is niet zomaar een tentoonstelling; het is een uitnodiging om de ruimtes waar kunst en intimiteit elkaar kruisen te heroverwegen en te koesteren. Bij No Limits! Art Castle worden deze twee kanten altijd omarmd: het erkende en het over het hoofd geziene, het gevierde en het gestigmatiseerde. In eerdere tentoonstellingen hebben we gereflecteerd op deze dynamiek, zowel in de kunstwereld als onder de kunstenaars zelf. Deze keer richten we ons op het object, een kunstwerk dat zich tussen twee werelden bevindt. nolimitsartcastle.nl/evenement/the-sexshop-artshow/ Groep
-
2025back2breaks Greyspaceinthemiddle Den Haag, Nederland Groep
-
2025Een stralend verleden ligt voor ons Škuc Gallery Ljubjana, Slovenië A Bright Past Is Ahead of Us onderzoekt het verontrustende concept van generatiebeloften – idealen en overtuigingen die via de lijn van generatie op generatie worden doorgegeven en die ons binden aan verwachtingen die we niet vertrouwen of waar we ons niet mee kunnen identificeren. De tentoonstelling gebruikt de theorie van sprookjesachtige narratieve codes als curatoriaal voorwendsel en toont werk van vijf kunstenaars: Enar de Dios Rodríguez, Gjorgji Despodov, Jaione Cerrato, Klelija Živković en Lara Reichmann. Zij bedenken verhalen die ons begrip van menselijke en sociale relaties uitdagen. De tentoonstelling speelt zich af in een halfduistere ruimte die ongemak verhult en contrasteert fantastische en poëtische elementen met grimmige politieke, ecologische en economische realiteiten. Het vormt een plek voor gelaagde reflectie en dialoog, geleid door speculatieve ontwerp- en documentaire methodologieën. www.galerijaskuc.si/exhibition/a-bright-past-is-ahead-of-us/ Groep
-
2025Xenospaces NOVAgallery Pula, Kroatië Mensen navigeren door hun omgeving door middel van zintuiglijke waarneming en cultureel geconstrueerde logica's, en bepalen zo hoe we ruimte claimen, interpreteren en transformeren. Toch is dit perspectief, hoewel centraal in ons begrip, niet absoluut. HEKA Lab onderzoekt de beperkingen van dit mensgerichte, dominant visuele raamwerk en onderzoekt hoe ruimtes, de materialen erin en de soundscapes worden ervaren en beïnvloed door zowel menselijke als niet-menselijke interacties. Door het statische idee van ruimte als een door mensen visueel gedomineerd construct uit te dagen, onthult elk project de dynamische en relationele aard ervan. Deze 'xenospaces' onthullen de lagen van coëxistentie, waar diverse levensvormen en alternatieve manieren om de wereld waar te nemen onverwachte relaties creëren. In plaats van vast of universeel begrepen, speelt ruimte een actieve rol in het vormgeven van realiteiten en stimuleert het nieuwe perspectieven die menselijke logica en zintuiglijke vooroordelen overstijgen. Door middel van installaties die deze over het hoofd geziene dimensies vertalen naar tastbare ervaringen, nodigt HEKA Lab bezoekers uit om hun plaats binnen het gedeelde, onderling verbonden weefsel van het bestaan te heroverwegen, waar perceptie en realiteit veel vloeiender zijn dan ze lijken. novogallery.net/en/exhibitions/xenospaces/ Groep
-
2025Archival F(r)ictions: An Invitation to Trace, Question and Shift Unraveling Narratives National Archives Den Haag, Nederland De tentoonstelling Archival F(r)ictions bevat doordachte verhalen die thema's verkennen zoals de koloniale plantenhandel, de lege plekken in de cartografie, de proviandgronden van plantages, de mondelinge geschiedenis van inheemse culturen, de liederen van voorouderlijk verdriet, de teloorgang van archiefmateriaal, het concept van een 'amfibisch' archief, de geschiedenis van de limbodans, de angst om te verdwalen, de erfenis van het corporatisme en feministische ruimtelijke praktijken. Van koffierituelen tot de handel in botanische planten en van schaduwperformances tot fossiel kapitalisme, er is veel te zien in deze aankomende tentoonstelling. Deze zal ongetwijfeld nieuwe perspectieven bieden op het gemeenschappelijke verleden en nieuwe mogelijkheden bieden voor de toekomst. www.kabk.nl/en/events/masterstudenten-non-linear-narrative-presenteren-archival-frictions Groep
