-
info
"Raiders of the lost" op KABK Graduation Show 2020
-
info
uit de serie "Riders of the lost"
-
info
uit de serie "Riders of the lost"
-
info
uit de serie "Riders of the lost"
-
info
warmtebeeld van het project "Wastage of uncounted fruits rolled on the ground"
-
info
warmtebeeld van het project "Wastage of uncounted fruits rolled on the ground"
-
info
van het project Ourobureau (boekview)
-
info
van het project Ourobureau
-
info
boekverspreiding
-
info
boekverspreiding
Beeldend kunstenaar met een interdisciplinaire praktijk die machtsonevenwichtigheden onderzoekt
Door mijn achtergrond als politicoloog te combineren met artistieke onderzoeksmethoden en interdisciplinaire benaderingen, ontwikkel ik projecten die zich richten op het visuele onderzoek naar machtsonevenwichtigheden.
Als ik fotografie als een veelzijdig medium begrijp, gebruik ik verschillende visuele strategieën, afhankelijk van de aard van elk project: van het toe-eigenen van bestaande beelden tot het experimenteren met nieuwe technologieën zoals thermische beeldvorming en tridimensionale modellering.
Geïnteresseerd in hoe beelden hun betekenis veranderen afhankelijk van hun volgorde en context, heb ik een langdurig onderzoek ontwikkeld naar montage, sequencing en narratieve hybridismen die ik implementeer en uitbreid in mijn persoonlijke projecten en werken in opdracht.
Terwijl de fotografie mijn praktijk stuurt, beïnvloedt mijn fascinatie voor tastbaarheid en de manier waarop de tijd wordt vastgelegd in de materie de uitkomsten, die rond de boekvorm draaien.
Als ik met anderen werk, help ik de auteurs om hun fotoboeken te bewerken en te materialiseren. Het is een expertise die ik combineer met pedagogie en die ik deel door middel van lezingen, workshops en cursussen, nadat ik me heb gerealiseerd dat lesgeven een sleutelpraktijk is waarvan de samenwerkingsprocessen en -resultaten mij als beeldend kunstenaar definiëren.
Ik ben me ervan bewust dat boeken en tentoonstellingen niet het enige kunnen zijn dat voor mijn fotografische projecten wordt tentoongesteld. Ik breid mijn repertoire momenteel uit door middel van nieuwe technologieën zoals 3D-geprinte sculpturen, terwijl ik actief manieren vind om met een nieuw publiek buiten de wereld van de fotografie in contact te komen.
Websites
persoonlijke website
www.waltercosta.siteSocial media
Maakt deel uit van Kunstenaarsinitiatief / Collectief / Broedplaats
Havaiana Papers - Distributieplatform voor Braziliaanse onafhankelijke fotoboeken
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2018 - 2018cursus over kunstcriminaliteit (online) University of Glasgow
-
2018 - 2020MA Photography&Society Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Diploma behaald
-
2012 - 2013Postuniversitaire opleiding in de documentaire fotografie Blank Paper Photography School (Madrid/Spain
-
2006 - 2010Bachelor in politieke wetenschappen en internationale studies alma mater studiorum/Bologna University Diploma behaald
tentoonstellingen
-
2020graduation show KABK Den Haag, Nederland Friction Atlas is de afstudeershow van het eerste cohort van de nieuwe MA Photography&Society. Met behulp van verschillende benaderingen om uiteenlopende onderwerpen aan te pakken, delen de tentoongestelde projecten dezelfde zoektocht naar het identificeren en onthullen van fricties die van invloed zijn op hedendaagse samenlevingen, van milieu tot geschiedenis, van markt tot kolonialisme, van lokale gemeenschappen tot het fotografische medium zelf. Groep
-
2018De kloof, de trein, het perron VÃO Art Space São Paulo, Brazilië In het geval van VÃO, een collectieve ruimte, gelegen in de wijk Pinheiros, in São Paulo, vonden we acht talenten, van verschillende achtergronden en formaties, allemaal ingevoegd in de vragen van onze tijd, het omgaan met specifieke materialen, het bereiken van bijzondere resultaten. De titel, ironisch zeker, wordt uitgelokt door de nieuwe doopnaam van de ruimte, die melding maakt van de zorg en aandacht die we moeten hebben als we ons in mijnenvelden wagen, twijfels ontwijken, vallen en stormen die we, analoog, in onze paden vinden. vaoespacodearte.wordpress.com/2018/04/03/285/ Groep
