-
info
installatie, ArToll, Bedburg-Hau, 2025
-
info
cirkel opgebouwd uit twee braamtakken, half groen / half bruin Installatie, expositie Circle of Life (onderdeel van Megmemory), ArToll, Bedburg-Hau, Duitsland, 2025
-
info
boomstronken opgebouwd uit verschillende delen. Hergegroepeerd tot boomstronk Installatie, expositie Circle of Life (onderdeel van Megmemory), ArToll, Bedburg-Hau, Duitsland, 2025
-
info
Uit takken opgebouwde werveling Installatie, expositie Circle of Life (onderdeel van Megmemory), ArToll, Bedburg-Hau, Duitsland, 2025
-
info
Installatie, expositie Circle of Life (onderdeel van Megmemory), ArToll, Bedburg-Hau, Duitsland, 2025
-
info
Installatie, expositie Circle of Life (onderdeel van Megmemory), ArToll, Bedburg-Hau, Duitsland, 2025
-
info
Installatie, expositie Circle of Life (onderdeel van Megmemory), ArToll, Bedburg-Hau, Duitsland, 2025
-
info
Installatie, expositie Circle of Life (onderdeel van Megmemory), ArToll, Bedburg-Hau, Duitsland, 2025
-
info
installatie met kastanjebladeren van struisvogelveren. expositie Goeie Grond 2023 Heemskerk
-
info
installatie, bij expositie Goeie grond in Heemskerk 2023 Veren als windvanen tooien de boom met gevallen bladeren. Als een Zwerm vogels met hun kop in de wind.
-
info
Veren als windvanen tooien de boom met gevallen bladeren. Als een Zwerm vogels met hun kop in de wind. Installatie expositie: Goeie grond 2023 Heemskerk.
-
info
Installatie bij expositie "Groen" Zinder, Tiel, 2022
-
info
uitleg werk expositie "Egied Simons Exploded View, Franx, Zoetermeer 2022
-
info
Expositie: Geworteld, Egied Simons "Exploded Views" Locatie: Franx Zoetermeer Periode: 10 juli t/m 24 juli 2021 titel: Root Field 1, (Japanse Duizendknoop) Installatie waarbij wortelstokken van de Japanse Duizendknoop gedurende een maand uitliepen en de groeiende delen zich tussen de tegels omhoog wrongen. Op deze wijze ontstonden er in het veld verschuivingen. Installatie expositie "Explodeer Views". Franx, Zoetermeer, 2022
-
info
Geplette hersenen tussen glas. In één oogopslag kan men het totaal overzien Installatie expositie "Explodeer Views". Franx, Zoetermeer, 2022
-
info
Installatie expositie "Explodeer Views". Franx, Zoetermeer, 2022
-
info
Installatie expositie "Explodeer Views". Franx, Zoetermeer, 2022
-
info
Installatie expositie "Explodeer Views". Franx, Zoetermeer, 2022
-
info
De basisinstallatie werd gevormd door een aluminum constructie met daarop een glazen platen. Op deze "tafel" werden 16 bakken geplaatst met een glazen bodem. Hierin werden gedurende 3 weken verschillende zaden opgekweekt. Via spiegels kon de wortelgroei worden gevolgd. Iedere dag werden de bakken op een copieermachine gezet. Een reeks van 11 A3-kopieën werd iedere dag op een muur geprikt. Zodoende kom de wortelgroei van een 11-tal gewassen worden gevolgd. Het werk op de muur begon bijna zwart en eindigde een stuk lichter naarmate de wortelgroei vorderde. Op deze wijze is de muur twee keer gevuld. Expositie: Geworteld "Egied Simons "Exploded View" Locatie: Franx Zoetermeer Periode: 10 juli t/m 24 juli 2022
-
info
De basisinstallatie werd gevormd door een aluminum constructie met daarop een glazen platen. Op deze "tafel" werden 16 bakken geplaatst met een glazen bodem. Hierin werden gedurende 3 weken verschillende zaden opgekweekt. Via spiegels kon de wortelgroei worden gevolgd. Iedere dag werden de bakken op een copieermachine gezet. Een reeks van 11 A3-kopieën werd iedere dag op een muur geprikt. Zodoende kom de wortelgroei van een 11-tal gewassen worden gevolgd. Het werk op de muur begon bijna zwart en eindigde een stuk lichter naarmate de wortelgroei vorderde. Op deze wijze is de muur twee keer gevuld. Expositie: Geworteld "Egied Simons "Exploded View" Locatie: Franx Zoetermeer Periode: 10 juli t/m 24 juli 2022
-
info
De basisinstallatie werd gevormd door een aluminum constructie met daarop een glazen platen. Op deze "tafel" werden 16 bakken geplaatst met een glazen bodem. Hierin werden gedurende 3 weken verschillende zaden opgekweekt. Via spiegels kon de wortelgroei worden gevolgd. Iedere dag werden de bakken op een copieermachine gezet. Een reeks van 11 A3-kopieën werd iedere dag op een muur geprikt. Zodoende kom de wortelgroei van een 11-tal gewassen worden gevolgd. Het werk op de muur begon bijna zwart en eindigde een stuk lichter naarmate de wortelgroei vorderde. Op deze wijze is de muur twee keer gevuld. Expositie: Geworteld "Egied Simons "Exploded View" Locatie: Franx Zoetermeer Periode: 10 juli t/m 24 juli 2022
-
info
De basisinstallatie werd gevormd door een aluminum constructie met daarop een glazen platen. Op deze "tafel" werden 16 bakken geplaatst met een glazen bodem. Hierin werden gedurende 3 weken verschillende zaden opgekweekt. Via spiegels kon de wortelgroei worden gevolgd. Iedere dag werden de bakken op een copieermachine gezet. Een reeks van 11 A3-kopieën werd iedere dag op een muur geprikt. Zodoende kom de wortelgroei van een 11-tal gewassen worden gevolgd. Het werk op de muur begon bijna zwart en eindigde een stuk lichter naarmate de wortelgroei vorderde. Op deze wijze is de muur twee keer gevuld. Expositie: Geworteld "Egied Simons "Exploded View" Locatie: Franx Zoetermeer Periode: 10 juli t/m 24 juli 2022
-
info
De basisinstallatie werd gevormd door een aluminum constructie met daarop een glazen platen. Op deze "tafel" werden 16 bakken geplaatst met een glazen bodem. Hierin werden gedurende 3 weken verschillende zaden opgekweekt. Via spiegels kon de wortelgroei worden gevolgd. Iedere dag werden de bakken op een copieermachine gezet. Een reeks van 11 A3-kopieën werd iedere dag op een muur geprikt. Zodoende kom de wortelgroei van een 11-tal gewassen worden gevolgd. Het werk op de muur begon bijna zwart en eindigde een stuk lichter naarmate de wortelgroei vorderde. Op deze wijze is de muur twee keer gevuld. Expositie: Geworteld "Egied Simons "Exploded View" Locatie: Franx Zoetermeer Periode: 10 juli t/m 24 juli 2022
-
info
Expositie: Geworteld, Egied Simons "Exploded Views" Locatie: Franx Zoetermeer Periode: 10 juli t/m 24 juli 2022 titel: Root Field 1, (Japanse Duizendknoop) Installatie waarbij wortelstokken van de Japanse Duizendknoop gedurende een maand uitliepen en de groeiende delen zich tussen de tegels omhoog wrongen. Op deze wijze ontstonden er in het veld verschuivingen.