-
2025Dubbelzinnige schoonheid KO-OP Gallery Sofia, Bulgarije FIG 4.0: Ambigue Schoonheid. De tentoonstelling verkent de ambigue grenzen tussen figuratie en abstractie, die voortdurend verschuiven en in elkaar overvloeien, waardoor beelden en symbolen ontstaan die vertrouwd maar toch anders aanvoelen. Het omarmen van ambiguïteit moedigt ons aan om dieper te kijken, verbreedt onze perspectieven en verrijkt ons begrip van de wereld. Uiteindelijk, wanneer de mist optrekt, hopen we op zonneschijn... fig.bg/ Groep
-
2024Bricolage, The House of Confluence RU House at Colonels Row, Building #404B on Governors Island New York, Verenigde Staten In augustus 2024 presenteert "The House of Confluence" de groepstentoonstelling "Bricolage". Deze toont het werk van vijf kunstenaars die momenteel deelnemen aan het residentieprogramma van RU: Cecilia Barreto (Mexico), Shia Roan Conlon (Finland), Gjorgji Despodov (Noord-Macedonië), R.B. van Heesch (Nederland) en David Přílučík (Tsjechië). Deze tentoonstelling is samengesteld door gastconservator Data Chigholashvili van RU. Bricolage is een leenwoord uit het Frans dat niet zozeer door de directe vertaling, maar conceptueel gezien door de veelzijdige interpretatie van kunst, geesteswetenschappen en sociale wetenschappen met de tentoonstelling te maken heeft. Het sluit aan bij "The House of Confluence" door te reflecteren op internationale uitwisselingen in de kunsten en door zo groepstentoonstellingen tijdens de residentie samen te brengen om nieuwe inzichten te bieden. Bovendien wordt bricolage hier gezien als wereldmaken (geïntroduceerd door Nelson Goodman), meer in de zin dat cultuur en betekenissen in beweging (her)beschouwd worden, als beleefde ervaringen – die kritisch voortbouwen op bestaande symbolen, kennis en verbeelding om nieuwe inzichten en richtingen te creëren. Door middel van verschillende onderwerpen en benaderingen in de kunstwerken, stelt de tentoonstelling een diversiteit in wereldmaken voor. In deze bricolage vinden we een hernieuwde blik op symbolen en grafieken, representeren we persoonlijke of denkbeeldige werelden, behandelen we minder bekende verhalen en verkennen we fragmenten van reliëfs of landschappen – aspecten die vloeiend zijn en op verschillende manieren naar voren komen in de werken, waardoor er verbanden ontstaan met betrekking tot de complexiteit van hoe we de (zin van de) wereld om ons heen creëren. De eerste verdieping van het huis presenteert eerder persoonlijke aspecten van wereldmaken, terwijl de twee installaties verschillen in benaderingen en expressievormen. residencyunlimited.org/programs/the-house-of-confluence-bricolage/ Groep
-
2024Een meisje genaamd Werk Cejla Brno, Tsjechië Toont een langdurige samenwerking tussen kunstenaars Zarevska en Despodov. Deze installatie werd gemaakt in de periode tussen maart 2023 en mei 2024 en vormt een trilogie gebaseerd op drie gedichten van Zarevska – "Queen of Something", "Margaret" en "Future of Work". Het nodigt de kijker uit om te speculeren over arbeid, identiteit, veerkracht en wat het betekent om een vrouw te zijn aan het einde van de wereld. Daarnaast gaat het over vrouwen (maar niet alleen) die zich verzetten door rust, nalatigheid, het schrijven van poëzie en door vrij te zijn van schuldgevoel, terwijl de wereld bezwijkt onder de hitte van het alledaagse kwaad. www.kubaparis.com/submission/438478 Duo