-
2016Bureau voor Openbare Veiligheid VÃO Art Space São Paulo, Brazilië Wat als de overheid faalt en mijn paspoort me opsluit in een bepaald gebied? Wat als het geld minder waard wordt dan een papier waarop het gedrukt is? Wat als mijn bedrijf failliet gaat en/of mijn baan verouderd raakt? Heb je ooit nagedacht over de instelling waar je vrijelijk kunt discussiëren over de onzekerheden van het leven binnen de maatschappij zonder dat je bang bent voor zelfbeheersing? Het nomadisch Bureau voor Publieke Zekerheden wil een context creëren waarin de definitie van de grenzen tussen 'publiek' en 'privaat' en de regels van het sociale spel zelf, die het begrip 'normaal' definiëren, kunnen worden aangevochten". Groep
projecten
-
2020
Riders of the lost Self-initiated Den Haag, Nederland www.waltercosta.site/projects/riders-of-the-lost-ongoing/ In hoeverre kan fotografie zowel medeplichtig zijn als een middel om de handel in geroofde antiquiteiten aan het licht te brengen? Hoe wordt de traceerbaarheid van de bewegingen tussen illegale en legale markten door middel van fysieke en virtuele rijken beïnvloed door de fotografie? Hoe kunnen de beelden en andere materialen die door zowel de legale als de illegale markt worden geproduceerd, helpen om het verlies van de materiële cultuur die door plundering en handel wordt veroorzaakt, aan het licht te brengen? Ruiters van het verloren gaan gaat om de plundering van en handel in antiquiteiten, een transnationale misdaad die de sporen van onze voorouders voor miljarden euro's verkwanselt en tegelijkertijd bijdraagt aan hun eigenlijke vernietiging, het buigen van de geschiedenis en de publieke toegang ten gunste van de commodificatie en het privé-eigendom. Dit op onderzoek gebaseerde project maakte gebruik van de sleutelrol die de fotografie speelt bij het faciliteren, verbergen en uiteindelijk onthullen van de handelsmechanismen en -routes, en bracht de verborgen stroom van artefacten aan het licht die van het mondiale zuiden, rijk aan archeologische vindplaatsen, naar het mondiale noorden stromen, rijk aan de middelen om ze aan te kopen. "Volg het geld". Vermomd als een nep-personage betrad ik de fysieke en virtuele gebieden waar de handel en de openlijke handel plaatsvinden, en belichaamde ik hun verhullende tactiek om ze aan het licht te brengen. Daarbij begreep ik dat de bewustwording en het genereren van een impact noodzakelijkerwijs gepaard gaat met het aanpakken van de verzamelaars wier vraag naar antiquiteiten vaak niet op de hoogte is van deze illegale en destructieve toeleveringsketen. Ik ben daarom begonnen met het onderzoeken van de psychologische redenen om oudheden te verzamelen met als doel de archetypische drijfveren achter deze moderne jagers en verzamelaars uit te buiten. Voor dit doel heb ik 3D-modellen gemaakt van nog ontbrekende en voorheen onbekende artefacten door gebruik te maken van beelden van geplunderde antiquiteiten die door handelaars op Facebook privé-groepen zijn geplaatst. Wat als de 3D-geprinte antiquiteiten een nieuwe manier zouden kunnen worden om het verleden te bezitten zonder het in gevaar te brengen?
-
2018
Ourobureau Self-initiated São Paulo, Brazilië www.waltercosta.site/projects/ourobureau/ De Braziliaanse bureaucratie is een ouroboros van talloze regels die zijn geërfd van hun koloniale verleden. Het volledige wantrouwen van de burgers door de autoriteiten - die a priori als leugenaars worden beschouwd - dwingt de mensen om urenlang in de rij te staan en van kantoor naar kantoor te springen en postzegels te verzamelen om te bewijzen dat ze de waarheid vertellen. In combinatie met ongelijkheid en een slecht onderwijssysteem is het resultaat een vicieuze cirkel waarin mensen eerder als bedienden dan als burgers worden behandeld.