-
info
Voor de expositie Geworteld, Egied Simons "Exploded Views" bij Franx in Zoetermeer (2022), heb ik een aantal Installaties gemaakt waarbij wortelsystemen en uitlopers van woekerplanten het uitgangspunt vormden. Een er van was een muurwerk met een 6-tal horizontale bakken die gevuld waren met aarde en de wortelstokken en uitlopers van brandnetels. Zij maakten organische verbindingen tussen de horizontale elementen. Gedurende een maand kwamen er verse scheuten uit de wortelstokken en ontstonden er nieuwe verbindingen. Iedere dag ontwikkelde het werk zich verder. Expositie: Geworteld "Egied Simons "Exploded Views" Locatie: Franx Zoetermeer Periode: 10 juli t/m 24 juli 2022
-
info
Wat Egied Simons nodig had om zijn levende kunstwerk te kunnen maken, lijkt zo eenvoudig. Te weten: vruchtbare aarde, mals gras, zaad en wind. Zijn plan om op Akerendam een V-vorm in een grasveld te creëren testte hij verschillende malen uit door proefveldjes te zaaien. Als een ervaren tuinder stuurde hij het proces. Die V-vorm die hij schiep, kun je zien als een omgekeerde sokkel. Het verse gras groeit in de V-vorm of groef en wordt omlijst door de kale aangesneden aarde. Dit gras ontspringt aan het ritme van de maaibeurten van het gazon rondom. Zijn V-vorm is te vergelijken met een vallei waarin het laagste deel doorgaans het meest vruchtbaar is, maar ook het meest kwetsbaar. Alles komt op dat diepste punt samen. Zo ook op het grasveldje op Akerendam waaruit de grashalmen tot boven het maaiveld rijzen. Zijn wuivende lint van gras zal tijdens de expositie gewoon doorgroeien. In die tijdspanne zal Egied het bewaken en beschermen tegen de elementen, tegen overstromingen, muizen en slakken en verwijst hij op lichtvoetige wijze naar de klimaatcrisis.
-
info
Winterlicht 2019, Lichtkunst festival Julianapark Schiedam cirkel van water en vuur
-
info
resultaat van een Artist in Residence periode bij ID11 (Het tijdelijk verblijf) Wave: Installatie met draad en veren, uitgangspunt was de vlucht van een vogel, de beweging ontstaat door tocht in een droogschuur.
-
info
video met wortelwerken
-
info
Exhibition: Pinetum als Lab - kunst maakt het onzichtbare zichtbaar (group show) Location: Pinetum Blijdenstein, Van der Lindenlaan 125, 1217 PJ Hilversum, The Netherlands Period: August 26 - 17 september 2017 (Friday, Saterday, Sunday) Simons’ interest in plant life has extended to a study of root systems. How do roots of plants grasp and mingle with each other? Which strategy does the plant use in its search for a stronger grip as well as water? The underground texture reveals the traces of this search. In Pineteum Blijdenstein Simone presents the installation Radix Morgana Pinetum. On glass plates grow several conifers. The root growth can be followed through the use of mirrors.
-
info
Rootprints zijn opgespannen speciaal geprepareerde doeken, waar wortels mee zijn vergroeid. De wortels van iedere plant hebben een eigen kleur, een eigen patroon, een eigen signatuur. In gedroogde vorm wordt dit spel van lijnen en vlakken geconserveerd. De doeken zijn geprepareerd met bestanddelen van voedingsstoffen zoals oxides. Deze stoffen kleuren het doek maar beïnvloeden ook de wortelgroei. De resultaten worden getoond in de vorm van Rootprints.
-
info
Time lapse movie showing root development of ten different crops, grown on a square flat surface. This work shows the unfolding pattern of roots inhabiting a square field.
-
info
total: 20 x 6 m Simons’ interest in plant life has extended to a study of root systems. On an abstracted floor plan of Amsterdam the surfaces are covered with a thin layer of prepared earth which is sown with seeds from around the world. The impending growth will make the space a green oasis. After several weeks the surface is overturned and the root structure becomes visible. How do roots of plants grasp and mingle with each other? Which strategy does the plant use in its search for a stronger grip as well as water? The underground texture reveals the traces of this search. In the center of the space a 5 meter wide installation is presented: Radix Morgana. On glass plates grow several crops. The root growth can be followed through the use of mirrors at an angle of 45 degrees. Egied Simons has been invited for a work period in the Orangerie as a first exploration of a research in 2016 in which the gardens, soils, trees and plants of the Amstelpark itself becomes the focus.
-
info
Title installation: Naked Eye Lights Transvaal Dimensions: 30 x 6x 20 m Exhibition: Translumen Amsterdam 2013 Period: 31 October & 1, 2 and 3 November 2013 Location: 25 Locations in Transvaal, Amsterdam East NAKED EYE LIGHTS Het Hollands polderlandschap vormde het uitgangspunt voor Aque Morgana. Drie ondiepe bakken gevuld met waterleven worden van onderaf belicht. Spiegels onder een hoek van 45 graden tonend de levendige watervelden parallel aan de muur. Het drieluik bevat algen, waterplantjes, watervlooien, insecten en slakken uit de vijvers van het Gemeentemuseum. Losgekomen van de zwaartekracht en voorzien van voldoende zuurstofoppervlak blijven de velden zich gedurende de expositie ontwikkelen.
-
info
Titlle: Arbor Morgana The Hague 2013, Dimensions: 12 x 8 x 3 m Exhibition: Ja-Natuurlijk / Yes-Naturaly Location: Gemeentemuseum GEM, The Hague, The Netherlands Period: 15 March - 25 September 2013 Materials: mixed media, wood, steel, fabrics, lenses Arbor Morgana The Hague Op de zandduin naast het GEM is tussen de bomen een veelhoekige constructie ingericht als camera obscura. Twee lenzen zijn loodrecht omhoog gericht op de kruinen van de bomen. Bladeren en takken die in de wind bewegen en voorbijdrijvende wolken worden geprojecteerd op ronde tafels. De bomen zijn onderdeel van het kunstwerk. Het paarse gaas aan de buitenzijde zal in de komende maanden langzaam worden overgroeid door klimop. Door voorzichtig aan het tafelblad te draaien kan men de scherptediepte beïnvloeden
-
info
Title: Aqua Morgana The Hague Exhibition: Yes Naturaly / Ja-Natuurlijk Location: Gemeentemuseum GEM, The Hague Period: 15 March - 25 September 2013 - Dimensions: three times 127 x 20 x 40 cm Materials: mixed Media Aqua Morgana The Hague The Dutch polder landscape is the reference point of Aqua Morgana. Three shallow basins, filled with waterline, are illuminated from underneath. Mirrors with an angle of 45 degrees reflect the lively water fields for the visitor. The triptych contains algae, water plants, water fleas, insects and snails taken from the Gemeentemuseum ponds. Freed from gravity and provided with sufficient surface oxygen, the fields kept evolving during the course of the exhibition.
-
info
Laser lights moved by the wind scan a field of shrubs.
-
info
Exhibition: Skulptuur.nl, Title: Crystal Files Location: Korenbeurs Schiedam Period: 10-03-2013 Dimensions: 7 x 70 x 70 cm Crystal Files Egied Simons neemt bewegend, levend materiaal als uitgangspunt voor zijn werk. In zijn onderzoek naar structuren, gelaagdheid, openheid en verdichting construeert Simons landschappelijke sferen. De serie Crystal Files laat op glasplaten neergeslagen vormen zien van alledaagse materialen als zouten, soda, urine en suikers. De gekozen vormen zijn dusdanig dat ze het kristallisatieproces optimaal tot zijn recht komt. De serie Crystal Files komt voort uit de serie Liquid Files, Hierbij werd “levend” biologisch materiaal ingekaderd en geprojecteerd met behulp van dia- en overheadprojectoren. Een vergelijkbaar spel speelt Egied Simons met chemische reacties tussen suikers, zouten, alcohol, water en andere stoffen. Deze werken zijn tijdelijk en hebben het karakter van een performance. Het werk van Egied Simons gaat evenzeer over verdichting als over tijd en beweging.
-
info
Title: Heat Wave Dimensions: 12.5 x 2.5 m Period: 10 t/m 17 november 2012 Location: Kleine Berg, Eindhoven, the Netherlands Festival: Light festival Glow 2012 For his installations Egied Simons uses different materials: sometimes robust and solid, then very fragile and perishable. Light, the most volatile ‘substance’, plays a role in almost all of his projects. During the dark and cold November Simons presents Heatwave, a work of art about light and heat. He films the audience of GLOW with a thermal imaging camera and projects the result on the facade of Le Connaisseur. The slowly moving stream of visitors is converted into a changing color mass in which you can identify yourself with a little effort. The artist uses dynamic and natural processes in our immediate environment as a basis for his work. This may include movements caused by the wind, small organisms or, as in this case, the spectator himself. Using lenses, mirrors, cameras or projectors, he offers a different perspective on everyday phenomena. Watching reality becomes like a cinematic experience.