-
2024Zichtbaarheidshorizon Galeria17 Prishtina, Albanië Post-truth-politiek en manipulatieve mainstream media vormen en bepalen de zichtbaarheidshorizon in de hedendaagse wereld. Het concept van post-truth is een veelvoorkomend probleem in de moderne tijd en is diepgeworteld in het politieke landschap van democratische samenlevingen. George Orwell schetst in zijn dystopische roman "1984" een samenleving waarin het totalitaire regime zijn controle uitoefent over alle culturele en sociale domeinen, een eigen taal hanteert, historische gebeurtenissen manipuleert en degenen die zich tegen de overheid verzetten, onderdrukt. Op verschillende momenten in de geschiedenis worden verschillende vormen van zichtbaarheid gecreëerd door macht om de samenleving te controleren (Michel Foucault, "Discipline and Punish", 1979). Hierdoor creëren overheden en andere machtige groepen vaak de technologie van een disciplinaire orde, om te bepalen wat mensen zien en hoe ze de wereld ervaren. Wanneer we het hebben over het vergroten van de zichtbaarheid (of zichtbaarheid) als een vorm van politieke erkenning, is dat dan niet een woord over het vormgeven en hervormen van de Waarheid? Over hoeveel niveaus van de werkelijkheid (horizonnen) kunnen we praten en hoe accepteren en selecteren we wat Waarheid is en wat Onwaar of Verdraaiing is? galeria17.org/en/visibility-horizon/ Groep
-
2023XVII DENES Nova Agora Cifte Amam Skopje, Macedonië akto-fru.org/%D0%9D%D0%9E%D0%92%D0%90-%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%A0%D0%90-20-%D0%93%D0%9E%D0%94%D0%98%D0%9D%D0%98-%D0%9D%D0%90%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%94%D0%90-%D0%94%D0%95%D0%9D%D0%95%D0%A1_new-agora/ Groep
-
2023Precariteit heeft een kans Structura Gallery Sofia, Bulgarije De snelle krimp van de openbare ruimte te midden van het wereldwijde kapitalisme is direct schadelijk voor de opkomst van de publieke sfeer en daarmee voor de publieke persoon. De atomisering en daaropvolgende privatisering van de openbare ruimte depolitiseert het dagelijks leven en verandert hele contexten en ecosystemen in het post-waarheidstijdperk. De neoliberale stedelijke herstructurering in postsocialistische samenlevingen heeft de openbare ruimte doen krimpen en transformeren tot plekken voor passieve ontvangst van consumentistische en nationalistische boodschappen in plaats van plekken voor het koesteren van democratische politieke subjectiviteit. Kunstenaars hebben altijd de neiging gehad om betwiste en gepolariseerde terreinen te betreden, om het podium te creëren voor de opkomst van het publiek, om "nieuwe manieren van opereren" te bedenken binnen de formele regels en "disciplinaire structuren" zoals De Certeau's tactieken... En deze selectie is precies dat – verschillende artistieke inspanningen die de publieke sfeer en de openbare ruimte heroveren en herdefiniëren door tactieken te creëren voor de herovering ervan en de toegang ervan voor de precaire en tot zwijgen gebrachte mensen. Deze kunstvormen kunnen via de strijd voor rechten en in nauwe samenwerking met sociale bewegingen opnieuw openbare ruimte creëren of deze zelfs stimuleren in tijden dat ze zwak lijken. structura.gallery/en/exhibitions/%D0%BD%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%82%D0%B0-%D0%B8%D0%BC%D0%B0-%D1%88%D0%B0%D0%BD%D1%81-%D0%BE%D0%B1%D1%89%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B8-%D0%BF/ Groep
-