-
2018
Wastage of uncounted fruits rolled on the ground Self-initiated São Paulo, Brazilië www.waltercosta.site/projects/wastage-of-uncounted-fruits-rolled-on-the-hot-ground-ongoing/ Als de temperatuur betrekking heeft op hoe snel atomen schudden, hoe zit het dan met het gelijktijdig schudden van 21 miljoen mensen en hun machines? De tropische zon van São Paulo verwarmt voortdurend een schijnbaar eindeloze uitgestrektheid van beton en asfalt. De schaduwen van de gebouwen, de airconditioners en de sociale ongelijkheden maken een thermisch evenwicht ondenkbaar, wat betekent dat er voortdurend warmte wordt uitgewisseld, soms feilloos, vaak met geweld. Gewapend met een IR-camera heb ik deze energie-interacties en -contrasten achtervolgd, met de politieke crisis en de economische onzekerheid als onafhankelijke variabelen van deze vergelijking waarvan het resultaat moeilijk te raden is.
-
2013
Diagenesis Self-initiated Madrid, Spanje www.waltercosta.site/projects/diagenesis/ Na de financiële crisis in de VS in 2008 beleefde Spanje de zwaarste crisis uit zijn recente geschiedenis. Omdat de economische groei vooral door de bouwsector werd opgestuwd, leidde de plotselinge stop tot een cascade-effect waarvan het land nog steeds moeite heeft om zich te herstellen. Tetuán, een wijk uit de lagere klasse in de noordelijke buitenwijken van Madrid, was in 2003 het doelwit van een groot bouwbedrijf. Het bedrijf werd gekozen als locatie voor een groot bouwproject en begon met steun van de gemeentelijke autoriteiten oude huizen te onteigenen om nieuwe luxeflats te bouwen. Ze beloofden de onteigende bewoners op te vangen via een openbaar woningbouwproject in de buurt. Het leek een win-win oplossing. Toen de crisis toesloeg, verklaarde het bedrijf dat al ¾ van de te slopen huizen bezat, failliet en verlamde het project. De bewoners woonden nog steeds in hun huizen toen het bedrijf, dat verplicht was om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren, hen met rust liet terwijl de huizen langzaam uit elkaar vielen. De meeste mensen zochten hun toevlucht bij vrienden die in andere gebieden woonden, maar sommigen hadden geen andere keuze dan in deze spook- en rottende buurt te blijven.
Internationale uitwisselingen / Artist-in-residencies
-
2014Estudio Madalena São Paulo, Brazilië Estudio Madalena biedt een residentieprogramma aan dat de deelnemers in staat stelt hun praktijk uit te breiden en hen tegelijkertijd te verbinden met de belangrijkste leden van de Latijns-Amerikaanse fotografische scène.
-
2014Valparaíso International Photography Festival Valparaíso, Chili Het festival biedt onderdak aan opkomende fotografen en bevordert de ontwikkeling van sociaal geëngageerde projecten die gericht zijn op samenwerking met de lokale gemeenschappen. www.fifv.cl/
opdrachten
-
2019EnCMYK Fotoboek vergadering Montevideo Centre of Photography Montevideo, Uruguay Curatorschap van de 2019-editie van het tweejaarlijkse fotoboekfestival met tentoonstellingen, conferenties, straatacties en workshops. cdf.montevideo.gub.uy/actividad/en-cmyk-2019 Uitgevoerd
-
2018"Ela vai ficar" Sabrina Pestana (private person/visual artist) São Paulo, Brazilië Redactie en ontwerp van Sabrina Pestana's fotoboek "Ela vai ficar" (ze blijft) hydra.lat/products/ela-vai-ficar-sabrina-pestana Uitgevoerd
-
2018"Vira-livros" SOLAR Photofestival Fortaleza, Brazilië Curatorschap van een serie performatieve lezingen over fotoboeken, projecties en muziek, die plaatsvonden in het Dragão Do Mar Cultureel Centrum. www.solarfotofestival.com/pt/programacao Uitgevoerd
-
2016Arte Serrinha art festival Arte Serrinha São Paulo, Brazilië opdracht voor een fotoreportage van het multidisciplinaire kunstfestival "Arte Serrinha" in Fazenda Serrinha (Bragança Paulista/São Paulo/Brazilië) arteserrinha.com.br/programacao/ Uitgevoerd
-
2014Up Around the Bend Christian Lagata (private person/visual artist) Madrid, Spanje Redactie en ontwerp van Christian Lagata's fotoboek "Up around the bend" christianlagata.com/PUBLICATIONS Uitgevoerd
Aankopen/werken in collecties
-
2018Ourobureau IMS Stichting Fotobibliotheek São Paulo, Brazilië boek
-