-
info
Cita Morgana Boven in het dak van een bus, die is omgebouwd tot een mobiele donkere kamer, is een grote lens gericht op de hemel. Het bewegend beeld van voorbijtrekkende wolken, bomen, delen van gebouwen, bovenleidingen en overvliegende vogels wordt in de auto direct op een ronde tafel geprojecteerd. De passagiers, gezeten in de mobiele donkere kamer, kunnen de stad op een nieuwe manier beleven. Met zijn mobiele werk ‘Cita Morgana’ zet Egied Simons de realiteit om naar een ruimtelijke, filmische ervaring. Zo ontstaat er een een spel van diepte en verdichting en subtiele bewegingen van objecten met de lucht als achtergrond.
-
info
6 x 8 meter Liquid Files De serie “Liquid Files” bestaat uit “live projecties” van biologisch materiaal. Dit materiaal (of sporen ervan) wordt tussen glas geplaatst in diaraampjes (“containers” van 24x36x1 mm, 36x36x1 mm en 60x60x1 mm). Hiervoor heeft Egied Simons speciale technieken ontwikkeld. De inhoud wordt via diaprojectoren afgebeeld op een witte muur of doek en met een oneindige resolutie komen structuren en processen “real time” tot leven. Het materiaal waarmee hij werkt komt meestal uit de directe omgeving en bestaat uit spinnenwebben, voedingsmiddelen, lichaamssappen, onderdelen uit de biobak, stuifmeel, vissenschubben etc. De door de diaraampjes begrensde ruimten beschouwt hij als “sanctuaries” waarbinnen gebeurtenissen zich afspelen. Microscopische details worden zichtbaar maar het grotere geheel is altijd nog herkenbaar. De projectoren werken met hun licht en warmte als een activator. Het leven bestaat uit organismen en processen en zelfs maanden later komen sommige dia’s opnieuw tot leven: uitgekomen eitjes, ingevangen vliegjes, schimmelprocessen, uitzwetend vocht, etc. Soms banen organismen zich een weg en vormen tussen de glasplaatjes van de diaraampjes gangenstelsels die zich tonen als labyrint. De projecties vormen landschappen: lagen spinnenweb vormen coulissen binnen de gegeven ruimte, gebeurtenissen worden er letterlijk in gevangen. Vele aspecten van de teken- en schilderkunst zijn in deze geprojecteerde landschappen van de “onder- en de bovenwereld” terug te vinden, al dan niet als “stills”. Behalve met diaprojectoren werkt hij met overheadprojectoren waarbij processen worden gecomponeerd, geregisseerd en belicht. Hierbij spelen dagelijkse producten als gelatines, bier, alcohol, zeep, olie, azijn, etc. een rol. De tijdsduur waarbinnen deze processen plaatsvinden varieert van enkele minuten tot uren. Scherpte en onscherpte, verkleuringen, verzadigingen die zich voordoen bij processen bepalen mede het beeld.
-
info
-
info
-
info
-
info
De wortels nemen stoffen uit de bodem op en scheiden ook weer stoffen uit, waarbij de wortels het water (‘Iedere plant is daarbij uniek’) kleuren. Root Extracts is een installatie waarmee deze kleurenpracht kan worden getoond.
-
info
De basisinstallatie werd gevormd door een aluminum constructie met daarop een glazen platen. Op deze "tafel" werden 16 bakken geplaatst met een glazen bodem. Hierin werden gedurende 3 weken verschillende zaden opgekweekt. Via spiegels kon de wortelgroei worden gevolgd. Iedere dag werden de bakken op een copieermachine gezet. Een reeks van 11 A3-kopieën werd iedere dag op een muur geprikt. Zodoende kom de wortelgroei van een 11-tal gewassen worden gevolgd. Het werk op de muur begon bijna zwart en eindigde een stuk lichter naarmate de wortelgroei vorderde. Op deze wijze is de muur twee keer gevuld. Expositie: Geworteld "Egied Simons "Exploded View" Locatie: Franx Zoetermeer Periode: 10 juli t/m 24 juli 2021
-
info
De basisinstallatie werd gevormd door een aluminum constructie met daarop een glazen platen. Op deze "tafel" werden 16 bakken geplaatst met een glazen bodem. Hierin werden gedurende 3 weken verschillende zaden opgekweekt. Via spiegels kon de wortelgroei worden gevolgd. Iedere dag werden de bakken op een copieermachine gezet. Een reeks van 11 A3-kopieën werd iedere dag op een muur geprikt. Zodoende kom de wortelgroei van een 11-tal gewassen worden gevolgd. Het werk op de muur begon bijna zwart en eindigde een stuk lichter naarmate de wortelgroei vorderde. Op deze wijze is de muur twee keer gevuld. Expositie: Geworteld "Egied Simons "Exploded View" Locatie: Franx Zoetermeer Periode: 10 juli t/m 24 juli 2021
-
info
Voor de expositie Geworteld, Egied Simons "Exploded Views" bij Franx in Zoetermeer (2021), heb ik een aantal Installaties gemaakt waarbij wortelsystemen en uitlopers van woekerplanten het uitgangspunt vormden. Een er van was een muurwerk met een 6-tal horizontale bakken die gevuld waren met aarde en de wortelstokken en uitlopers van brandnetels. Zij maakten organische verbindingen tussen de horizontale elementen. Gedurende een maand kwamen er verse scheuten uit de wortelstokken en ontstonden er nieuwe verbindingen. Iedere dag ontwikkelde het werk zich verder. Expositie: Geworteld "Egied Simons "Exploded Views" Locatie: Franx Zoetermeer Periode: 10 juli t/m 24 juli 2021
Websites
website Egied Simons
www.egiedsimons.comSocial media
Curriculum vitae
Opleidingen
-
1990 - 1991elektronische Vormgeving Streekschool Noord
-
1989 - 1990mixed media Maastricht, Jan van Eyck Academie
-
1983 - 1987beeldhouwen Rotterdam, Academie van Beeldende Kunsten Diploma behaald
-
1978 - 1983lerarenopleiding tekenen/handvaardigheid lerarenopleiding ZWN Delft Diploma behaald
tentoonstellingen
-
2025Circle of life ArToll Bedburg-Hau, Duitsland serie natuur-installaties als ode aan Meg Mercx (kunstenaar en organisator 1961-2024) Groep
-
2024Groen SBK-KNSM Amsterdam, Nederland Wie houdt er niet van groen? Groen is de kleur van leven, vernieuwing, natuur, groei en energie. Groen met zijn talloze schakeringen; van de koele blauwe kant tot aan de warme gele kant en alles ertussen in. Vanaf 15 januari is de expositie GROEN te zien met schilderijen, objecten en installaties waarin de kleur GROEN de hoofdrol speelt. Curatoren Piet Augustijn en Jack van Mildert selecteerden voor de expositie ‘groen’ werk van de kunstenaars Marinke van Zandwijk, Amerentske Koopman, Jan de Beus, Erik Oldenhof, Gertjan Scholte-Albers, Egied Simons, Jolanda Verdegaal. GROEN was eerder te zien bij Zinder Tiel. In de schilderijen van Amerentske Koopman (1972) zijn stedelijke structuren te ontdekken, de ene keer een abstract ritme van dansende streepjes in alle kleuren van de regenboog, de andere keer een stuwende plattegrond van kleurrijke omlijnde vlakjes of een uit gekleurde vakjes opgebouwd stadsdecor onder een blauwe lucht. Over de serie ‘Dag, die ze in deze expositie laat zien, zegt ze: ‘Mijn dag / De dagen / Gevuld met groen / En streepjes en strepen en nog meer / Totdat ik door de bomen / Het bos weer zie. Kenmerkend voor de abstracte schilderijen van Erik Oldenhof (1951) is het pasteus geschilderde lijnenspel dat als een sluier over het doek