2023Humano Tehnologia Cankarjev dom Ljubjana, Slovenië Na drie jaar interdisciplinaire ontwikkeling, het samenbrengen van diverse stakeholders en het verleggen van grenzen op het gebied van augmented reality-technologieën, robotica en kunstmatige intelligentie, digitalisering en digitalisering van cultureel erfgoed, ecologie en duurzame ontwikkeling, zullen innovatieve en visionaire pilotprojecten, producten, kunstwerken, festivals en educatieve programma's worden gepresenteerd. We zullen verschillende creatieve gebieden, methodologische benaderingen en productiecontexten met elkaar verbinden en presenteren via de getoonde projecten, waarbij we proberen nieuwe technologieën te introduceren in de basisprincipes van de moderne samenleving van de 21e eeuw, volgens het principe van technologische humanisering. De werken die voortkomen uit de principes van beschouwing en reflectie, openheid en samenwerking, wederzijdse wederkerigheid, ideeën en actie, werden geconfronteerd met de ideeën om de onderdelen samen te voegen tot een coherente gemeenschap en ruimte te creëren voor de realisatie van projecten met kennis en gedrag, vindingrijkheid, onderzoek en experimenten als artistieke elementen. www.kibla.org/projekti-koprodukcije-in-mednarodna-sodelovanja/aktualni-projekti/ruk/dogodki/za-humano-tehnologijo/ Groep
-
2023Koningin van iets PrivatePrint Skopje, Macedonië De kunstenaars wijzen erop dat het concept 'koningin' de afgelopen jaren breed is gepopulariseerd en gedemocratiseerd op sociale media; iedereen kan (en zou) een koningin moeten zijn als hij of zij dat wil, zonder zich daarvoor te hoeven verantwoorden – direct en gratis. "Deze installatie, gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Zarevska, verwijst naar de eenzaamheid van het bestaan in een wereld waar de mensheid is uitgestorven en de koningin alleen is om over haar bestaan na te denken. In het gedicht wordt de koningin geconfronteerd met verschillende objecten en wezens die verschillende aspecten van haar identiteit vertegenwoordigen, maar ook haar professionele verschijning, want ze is tenslotte de CEO van een poëzieproductiebedrijf aan het einde van de wereld", aldus de auteurs. Ze voegen eraan toe dat Despodov tegelijkertijd de infrastructuur bouwt die de 'Koningin van Iets' definieert, maar ook beperkt, door haar te omringen met objecten die haar essentie in gevaar brengen, waardoor ze paradoxaal en wanhopig, maar tegelijkertijd mooi en vol hoop wordt. www.favu.vut.cz/en/ffa-news-f26745/dragana-zarevska-gjorgji-despodov-queen-of-something-skopje-(nmk)-d238845 Duo
-
2022KIBLIX Love and Peace International Festival of Art, Technology, and Science KIBLIX Maribor, Slovenië De door epidemieën geteisterde KIBLIX 2020-2021 onderzocht wat virtuele werelden vandaag de dag zijn; het bleek de meest consistente tentoonstelling van ruimte-tijd "digitale kunst" en de meest relevante tentoonstelling van "digitale realiteiten" ter wereld te zijn. KIBLIX 2022, editie van dit jaar, fungeert als platform van het Netwerk van Kunst- en Cultuuronderzoekscentra – RUK. Het netwerk, opgericht door Delavski dom Trbovlje, PiNA uit Koper en KIBLA uit Maribor, heeft pilotprojecten, producties, residenties, workshops en debatten uitgevoerd en artistieke creaties ondersteund door ruimte voor denken en handelen te openen. Na vier jaar netwerken heeft het faciliteren van producties voor kunstenaars, gastoptredens en uitwisselingen, samenwerkingen, presentaties en vertoningen vruchten afgeworpen. Wij laten het aan u over om te beslissen hoe. www.kibla.org/en/festivals/kiblix/kiblix-2022/kiblix-2022-workshop-marko-vivoda-gjorgji-despodov/ Groep
-
2022
-
2022Welcome to PlanetB Ars Electronica Linz, Oostenrijk ars.electronica.art/planetb/files/2022/08/festival22.pdf Groep
-
2021
-
2021New Fashion Narratives Fashion Clash Festival Maastricht, Nederland www.fashionclash.nl/fcf-2021 Groep