2015"El Fuego Cruel" FOAM museumbibliotheek Amsterdam, Nederland boek
publicaties
-
2018Ourobureau Monografie self-published Walter Costa São Paulo, Brazilië www.waltercosta.site/projects/ourobureau/ De Braziliaanse bureaucratie is een ouroboros van talloze regels die zijn geërfd van hun koloniale verleden. Het volledige wantrouwen van de burgers door de autoriteiten - die a priori als leugenaars worden beschouwd - dwingt de mensen om urenlang in de rij te staan en van kantoor naar kantoor te springen en postzegels te verzamelen om te bewijzen dat ze de waarheid vertellen. In combinatie met ongelijkheid en een slecht onderwijssysteem is het resultaat een vicieuze cirkel waarin mensen eerder als bedienden dan als burgers worden behandeld. Deze gecompliceerde procedures en lange wachtrijen bevorderden het oprichten van een eigenaardig figuur: de "despachante". Ruwweg vertaald als "expediteur", zijn het meestal voormalige staatsarbeiders die hun baan hebben opgezegd en hun kennis van het bureaucratische doolhof aan de burgers zijn gaan aanbieden. Voor despachanten is het een winstgevendere manier om in hun levensonderhoud te voorzien, maar hun werk heeft een belangrijk neveneffect: het helpt de ongelijkheid te institutionaliseren omdat slechts een paar mensen zich hun diensten kunnen veroorloven. Beelden en video's worden toegeëigend uit sociale media, die oorspronkelijk door mensen werden gedeeld om hun ervaringen met de bureaucratie te beschrijven: van wachtrijen die door gewone burgers worden geplaatst tot video's die verband houden met snelkoppelingen die door despachanten worden geplaatst. Er werd een reeks interventies in de openbare ruimte gedaan in de buurt van de meest drukke bureaucratische centra in São Paulo, bestaande uit posters en flyers met foto's van lange wachtrijen en populaire spreekwoorden die verband houden met de daad van het wachten.
-
2018Dit is het verhaal van een man die gekenmerkt wordt door een beeld uit zijn kindertijd Boek self-published Walter Costa São Paulo, Brazilië www.waltercosta.site/projects/this-is-the-story-of-a-man-marked-by-an-image-from-his-childhood/ Een fotoboek als eerbetoon aan Chris Marker's meesterwerk La Jetée, een studie over het gebruik van montagetechnieken in de boekvorm.
-
2014"El Fuego Cruel" Monografie self-published Walter Costa São Paulo, Brazilië www.waltercosta.site/projects/el-fuego-cruel-the-cruel-fire/ Op 12 april 2014 viel het vuur Valparaíso (Chili) binnen. 12 van de 43 wijken werden in vier van de ergste dagen van de geschiedenis van de stad tot de grond toe afgebrand. Zeven maanden later verwachtte ik een nog steeds verwoest en verlaten gebied te vinden, maar wat ik in plaats daarvan vond was een hard werkende gemeenschap besloten om zo snel mogelijk te herstellen van de tragedie. Met hulp van studenten van de plaatselijke universiteit hadden ze hun houten huizen bijna volledig herbouwd, en het heuvelachtige terrein dat door het vuur vruchtbaar was geworden, was al bedekt met nieuwe planten en voorjaarsbloemen. Maar de sporen van de grote brand waren nog steeds zichtbaar in kleine details, en vooral in het geheugen van de mensen. Na een gesprek met de bewoners wist ik dat ik een manier nodig had om die herinneringen visueel terug te brengen, dus ging ik naar de openbare bibliotheek en maakte ik reproducties van foto's die in die roerige dagen in de plaatselijke kranten verschenen. Samen met de foto's die ik in de getroffen wijken maakte, creëerde ik een visueel eerbetoon in de vorm van een fotoboek, waarvan de titel is geïnspireerd op een gedicht van Pablo Neruda.
Prijzen en stipendia
-
2020Lighthouse 2020-21 FotoDok Utrecht, Nederland Lighthouse is een programma dat documentaire fotografen of beeldmakers die zijn afgestudeerd aan een Nederlandse academie ondersteunt en inspireert om een nieuw projectvoorstel te ontwikkelen. Het programma helpt nieuw talent om bijzondere ideeën te ontwikkelen tot een waardevol en overtuigend projectvoorstel.
artistieke nevenactiviteiten
-
2019 - --curator Loopt nog
-
2017 - --uitgever Loopt nog
-
2013 - --zelfstandige redacteur Loopt nog
-
2010 - --docent Loopt nog