valt. Het resultaat is ruimtelijk en architectonisch. Zijn schilderijen gaan over het proces van schilderen en overschilderen, toevoegen em weglaten, oppervlak en diepte, licht en schaduw, orde scheppen en de bewuste verstoring daarvan. Door het pasteuze verfgebruik modelleert hij zijn schilderijen met verf, het werk krijgt daardoor sterk het karakter van een object. Onregelmatigheden en rafelige randen relativeren de strengheid van de lijnstructuren. Het opvallende in de landschappen van Gertjan Scholte-Albers (1971) is dat ze er niet uitzien alsof ze naar de werkelijkheid zijn geschilderd. De doeken zijn uitgevoerd in kleuren die de traditionele natuurliefhebber niet in zijn palet heeft. De contrasten van licht en donker die in het landschap voorkomen zet hij om in de eigen heldere kleuren. Scholte-Albers is dan ook altijd op zoek naar het experiment. Bomen zijn blauw of grijs tegen een fel oranje lucht gemengd met citroen geel. Of zoals hier: groen met allerlei kleuren er omheen. Speciaal voor deze tentoonstelling geschilderd. De wereld is zijn laboratorium. Egied Simons (1958) maakt processen en structuren van levende organismen zichtbaar die anders onopgemerkt blijven. Aarde, water, lucht en zaad zijn d www.sbk.nl/groen/ Groep
-
2023Groen Zinder Tiel, Nederland groei-installatie Groep
-
2023Other Entanglements Het Archief Rotterdam, Nederland Graag nodig ik je uit voor de opening van de expositie: Other Entanglements op vrijdag 1 december vanaf 17:00 Locatie: Het Archief, Robert Fruinstraat 52, Rotterdam openingstijden: 1 tot 23 december 2023 Open zaterdag en zondag 13:00 tot 17:00, en op afspraak Hier toon ik een tweetal installaties : Tocht: Een veld struisvogelveren balanceert aan het plafond en beweegt op de luchtstroom door de kier van een open raam. Pas de deux Draden van zijde worden gedragen door opstijgende lucht en voeren een dans uit boven een radiator. Other Entanglements Zes kunstenaars die werken vanuit onderzoek en spel, het verbinden van uiteenlopende onderwerpen, het aan elkaar knopen van onwaarschijnlijke losse eindjes en het weven van een nieuwe werkelijkheid. In het Archief tonen ze collages en assemblages, boeken, tekeningen, keramiek, site-specific sculpturen, performance en film. Met werk van Hillegon Brunt, Rei Kakiuchi, marjolijn kok, Patrícia Pinheiro de Sousa, Egied Simons en Heleen Schröder. Samengesteld door Heleen Schröder. Groep
-
2022Exploded Views Franx Zoetermeer, Nederland Installaties Egied Simons in combinatie met het werk van leden van de vereiniging van Botanische kunstenaars www.kunstgaragefranx.nl Solo
-
2022Utrecht Down Under - Kunst op de volle grond tuincentrum STECK Utrecht, Nederland UTRECHT DOWN UNDER kunst op volle grond is een pop-up tentoonstelling in een tuincentrum over het spanningsveld tussen mens en natuur. LINE-UP 24 beeldend kunstenaars waarvan het merendeel een connectie heeft met regio: Arne Hendriks, Matea Bakula, Tanja Smeets, Maze de Boer, Kim van den Belt, Egied Simons, Jeroen Kooijmans, Iris Honderdos, Tyra van Mossevelde, Kevin Bauer, Marijke Breuers, Semâ Bekirović, Ali Eslami, Zeger Reyers, Walter Simon, Nikki van Es, Johan Rijpma, Hans van Lunteren, PJ Roggeband, Francine Claassen, Jonathan Straatman, Denkbeeldvormer, Anna J. van Stuijvenberg en Menno Hiele Een sprekende augurk? De natuur doorgronden en op vijf manieren je ertoe verhouden? Tussen het groen een kunstwerk zien ontstaan en samen soep eten met een vleesetende plant? Dit alles kan in de nieuwe editie van UtrechtDownUnder kunst op volle grond. 24 kunstenaars laten tussen de planten, op het parkeerterrein en in de oase van een grote groen kas in tuincentrum STECK werk zien. UtrechtDownUnder kunst op volle grond is een pop-up tentoonstelling in een tuincentrum over het spanningsveld tussen mens en natuur. Het brede publiek wordt verrast met beeldend werk waarin de relatie met de natuur als romantisch, onderzoekend, conceptueel of humorvol uitgangspunt diende. Met hun voelsprieten voor sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen doken vele kunstenaars de laatste jaren in de natuur. De interesse is ook algemeen ‘booming’, sinds de dreigende klimaatcrisis tot iedereen doorgedrongen is. Maar hoe verschillend kun je tegen het verschijnsel natuur aankijken. Kunstenaars onderzochten wat hun relatie is met de natuurlijke orde. Met voornamelijk duurzame materialen, hergebruikt of circulair, ontstonden werken waarin de rol van de mens, het natuurlijke versus het artificiële, de mogelijke dreigingen en de oneindige schoonheid en groeimogelijkheden van de vegetatie om ons heen uitgelicht en beschouwd worden. Een tentoonstelling binnen de setting van een tuincentrum. Dat is een experiment; kwalitatieve kunst tussen winkelend publiek. Een breed publiek komt zo op ongedwongen wijze in aanraking met hedendaagse kunst. Een siteprogramma van lezingen, kunstenaarsfilms, verdwaaltochten én een prikkelend educatief programma voor middelbare scholieren ondersteunt de tentoonstelling. Curator van de editie UtrechtDownUnder kunst op volle grond is Elaine Vis www.utrechtdownunder.nl Groep
-
2018Landkunst op de Buisse Heide De Buisse Heide Nederland, Nederland Organisatie: De Van GoghGalerie en Natuurmonumenten Opening: vrijdag 7 september 2018 om 16.00 uur in de Herenkamer, Roosendaalsebaan 19, Achtmaal Met nieuw werk van Egied Simons, Piet van de Kar, Denis Oudendijk, Jossua Wechsler en Simon Mulder www.landkunst.nl Van 8 september t/m 28 oktober 2018 vindt de zesde editie plaats van Landkunst op de Buisse Heide. Vincent van Gogh kwam er in zijn jeugd regelmatig om te wandelen in de natuur. De inspiratie die de Buisse Heide hem bood, zien we terug in zijn latere schilderijen. Het echtpaar Henriette en Richard Roland Holst maakten er aan het begin van de twintigste eeuw een artistieke buitenplaats van. Langs de gedichtenroute van Roland Holst organiseren de Van GoghGalerie en Natuurmonumenten in 2018 voor de zesde maal Landkunst op de Buisse Heide. Hedendaagse kunstenaars en schrijvers laten zich opnieuw inspireren door dit bijzondere landgoed. Van zonsopkomst tot zonsondergang is het landgoed opengesteld voor wandelaars. De landkunstroute is verkrijgbaar in het Vincent van GoghHuis Zundert. Mogelijk gemaakt dankzij de provincie Noord-Brabant en Stichting De Leeuwenberg. www.landkunst.nl Groep
-
2018Flight ID11 Rutten, Nederland resultaat van een Artist in Residence periode bij ID11 (Het tijdelijk verblijf) Wave: Installatie met draad en veren, uitgangspunt was de vlucht van een vogel, de beweging ontstaat door tocht in een droogschuur. www.id11.nl Solo
-