projecten
-
2025
Doom Scroll Rehab: Cache Cleanse GRADUATION FESTIVAL @ KABK Den Haag, Nederland graduation.kabk.nl/2025/gjorgji-despodov Welkom bij de Cache Cleanse. Laat je telefoon en algoritmische afhankelijkheden alsjeblieft thuis. In deze meeslepende installatie betreden we een scenario uit de nabije toekomst waarin de wereld terminaal online is en het collectieve bewustzijn lijdt aan een weinig bekende, volledig verzonnen, maar volkomen echte aandoening: Brain Rot. Veroorzaakt door chronische overconsumptie van weinig moeite kostende, lage kwaliteit, veel herhalende media (meme dumps, TikTok loops, Reddit scrolls, dat ene meisje dat Plato uitlegt aan de hand van een Hailey Bieber lipgloss review), laat deze aandoening de beschaving kwijlen, vol dopamine zitten en spiritueel onwel worden. Maar maak je geen zorgen: in deze wereld schaffen we Brain Rot niet af – we behandelen het. Maak kennis met Cache Cleanse. Dit is geen spa. Dit is geen ziekenhuis. Dit is een fabulerende materialisatie – deels therapiecentrum, deels delulu-kamer, deels speculatief ontwerpvoorstel, maar een volkomen serieuze reactie op de ineenstorting van aandacht en betekenis. Het vervangt traditionele wellnesscentra door fluisteraars in de gemeenschap, anti-doom scrollende slijmstations en rituelen gebaseerd op stemming. Stel je een meditatiesessie voor waarbij je in plaats van ademhalingsoefeningen zachtjes de opdracht krijgt om te "sssst, swipe weg". Stel je therapie voor, maar je therapeut is een zacht fluisterende stem die herhaalt: "Je bent in principe chronisch chill." De Cache Cleanse is geen product. Het is geen oplossing. Het is een provocotype – een prothese voor de kritische geest, ontworpen om onze collectieve verbeelding te verruimen over wat zorg en content detox zou kunnen betekenen in een wereld die niet losgekoppeld kan worden. Het wil je niet redden. Het wil dat je nadenkt over waarom je überhaupt gered moest worden.
-
2025
Honey, I am home Queeranarchive Split, Kroatië kulturpunkt.hr/najava/izlozba/gjorgji-despodov-honey-im-home/ Honey, I am home! is een tentoonstelling met twee kunstwerken die thema's als erbij horen en de zoektocht naar thuis verkennen – met name binnen de queergemeenschap. De korte film Honey, I am home! presenteert een speels verhaal waarin de kunstenaar zichzelf in de virtuele wereld positioneert. Naarmate hij zich door het verhaal beweegt, verkent hij het huis als een letterlijke en symbolische ontsnappingsruimte, waarbij hij zich volledig distantieert van de realiteit en absurde scenario's betreedt. Deze surrealistische momenten weerspiegelen een diep gevoel van verlangen dat vaak aanwezig is binnen de queergemeenschap – een verlangen naar een plek van erbij horen. De film is opgebouwd als een loop, het einde voelt niet als een conclusie, maar als een mogelijk begin. De cyclische structuur weerspiegelt hoe veel queers het concept 'thuis' ervaren: zelfs als ze het vinden, voelen ze zich vaak niet helemaal veilig of beschermd – het is nooit helemaal wat 'thuis' zou moeten zijn. Het tweede werk, getiteld From Where I'm Posting, speelt met het idee van poppenhuizen en de creatie van miniatuurwerelden – een weerspiegeling van hoe veel queer mensen als kind de realiteit ontvluchtten door middel van fantasierijk spel. In dit werk laat de kunstenaar zich inspireren door een recente trend op TikTok, waarbij mensen de binnenkant van hun computerkast decoreren en er een poppenhuisachtige micro-omgeving van maken. Met dit werk reflecteert de kunstenaar op hoe queer individuen vaak ergens bij horen in online ruimtes, gemeenschappen opbouwen en zich vrij uiten via digitale netwerken.
Internationale uitwisselingen / Artist-in-residencies
-
2024Residency Unlimited, New York, Verenigde Staten New York, Verenigde Staten Residency Unlimited is een kunstorganisatie uit Brooklyn die internationale en lokale kunstenaars onderdak biedt via residentieprogramma's. Als onderdeel van de DENES Award die ik in Macedonië ontving voor Jonge Beeldend Kunstenaar van het Jaar, nam ik deel aan een residentie van twee maanden aan de Universiteit van New York. Daar ontwikkelde ik mijn praktijk, legde ik contacten met curatoren en andere kunstenaars en nam ik deel aan openbare programma's in de hedendaagse kunstscene van New York. residencyunlimited.org/
-
2022ART & SCIENCE LAB HEKA Koper, Slovenië HEKA is een laboratorium op het kruispunt van kunst en wetenschap, dat sinds september 2021 geopend is. Het is het vruchtbare resultaat van een langdurig strategisch planprogramma MCRUK van de Vereniging voor Cultuur en Educatie PiNA. www.chlaydoscope.eu/heka-koper-slovenija/
opdrachten
-
2025INNER BLOOM Dance company Sofia, Bulgarije INNER BLOOM is een dansfilm die de verschillende stadia van vrouwelijkheid presenteert met behulp van choreografie en 3D-animatie. Het project is gemaakt door regisseur Kosta Karakashyan, 3D-animatiekunstenaar Gjorgji Despodov en choreografe Stephanie Handjiiska, met als doel een visueel indrukwekkend product te creëren waarin de vrouw en het vrouwelijk lichaam de hoofdrolspeler en schepper van de wereld om hen heen zijn. filmfreeway.com/INNERBLOOM670 Uitgevoerd
-
2025PARISH Den Haag, Nederland Posterontwerp voor een clubavond gewijd aan queerruimtes. www.instagram.com/parish_queer/ Uitgevoerd
-
2024Anal Body-Anal Politics Dance company Tenerife, Spanje Ik heb een animatie gemaakt ter begeleiding van de lezing Anal Body–Anal Politics, die de kritische thema's die tijdens de presentatie aan bod komen, visueel aanvult en versterkt. aleksandargeorgiev.com/ Uitgevoerd
-
2024Expo Bricolage Residencyunlimited New York, Verenigde Staten Ik ontwierp de promotieposter voor Expo Bricolage, waarin ik de geest van creatieve assemblage en experimentele kunstcreatie vastlegde. residencyunlimited.org/
-
2023ES U NO PARAR Dance company Tenerife, Spanje Ontwierp de promotieposter voor ES U NO PARAR, een dynamische danssolo van Darío Bardam. Uitgevoerd
-
2021HARIBO x Sage House Commercial Type Shanghai, China Leidde de ruimtelijke art direction voor een project met Haribo-thema, gesitueerd in een winkelcentrum, en transformeerde de ruimte tot een speelse, fictieve wereld, geïnspireerd op de grillige identiteit van het merk. Het middelpunt van het ontwerp was een levendige piramidestructuur die de ervaring verankerde, omgeven door immersieve zones die bezoekers uitnodigden om het Haribo-universum te verkennen, er interactie mee te hebben en zich erin te verdiepen. Het project combineerde winkelruimte met fantasierijke verhalen en creëerde een surrealistische pop-upwereld die de grens tussen verbeelding en realiteit deed vervagen. www.sage-house.com/ Uitgevoerd
-
2021London Fashion Week x Open Studio: Digital Fashion London, Verenigd Koninkrijk Ontwikkelde 3D-rigging en -animatie voor Congregationdesign, een duurzaam modemerk dat digitale expressie in de mode onderzoekt. Het project omvatte het creëren en animeren van 3D-gemodelleerde kledingstukken, waarmee virtuele mode-items tot leven kwamen in een volledig digitale omgeving. www.congregationdesign.com/collection1 Uitgevoerd