2015Growing Matter Glazen huis Amstelpark Amsterdam, Nederland Egied Simons is uitgenodigd voor een werkperiode in de Orangerie kas. Simons’s interest in plant life has also extended to a study of root systems with the work Aan weerszijden van de Orangerie wordt de geabstraheerde plattegrond van Amsterdam uitgezet en de vlakken gevuld met een dunne laag geprepareerde aarde die worden ingezaaid met zaden uit de hele wereld. De bovengrondse groei zal de ruimte tot een groene oase maken. Na enkele weken worden de vlakken omgekeerd en komt de wortelstructuur naar boven. Hoe grijpen de wortels van verschillende planten in elkaar? Welke strategie gebruikt de plant op zoek naar grip en vocht. Het ondergrondsweefsel toont uiteindelijk de neerslag van dit zoeken. In het centrum van de ruimte komt een ruim 5 meter brede installatie te staan: Radix Morgana. Op glazenplaten groeien verschillende gewassen, De wortelgroei hiervan is life te volgen via spiegels onder een hek van 45 graden. Het werk in de Orangerie is een eerste verkenning van een werkperiode in 2016 waarbij (de ondergrond van) het Amstelpark zelf als uitgangspunt dient. De vele tuinen, grondsoorten en bomen en planten bieden hiervoor ongekende mogelijkheden. Dit jaar wordt al een begin gemaakt met verzamelen van zaden. zone2source.net/nl/egied-simons-radix-wortel-oorsprong-amsterdam/ Solo
-
2014zomertentoonstelling Verbeke Foundation Verbeke Foundation Kemzeke, België Title installation: Root Field Verbeke Foundation Dimensions: 4 x 8 m Exhibition: Summer exhibition Verbeke Foundation Location: Verbeke Foundation, Kemzeke, Belgium Period: May 20th till November 2014 Op het terrein van de Verbeke Foundation oogst Egied Simons wortelvelden., De wijze waarop de wortelstelsels van grassen en planten met elkaar zijn verweven fascineert hem., Dit weefsel is niet opgebouwd met inslag- en kettingdraden maar met een samenstelsel van wortels. In augustus 2013 nam Egied deel aan de expositie Art Meets Science | Art-Crumbles #10 met het werk: “Rootlab Field Research Weaving Paterns & Root Extracts” aan de Radbouduniversiteit te Nijmegen., Hier onderzocht Egied methodes om uit wortelstelsels weefsels te oogsten bij het Root Lab van Professor Hans de Kroon. Bij de Verbeke Foundation gaat hij uit van een meer sculpturale aanpak waarbij de geoogste wortelvelden de basis vormen voor eigen ingrepen met kleurrijke draadstructuren. Met materialen als touwen, haren, kabels etc. gaat hij een lineair spel aan met de natuurlijke tegenhangers. www.verbekefoundation.com www.verbekefoundation.com Groep
-
2013Ja-Natuurlijk Gemeentemuseum GEM den Haag, Nederland Tentoonstelling Ja Natuurlijk · How art saves the World, GEM / Gemeentemuseum Den Haag, 2013, weersprak de notie van het antropoceen door de onderlinge afhankelijkheid in de betrekkingen tussen menselijke en niet-menselijke spelers in focus te brengen. De binnen- en buitententoonstelling presenteerde een opgetogen visie op de relatie tussen mens en natuur. Ja natuurlijk toonde hoe natuur en cultuur met elkaar verweven zijn en elkaar versterken, en hoe technologie kansen biedt om bruggen te slaan. Het project brak een lans voor ecologische intelligentie. Een belangrijke eerste stap in de goede richting is afzien van onze exclusieve rechten op deze planeet en onze antropocentrische positie te relativeren. Lijst van kunstenaars: Ai Weiwei, Francis Alÿs, Alfredo & Maria Isabel Aquilizan, Atelier van Lieshout, Phyllida Barlow, Wout Berger & Wim van Egmond, Philip Beesley, Ursula Biemann, Diego Bonetto, Persijn Broersen & Margit Lukács, Thomas Broomé, Lonnie van Brummelen & Siebren de Haan, Matthijs de Bruijne, Heath Bunting, Boo Chapple, Minerva Cuevas, Olivier Darné, Lucinda Devlin, Marjolijn Dijkman, Mark Dion, Clemens Driessen, Driessens & Verstappen, Yvonne Dröge Wendel, Jimmie Durham, Keith Edmier, Olafur Eliasson, Maarten Vanden Eynde, Simon Evans, Peter Fend, Fischli & Weiss, Tue Greenfort, Sjim Hendrix, Roderick Hietbrink, Hilarius Hofstede, Jim Holyoak, Katarina Hruskova, Pierre Huyghe, Natalie Jeremijenko, Michael Johanssen, Erik Kessels, Anselm Kiefer, Maartje Korstanje, George Kuchar, Antti Laitinen, Sjaak Langenberg & Rosé de Beer, Tea Mäkipää, Frank Mandersloot, Ton Matton, Koert van Mensvoort, Matt Mullican, Rivane Neuenschwander, Otobong Nkanga, Susan Norrie, Raul Ortega Ayala, Marjetica Potrč & Ooze architects, Refunc, Zeger Reyers, Fernando Rodriguez Palma, Hans Scholten, Michiel Schwarz & Joost Elffers, Allan Sekula, Egied Simons, Simon Starling, Studio Drift, Superflex, Superuse Studios, Jan Švankmajer, Tinkebell, Roy Villevoye, Arno Vlooswijk, Luuk Wilmering, Jane & Louise Wilson, Adam Zaretsky. www.nietnormaal.nl/english/yes-naturally.html Groep
projecten
-
2023
Goeie Grond Heemskerk, Nederland 1, 2 en 3 september 10.00 - 17.00 uur 2023 Boerderij Zuid End Hondsbosseweg 16, Heemskerk Ik neem hier aan deel met een tweetal werken waarbij beweging de hoofdrol speelt (op de foto's proefopstellingen): Titel: Zucht: Een dode boom heeft zijn bladeren afgeworpen, hun plek is ingenomen door windveren op de hoogste punten, als vogels met de kop in de wind. De zwerm heeft zijn plekje gevonden. Reach Out and Touch Een tak van een witte paardenkastanje reikt ver naar buiten Aan het eind van deze tak zijn bladeren van struisvogelveren. Ze bewegen op iedere zuchtje wind en nodigen uit om te strelen. GOEIE GROND – over de band met het land Een tentoonstelling bij boerderij Zuid Endt Goeie Grond is een tentoonstelling over de tuinbouw in de regio Midden-Kennemerland. De nadruk ligt op de band die de bewoners hebben met het land - in het verleden, heden en toekomst. Voor het deel over het heden en de toekomst vroegen we elf kunstenaars om een kunstwerk te leveren waarmee zij hun kijk geven op de band met het land. In het weekend van 1 september zijn hun kunstwerken eenmalig te zien bij boerderij Zuid Endt in de binnenduinrand. Wij nodigen u namens Museum Kennemerland van harte uit voor een rondleiding langs deze kunstwerken. Vrijdag 1 september, 15.30 uur - inloop vanaf 15 uur Boerderij Zuid Endt, Hondsbosseweg 16, Heemskerk Deelnemende kunstenaars: Maze de Boer, Loek Buter, Bethany de Forest, Dan Geesin, Eva-Fiore Kovacovsky, Guust Persoon, Mattijs Reinen, Amber Veel, Elisabeth Schelvis, Egied Simons en Liesbeth van Woerden. Deze kunstenaars buigen zich al langer over die speciale band van mensen met het hen omringende landschap. Verwacht geen pasklare antwoorden of oplossingen van de huidige problemen rondom de klimaatcrisis en verstedelijking, wel een ander licht op de zaak. Organisatie: Jaap Velserboer, Truus Zonneveld. Goeie Grond - Over de band met het land: vrijdag 1, zaterdag 2 en zondag 3 september - 10.00-17.00 uur - rondom boerderij Zuid Endt, Hondsbosseweg 16, Heemskerk. Gratis toegang. Kom met de (OV) fiets of lopend, want bij de boerderij is amper parkeergelegenheid. Bij Floricultura Strengweg 17A Heemskerk is zeer beperkte parkeergelegenheid (10 min. lopen). De tentoonstelling over het verleden van de tuinbouw is nog tot 14 oktober te zien in Museum Kennemerland.