-
2021FNL NETWORK Digital Fashion Los Angeles, Verenigde Staten Ontwikkelde een promotionele 3D-animatie voor FNL Network ter ondersteuning van de lancering van hun content op nieuwe streamingplatforms. De animatie benadrukte de focus van het netwerk op mode, lifestyle en internationale media, met behulp van gedurfde visuele storytelling en dynamisch bewegingsdesign. fnlnetwork.com/ Uitgevoerd
-
2021GAY TIMES GAY Times London, Verenigd Koninkrijk Op uitnodiging van Gaytimes maakten ze samen met zes andere queerkunstenaars een visual ter ere van hun nieuwe merkidentiteit en de queergemeenschap. www.gaytimes.com/ Uitgevoerd
-
2019ARTPOP FEVER Commercial Type Hong Kong, China Leidde de art direction en het ruimtelijk ontwerp voor Art Pop Fever, een evenement dat de gedurfde, eclectische geest van de popcultuur viert. De locatie werd omgetoverd tot een levendige, meeslepende omgeving, geïnspireerd door popesthetiek, met een mix van speelse visuals, gelaagde texturen en dynamische kleurenschema's. Het ontwerp was gericht op het vervagen van de grenzen tussen hoge kunst en popcultuur, en creëerde een boeiende ruimte waar performance, installatie en interactie met het publiek samenkwamen. www.chunkyonion.com/en/ Uitgevoerd
publicaties
-
2025A Book of Nine Books Boek Private Print Ilija Prokopiev and Marija Hristova Skopje, Macedonië privateprint.mk/en/books/a-book-of-nine-books Ilija Prokopiev en Marija Hristova In gesprek met Ivana Mirchevska, Gjorgji Despodov, Klelija Zhivkovikj, Jovan Josifovski, Viktorija Poposka, Dzemiliana Abdulova, Hristina Krsteska, Viktorija Machkovska en Hana Korneti, Ivana Chaloska en Dimitar Samardjiev In dit boek nodigen curatoren Ilija Prokopiev en Marija Hristova lezers uit voor een rijke en reflectieve verkenning van opkomende kunstpraktijken binnen het culturele landschap van Noord-Macedonië. A Book of Nine Books is het hoogtepunt van een driejarige reis van samenwerking, dialoog en creatieve experimenten met een nieuwe generatie kunstenaars en cultuurwerkers – zij die zich verzetten tegen gemakkelijke classificaties, zich verzetten tegen opgelegde systemen en zich soepel bewegen tussen disciplines en identiteiten. Door middel van veldwerk, atelierbezoeken en hechte samenwerkingen onthult A Book of Nine Books een groeiende ecologie van kunstenaars die auteurschap, identiteit en maatschappelijke betrokkenheid heroverwegen. Van queer memory-werk in kleine steden tot feministische archeologie, van permacultuur storytelling tot de heropleving van de Roma-cultuur: de gepresenteerde projecten weigeren statische definities en omarmen experiment en onzekerheid als essentiële instrumenten voor culturele transformatie. Book of Nine Books is het eerste deel in de Curatorial Insights-serie, uitgegeven door PrivatePrint. De Curatorial Insights-serie onderzoekt hedendaagse curatoriale praktijken en werkmethodologieën en biedt verschillende perspectieven op de theoretische en praktische kaders die het curatoriale discours vandaag de dag beïnvloeden. Het project wordt gesponsord door het Prins Claus Fonds voor Cultuur en Ontwikkeling.