-
2021
Septembergras stichting Kunst en Cultuur Beverwijk Beverwijk, Nederland septembergras.nl Graag nodig ik u samen met Stichting Kunst & Cultuur Beverwijk en Fonds Sluyterman van Loo uit voor de opening van de kunstmanifestatie Septembergras. Hier zal ik een nieuw werk presenteren: Green Deal. De opening vindt plaats op donderdag 2 september, inloop vanaf 15.00 uur Locatie: de tuin van buitenplaats Akerendam, Velserweg 20, Beverwijk. Officiële opening 15.30 uur door: Brigitte van den Berg, wethouder cultuur Beverwijk en Koeno Sluyterman van Loo, voorzitter Stichting Sluyterman van Loo. Aansluitend vindt een rondwandeling plaats langs de kunstwerken. Deelnemende kunstenaars: Marinus Boezem, Esther Bruggink, Suzan Drummen, Jola Geldermans, Rik Hermans, Fransje Killaars, Regula Maria Muller, Leonard van Munster, Julika Rudelius, Elisabeth Schelvis, Egied Simons, Tanja Smeets, Spacecowboys. Kunstmanifestatie Septembergras, zaterdag 4 september t/m zondag 12 september 2021 van 10.00-17.00 uur, Buitenplaats Akerendam, Velserweg 2 in Beverwijk. Meer info en reserveren via www.septembergras.nl Aanmelden voor de opening via info@septembergras.nl (Uiterlijk 30 augustus aanmelden a.u.b.) Met dank & hulp van: Stichting Kunst & Cultuur Beverwijk, Fonds Sluyterman van Loo, gemeente Beverwijk, gemeente Heemskerk, gemeente Velsen, Prins Bernhard Cultuurfonds, Rabobank Haarlem-IJmond, Lions Club Beverwijk, Rotary Club Beverwijk, De Wilde Groep, Openbare Bibliotheek IJmond Noord, BUKO, Jan van Kampen, basisschool De Sparkel. Organisatie: Jaap Velserboer en Truus Zonneveld
-
2019
Water en vuur Stichting Winterlicht Schiedam, Nederland www.winterlicht.nl/?fbclid=IwAR0lkifY1FhK4gQoEJLb6kOL8T6NccxSvNGMM6OG5esk58giCt4ekmSrZKo Kunnen water en vuur samengaan? In het werk van Egied Simons wel! Gas borrelt van onderuit de modder naar boven als moerasgas en vat vlam boven het wateroppervlak. Het doet denken aan de magische ring van vuur die we kennen van het gasfornuis. Het donkere water reflecteert de vuurgloed. Ploffend, sissend, hypnotiserend.
-
2019
Winterlicht 2019 Schiedam, Nederland www.winterlicht.nl/wp-content/uploads/2019/12/Programma_Winterlicht_2019.pdf Lichtfestival Juliananpark, Schiedam
-
2017
Pinetum als Lab - kunst maakt het onzichtbare zichtbaar pinetum Blijdenstein Hilversum, Nederland www.pinetum.nl/admin/newsletter_quickview.php?NwsBrief_ID=34 Het Pinetum heeft kunstenaars uitgenodigd die werken in de driehoek van kunst, natuur en wetenschap. Zowel het atelier als het laboratorium rekenen zij tot hun werkterrein. Dit keer is het de tuin van het Pinetum, waarin zij op zoek zijn gegaan naar de geheimen van de naaktzadigen. Kunstenaars: Egied Simons, Wim van Egmond, Sarah Daher en Grondvormen.
-
2017
Disruption – Remapping Nature Tilburg, Nederland www.lustwarande.org/archief/jaar/2017/disruption-remapping-nature De hernieuwde belangstelling vanuit de kunst voor de natuur is opmerkelijk te noemen maar komt niet onverwachts. Deze kan verklaard worden vanuit een herbezinning op onze ethische waarden. Het besef dat de aarde niet onuitputtelijk is wordt steeds groter. Disruption – Remapping Nature focust op een aantal Europese kunstenaars, die hun licht laten schijnen op de wijze waarop de hedendaagse mens de natuur waarneemt, definieert en er zich toe verhoudt. De uitdaging in Disruption is vooral gelegen in het presenteren van deze reflecties in de context van De Oude Warande. Waar houdt het begrip natuur op en begint de notie cultuur? Deelnemende kunstenaars: Lionel Estève (FR) - Sven Fritz (NL) - Paul Geelen (NL) - Jasper Griepink (NL) - Henrik Håkansson(SU) - Antti Laitinen (FI) - Zeger Reyers (NL) - Martin Schwenk (DE) - Egied Simons (NL) - Maarten Vanden Eynde (BE) Disruption - Remapping Nature opent op zaterdag 24 juni as. om 15.00 uur.
-
2017
En boven de polder de hemel stichting Kunst en Cultuur Beverwijk Wijkermeer, Nederland kunstencultuurbeverwijk.nl/category/projecten/en-boven-de-polder-de-hemel-projecten/ EEN KUNSTWANDELING IN DE WIJKERMEER, ÉÉN ETMAAL LANG Ver kunnen kijken is een kostbaar goed in onze tijd. In de Wijkermeer, een weidse polder tussen Zaanstad en Beverwijk, kun je ruim 150 jaar na de drooglegging, nog steeds de horizon zien. Reden voor de 24-uurs kunstmanifestatie ‘En boven de polder de hemel’. De wandeling voert over middeleeuwse dijken, langs vruchtbare akkers, mollige weilanden, de golfbaan en het gascompressorstation. Onderweg stelt een tiental kunstenaars hun werk tentoon. Voor één dag en één nacht leggen zij vast hoe vanzelfsprekend de ruimte is en hoe eeuwig de tijd in de Wijkermeer. Zaterdag 7 oktober Inloop - 14.30 uur Officiële opening - 15.00 uur door Cecilia van Weel, wethouder cultuur Beverwijk en locoburgemeester Sanna Munnikendam van Zaanstad Aansluitend een wandeling van 60 minuten Locatie: Op de Genieweg tussen de golfbaan en het Gascompressorstation. Tegenover de fietsbrug naar de Broekpolder Deelnemende kunstenaars: Margriet van Breevoort/Schellekens&Peleman, Michael Dudok de Wit, Moritz Ebinger, Marije Gertenbach, Robbert van der Horst/Dennis van Tilburg, Marcel Moek, Bert Neelen, Olivier Rijcken, Egied Simons, Rob Sweere, Jaap Velserboer, Tine van Wel, Liesbeth van Woerden.
-
2016
Balanceren tussen zoet en zout, Presentation 10: Radix Alchemia De Bewaerschole Burg Haamstede, Nederland www.egiedsimons.nl/exhibitions/2016/94/ Uitgangspunt Gefascineerd door de plantenwortels. Welke strategie gebruikt de plant op zoek naar grip en voedsel? Hoe grijpen de wortels van verschillende planten in elkaar. Wat voor chemische stoffen komen er in de grond vrij bij dit proces? De ondergrond een afspiegeling van de bovengrond? Radix morgana Met behulp van bijzondere groei-installaties maakt Simons de bijzondere patronen en kleuren van het wortelweefsels zichtbaar. Op een glazen plaat groeien verschillende gewassen, de wortelgroei is te volgen via een spiegel. De gewassen worden opgekweekt met zaden en aarde uit de omgeving. Zaden bevatten de blueprint van de hele plant. en zijn overal te vinden, ze verspreiden zich onzichtbaar door de lucht, worden verkocht als zaaigoed, kleven aan hondenvachten en worden verkocht als ‘raw food’ in de supermarkt. Door te werken met zaden kan het groeiproces vanaf het begin worden gevolgd. Root Extracts Wortels nemen stoffen uit de bodem op en scheiden stoffen uit. Planten die met wortel en al groeien in water blijken aan dit water een kleuring te geven. Die kleuring is uniek voor iedere plant. Ook de helderheid varieert. Dit gegeven werd het uitgangspunt voor Root Extracts, een installatie waarbij deze kleurenpracht wordt getoond. Dit jaar zal door de afdeling Chemie van de Hogeschool Zeeland onderzoek worden gedaan naar de samenstelling van deze stoffen. een prachtig voorbeeld van hoe Kunst en wetenschap kan samengaan. Rootprints Rootprints zijn opgespannen speciaal geprepareerde doeken, waar wortels mee zijn vergroeid. De wortels van iedere plant hebben een eigen kleur, een eigen patroon, een eigen signatuur. In gedroogde vorm wordt dit spel van lijnen en vlakken geconserveerd. Zouten zijn chemische verbindingen, met bestanddelen als oxides, De doeken zijn geprepareerd met verschillende van deze bestanddelen. Deze stoffen kleuren het doek maar beïnvloeden ook de wortelgroei. De resultaten worden getoond in de vorm van Rootprints. Film Een film met de groeiprocessen van wortelpatronen. Driemaal per dag werden de wortels van planten in glazen bakken, gescand. Deze scans worden achter elkaar gemonteerd en leveren een filmpje op van het groeiproces van de wortelvorming.
-
2016
LekArt festival 2016 Gedeelde Grond Stichting LekArt Culemborg, Nederland www.lekart.nl LekArt is een tweejaarlijks festival dat bol staat van beeldende kunst, muziek, theater en dans waar zowel bekende(re) kunstenaars als jong talent een plek hebben. Deze editie vindt plaats in de bijzondere wijk EVA-Lanxmeer. Volg de kunstroute door de wijk en laat je verwonderen door kunst in verschillende vormen en de grote diversiteit aan architectuur. Het festival opent op donderdagavond 22 september. Op 23, 24 en 25 september is de route geopend van 11.00–17.00 uur. Entree: 5 euro. Voor kinderen t/m 12 jaar gratis. www.lekart.nl Delen, in de breedste zin van het woord, vormt het uitgangspunt van het komende kunstfestival LekArt: Gedeelde Grond. In het weekend 23 t/m 25 september in Culemborg te zien met hedendaagse kunst, architectuur, cultureel erfgoed en performances. Curator Myrthe van de Boom koos binnen het thema voor de kunstwerken, twee accenten. Groene Grond en Vreemde Grond wisselen elkaar op natuurlijke wijze af in de LekArt Kunstroute. Volg deze kunstroute door de wijk EVA-Lanxmeer en laat je verwonderen door kunst in verschillende vormen en de grote diversiteit aan architectuur. Kom ruiken, proeven en beleven welke ideeën zij ons aanreiken en hoe ze ons inspireren. Hoe zij hun grond met ons delen: fysiek en virtueel. Je ontmoet kunstwerken van Popel Coumou | Simone Hooymans | Ronald Schinkelshoek | Titia Hajonides | Malou van der Molen | Petra Noordkamp | Circus Engelbregt | Henk Wildschut | Bart Ensing | Stefan Gross | Robert Roelink | Karijn Kakebeeke | Baldin Ahmad | Marinke van Zandwijk | Flos Pol | Menno Hiele | Henny van der Meer | Lars Jansen | Meau Verweij | Rob Voerman | John Sikking | Joëlle Erkamp en Caroline Langendoen | Egied Simons | KRAFT architecten / Atelier Rick Tegelaar.
-
2016
RADIX MORGANA TROMPENBURG Trompenburg Tuinen en arboretum Rotterdam, Nederland www.egiedsimons.nl/works/4/237/ RADIX MORGANA TROMPENBURG Work in Progress een project van Egied Simons in samenwerking met Trompenburg Tuinen & Arboretum opening: Donderdag 26 mei, 15.00 uur door de heer Kees Moeliker, directeur van Het Natuurhistorisch, Rotterdam Uitgangspunt Egied Simons is gefascineerd door de plantenwortels. • Welke strategie gebruikt de plant op zoek naar grip en voedsel? • Hoe grijpen de wortels van verschillende planten in elkaar. • Wat voor chemische stoffen komen er in de grond vrij bij dit proces? • Is de ondergrond een afspiegeling van de bovengrond? Radix morgana Met behulp van bijzondere groei-installaties maakt Simons de bijzondere patronen en kleuren van het wortelweefsels zichtbaar. Op glazen platen groeien verschillende gewassen, de wortelgroei is te volgen via spiegels. De gewassen worden opgekweekt met zaden en aarde uit de omgeving. Zaden bevatten de blueprint van de hele plant. en zijn overal te vinden, ze verspreiden zich onzichtbaar door de lucht, worden verkocht als zaaigoed, kleven aan hondenvachten en worden verkocht als ‘raw food’ in de supermarkt. Door te werken met zaden kan het groeiproces vanaf het begin worden gevolgd. Ook cactussen en groente en fruitplanten worden onderzocht. Root Extracts Wortels nemen stoffen uit de bodem op en scheiden stoffen uit. Planten die met wortel en al groeien in water blijken aan dit water een kleuring te geven. Die kleuring is uniek voor iedere plant. Ook de helderheid varieert. Dit gegeven werd het uitgangspunt voor Root Extracts, een installatie waarbij deze kleurenpracht wordt getoond. Dit jaar zal door de afdeling Chemie van de Hogeschool Zeeland onderzoek worden gedaan naar de samenstelling van deze stoffen. een prachtig voorbeeld van hoe Kunst en wetenschap kan samengaan. Rootprints Rootprints zijn opgespannen speciaal geprepareerde doeken, waar wortels mee zijn vergroeid. De wortels van iedere plant hebben een eigen kleur, een eigen patroon, een eigen signatuur. In gedroogde vorm wordt dit spel van lijnen en vlakken geconserveerd. De doeken zijn geprepareerd met bestanddelen van voedingsstoffen zoals oxides. Deze stoffen kleuren het doek maar beïnvloeden ook de wortelgroei. De resultaten worden getoond in de vorm van Rootprints. Film Een film met de groeiprocessen van wortelpatronen. Driemaal per dag werden de wortels van planten in glazen bakken, gescand. Deze scans worden achter elkaar gemonteerd en leveren een filmpje op van het groeiproces van de wortelvorming. Mede mogelijk gemaakt
Internationale uitwisselingen / Artist-in-residencies
-
2025ArToll Bedburg-Hau, Duitsland artist in Residence werkperiode 22 april t/m 4 mei 2025
-
2018
-
2018
-
2017Trompenburg Tuinen en arboretum Rotterdam, Nederland opdracht CBK rotterdam en Trompenburg Tuinen en Arboretum www.trompenburg.nl
-
2010
opdrachten
-
2010Verbeke Foundation Kemzeke, België
Aankopen/werken in collecties
-
2010Liquid Files Verbeke Foundation Kemzeke, België installaties met projecties door levend materiaal
-
2008Beam 1 Collectie Drake Wassenaar, Nederland Sculpture 180 x 20 x 20 cm glass, wood and stainless steel
-
1992Ceiling plans / Collages collectie Kaan Architecten Rotterdam Foto collages, reconstructies van ruimtes
-
1991Dazling volume Collectie CBK Rotterdam, Nederland photograph 200 x 125 cm
-
1991Via Apia volume Collectie CBK Rotterdam, Nederland Photograph 135 x 160 cm
publicaties
-
2022Collages & assemblages Verbeke Foundation Boek Marie Verboven Kemzeke, België collages 1988, pagina's 751 - 753
-
2021Septembergras Catalogus stichting Kunst en Cultuur Beverwijk Truus Zonneveld Beverwijk, Nederland www.septembergras.nl Catalogus bij de Kunstwandeling 4-12 september 2021 Akerendam - Beverwijk
-
2019Delirious Lustwarande - Excursions in Contemporary Sculpture III Catalogus Dominic van den Boogerd, kunstcriticus en coördinator artistieke begeleiding en research bij De Ateliers, Amsterdam Johan Pas, kunsthistoricus, auteur en hoofd Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen Domeniek Ruyters, kunsthistoricus en editor Tilburg, Nederland lustwarande.org/winkel/publicaties/delirious-lustwarande-excursions-in-contemporary-sculpture-iii PUBLICATIES EDUCATIE Delirious Lustwarande - Excursions in Contemporary Sculpture III (2019) Ter gelegenheid van Delirious is in het jubileumjaar 2019 de publicatie Delirious Lustwarande - Excursions in Contemporary Sculpture III verschenen. Naast documentatie van de werken in deze expositie is tevens documentatie van alle werken in de voorgaande vier edities (Hybrids (2018), Disruption (2017), Luster (2016) en Rapture & Pain (2015)) opgenomen. De vijf exposities samen geven een helder beeld van de stand van zaken in de hedendaagse sculptuur.