-
2021SKIP AD Boek Private Print Gjorgji Despodov Skopje, Macedonië privateprint.mk/en/books/skip-ad SKIP AD is het eerste kunstenaarsboek van grafisch ontwerper Gjorgji Despodov. Despodov creëert een speelse artistieke methode genaamd de "Sessie voor zelfontdekking", een integraal onderdeel van het meer omvattende SKIP AD-project. Met deze methode, kritisch georiënteerd op massaconsumptie, opent Despodov de mogelijkheid voor een alliantie tussen de grafisch ontwerper en ons, de gebruikers. Grafisch ontwerp gebruikt specifieke mechanismen om in te spelen op de behoeften van gebruikers; dit project gebruikt precies diezelfde mechanismen om ons te helpen onze eigen individuele en essentiële behoeften te ontdekken. Deze daad van zelfontdekking is dus tegelijkertijd een daad van verzet en een kans om een nieuwe visuele wereld te creëren. Het project wordt gesponsord door het Prins Claus Fonds voor Cultuur en Ontwikkeling.
-
2019SLANTED MAGAZINE #34 Boek Slanted SLANTED MAGAZINE Karlsruhe, Duitsland www.slanted.de/product/slanted-34-europe/ Slanted Magazine #34 – Europa is een pleidooi voor een veelzijdig en levendig Europa, tegen de achtergrond van een Europa van naties, rechtspopulisme en egoïstische politiek. Het is een inventarisatie van Europa, met een commentaar, een perspectief, een gevoel van illustratoren, fotografen, schrijvers en grafisch ontwerpers uit heel Europa.
Recensies
-
2022Het boek van Gjorgji Despodov is een must-read om massaconsumptie uit grafisch ontwerp te halen Website Joey Levenson Verenigd Koninkrijk www.itsnicethat.com/articles/gjorgji-despodov-graphic-design-070422 Gjorgji Despodovs boek Skip Ad biedt een kritisch onderzoek naar de rol van grafisch ontwerp in de vormgeving van de consumentencultuur. Door middel van een 'sessie voor zelfontdekking' nodigt Despodov lezers uit om in contact te komen met ontwerpelementen die conventionele reclamenormen uitdagen. De conceptuele opzet van het boek stimuleert introspectie, waardoor mensen hun eigen behoeften kunnen verkennen, voorbij commerciële invloeden. Door ontwerpmechanismen te hergebruiken, stimuleert Despodov een dialoog tussen ontwerper en gebruiker, wat een bewustere benadering van visuele communicatie bevordert.
Prijzen en stipendia
-
2023DENES-prijs voor jonge beeldend kunstenaar in Noord-Macedonië AKTO-FRU Skopje, Macedonië De DENES Award is een prestigieuze tweejaarlijkse (nu jaarlijkse) prijs voor Noord-Macedonische beeldend kunstenaars onder de 35 jaar, opgericht in 2002/2003 door het Centrum voor Hedendaagse Kunst in Skopje in samenwerking met de Stichting voor de Burgermaatschappij. Sinds 2015 wordt de prijs geleid door de FRU en biedt finalisten een residentie in New York bij Residency Unlimited, gefinancierd door Trust for Mutual Understanding.
Vertegenwoordiging
-
--
artistieke nevenactiviteiten
-
2025 - 2025Queer-verhalen door middel van persoonlijke artefacten, Galerija Kocka, Split (HR)
-
2023 - 2023TOEKOMST VAN SPAM: Gastspreker, Faculteit Schone Kunsten, Technische Universiteit, Brno (CZ)
-
2023 - 2023KIBLIX: Dunch at The Holy Crab performatieve workshop in samenwerking met Marko Vivoda, KIBLIX Love and Peace Internationaal Festival voor Kunst, Technologie en Wetenschap, Maribor (SL)
-
2022 - 2022Dunch at The Holy Crab: Performative workshop, IZIS Festival – Pipes / Cevi, Koper (SL)
-
2022 - 2022Virtualisatie van de realiteit, R.O.R Festival, Nova Gorica (SL)