-
2018De Grote Nederlandse Kunstkalender Catalogus Kantoor Kraaij (uitgever:Trichis Publishing) diversen Rotterdam, Nederland www.trichispublishing.nl/boeken/de-grote-nederlandse-kunstkalender/ De Grote Nederlandse Kunstkalender
-
2017Pinetum als Lab - Kunst maakt het onzichtbare zichtbaar Catalogus Mariette Brouwers, Cato Cramer Hilversum, Nederland www.egiedsimons.nl/publications/2017/79/ Catalogus expositie Pinetum als Lab - Kunst maakt het onzichtbare zichtbaar Pinetum Blijdenstein
-
2017Pinetum als Lab - Kunst maakt het onzichtbare zichtbaar Catalogus pinetum Blijdenstein Mariette Brouwers, Cato Cramer Hilversum, Nederland www.egiedsimons.nl/publications/2017/79/ Pinetum als Lab - Kunst maakt het onzichtbare zichtbaar Mariette Brouwers, Cato Cramer catalogus Pinetum als Lab - Kunst maakt het onzichtbare zichtbaar Radix Morgana Pinetum Wat is in de natuur meer onzichtbaar voor het menselijk oog dan het leven onder de grond? Welke geheimen liggen daar verborgen? Egied Simons is al jaren gefascineerd door het onderaardse leven, vooral door plantenwortels die zich soms kilometers lang uitstrekken. Het begon in 2013 toen hij een samenwerking aanging met het Rootlab aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daar onderzocht hij voor het eerst weefsels van wortelstelsels: hun patronen, dikte en textuur, de kleuring die ze aan water geven. Sindsdien heeft hij op allerlei locaties zijn werk systematisch verdiept en verbreed. Hij werkt in tuinen en arboreta. Zo was hij in 2016 als artist in residence verbonden aan Arboretum Trompenburg in Rotterdam. Maar zijn onderzoek voert hem ook langs kunstinstellingen, zoals de Verbeke Foundation in België. Want hij begeeft zich op de terreinen waar kunst , natuur en wetenschap elkaar ontmoeten. Simons onderzoekt de strategieën die planten gebruiken om houvast te krijgen in de aarde en om voedsel op te nemen. Hij vraagt zich af of de ondergrond een afspiegeling is van wat zich boven de grond afspeelt welke chemische stoffen er in de grond vrij komen bij groeiprocessen, hoe wortels ondergronds groeien en hoe wortels van verschillende planten in elkaar grijpen. De resultaten van zijn onderzoek toont hij in installaties, in films en in de vorm van Root Prints. Dat zijn opgespannen, speciaal geprepareerde doeken war wortels mee zijn vergroeid. Veel van zijn werk, zijn kunst, is terug te vinden op zijn website. In het Pinetum toont hij een van zijn installaties in de reeks Radix Morgana. Met behulp van bijzondere groei-installaties maakt Simons specifieke patronen en kleuren van wortelweefsels zichtbaar. Op een glazen plaat groeien verschillende gewassen en de wortelgroei is live te volgen via een spiegel. Voor Egied is het Pinetum een unieke gelegenheid om voor het eerst naaldbomen en coniferen te onderzoeken. Hij gebruikt daar zaailingen, jonge planten voor. Het is voor hem van groot belang dat hij kan putten uit de kennis van Hans van Roon, de beheerder van het Pinetum. Zo adviseerde Van Roon heem een bepaald bewateringssysteem van het Pinetum te gebruiken, wat voor Simons een nieuwe techniek inhoudt. Het uiteindelijke resultaat zal een verassing zijn. Egied Simons werd opgeleid aan de Ku
-
2014Big Art Small Art Boek Thames & Hudson Tristan manco Londen, Verenigd Koninkrijk thamesandhudson.com/big-art-small-art-9780500239223 Showcases forty-five artists who are pushing the boundaries of scale to create works of staggering skill and audacity
-
2013Ja Natuurlijk Een nieuwe visie op ecologische intelligentie Catalogus Nai / Nai uitgevers Ine Gevers Den Haag, Nederland www.naibooksellers.nl/yes-naturally-a-new-vision-for-ecological-intelligence.html ‘Ja natuurlijk’ is een grootse manifestatie in en rond het Gemeentemuseum Den Haag waarin kunstenaars ons uitnodigen tot het loslaten van vastgeroeste denkbeelden over natuur, cultuur en technologie. De rijk geïllustreerde publicatie Ja Natuurlijk presenteert werken van meer dan 80 kunstenaars onder wie Francis Alÿs, Jimmie Durham, Olafur Eliasson, Damien Hirst, Zeger Reyers, Superflex en Ai Wei Wei.
Recensies
-
2016Simons haalt intrigerende wortelwereld naar boven Krant Esme Soesman zeeland PZC (Provinciale Zeeuwse Courant) Simons haalt intrigerende wortelwereld naar boven Esme Soesman PZC (Provinciale Zeeuwse Courant) door Esme Soesman Rawfoodzaad, graszaad en vogelzangzaad. Egied Simons uit Rotterdam heeft minstens tachtig verschillende soorten zaad gezaaid, de wortels -ieder met eigen kleur en structuur- bestudeerd, verwerkt en gefilmd. Hij maakt een intrigerende wereld zichtbaar. „Wat echt boeiend is, ligt meestal voor je neus. Alleen je kijkt er overheen of je staat er bovenop.” Vanaf zondag is een deel van die wereld in de Bewaerschole in Burgh-Haamstede te zien. In ontwikkeling, want tijdens zijn tentoonstelling Radix Alchemia gaat Simons met zijn onderzoek door. Hij plant zaden in Zeeuwse zavelgrond en in gewone tuinaarde en volgt de verschillen in wortelgroei via door hem zelf ontwikkelde groei-installaties. Dat zijn glasplaten waarop hij zaait met daaronder spiegels om de wortels zichtbaar te maken. „Ik ben benieuwd of dat wat ik zaai anders reageert op gewone tuinaarde dan op die specifieke grijze Zeeuwse zavel.” Varianten op zijn pad zijn overigens welkom. „Wie een emmertje specifieke grond kan aanleveren, graag. Daar ben ik blij mee. Dat zal ik gebruiken in de installatie.” De wortels nemen stoffen uit de bodem op en scheiden ook weer stoffen uit, waarbij de wortels het water (‘Iedere plant is daarbij uniek’) kleuren. Root Extracts is een installatie waarmee deze kleurenpracht kan worden getoond. „En misschien wel het allerleukste aan dit project: de Hogeschool Zeeland afdeling chemie gaat een half jaar onderzoek doen naar de samenstelling van deze stoffen.” Een mooi voorbeeld van hoe kunst en wetenschap kunnen samengaan, aldus Simons. Aan zijn fascinatie voor wortels liggen tal van vragen ten grondslag: hoe grijpen verschillende wortels in elkaar, welke chemische stoffen komen vrij? Hij is gaan ‘spelen’, zoals hij het zelf verwoordt,om antwoorden op dievragen te krijgen. Eerst liet hij d ewortels groeien op zand, later op jute. Het leverde zijn zogenaamde ‘rootprints’ op: wortels vergroeid met opgespannen speciaal geprepareerde doeken. Doeken die hij, weer een stapje verder, impregneerde met allerlei stoffen zoals zout. Ook daarop bleken wortels weer heel verschillend te reageren. Het maakt dat zijn werk naadloos aansluit bij dit project van de Bewaerschole: ‘balanceren tussen zoet en zout’. De tentoonstelling van Egied Simons in de Bewaerschole is vanaf zondag tot en met 19 juni te zien.