-
info
South from Here - Filippo Maria Ciriani - Daniël Siegersma During his chores, a French farmer decided to move a stone out of the path of his tractor. Only later, it was under-stood that he redrew the Franco-Belgian border by 2.29 meters, making Belgium larger and France smaller.And here it is, the accident that changed everything and threw us in our old paths. By setting foot in this newly created domain we chased and anticipated our stones, finally moving them.
-
info
Tune of the Hamlets Toen ik eind 2018 hoorde dat mijn oma geen Nederlands meer sprak maar Nedersaksisch ontvlamde in mij een nieuwsgierigheid naar een taal waar ik niks van af wist, hoewel ik die taal begrijp en ook ietwat spreek. Mijn oma spreekt Twents en samen met nog 9 regio’s in Noord en Oost Nederland valt Twents onder het Nedersaksische taalgebied. Hoe vergelijkbaar zijn al deze regio’s in hun streektalen? Het Urkers en Drents behoren bijvoorbeeld tot dezelfde taal maar kan je dat als buitenstaander horen? ‘Tune of the Hamlets’ is een experiment waar 5 zangers elk in hun eigen streektaal hetzelfde lied zingen. Doormiddel van de mixer kunt u zelf bepalen welke zanger u wilt horen. Om zo gelijkenissen of juist de contrasten te herkennen. Het Nedersaksische taal gebied telt 4.8 miljoen sprekers. Het gebied reikt van Noord-Oost Nederland, Noord Duitsland tot het Zuiden van Denemarken.
-
info
-
info
Installation overview
-
info
Behind the scenes
-
info
Daniël Siegersma Anorak (2018) Zijn familie kende geen tradities, maar de regio waar hij opgroeide zat er vol mee. De Nederlandse kunstenaar Daniël Siegersma dacht hier in zijn jeugd nooit veel over na. Het was zoals het was. De relikwieën van zijn voorouders in zijn huis waren voornamelijk bedoeld om ze als mensen te herinneren. Ze behoorden tot een plattelandstraditie, met name in ere gehouden in Twente en het aanpalende grensgebied met Duitsland. Toch wekten deze relikwieën en plattelandsgebruiken langzaam zijn nieuwsgierigheid. Ze werden zelf een vorm van latente tradities, waaraan hij probeerde deel te nemen. In zijn installatie ‘Anorak’ vraagt Siegersma zich af: zijn we vanzelfsprekend deelnemers aan onze regionale tradities of moeten we dat actief verdienen? Wat weet de meerderheid van de bevolking over deze regionale tradities en is dat belangrijk in een samenleving met groeiende verschillen tussen stad en platteland? De installaties van Daniël Siegersma (1993, Nederland) zijn metaforische verbeeldingen van grote maatschappelijke veranderingen. Hij woont in Den Haag.
-
info
-
info
-
info
City of cities Look at the city and you see not one, but multiple cities. If you discover the roots of our civilization then you might find yourself looking into the future. Next, to the valley of Matera, you find different and seemingly separated worlds that illuminate different times of humanity. One ancient rural cave civilization, one of the Middle Ages, the contemporary evolution of both. These forms of architecture were never torn down. On the contrary, they evolved into newer forms of what is in the essence the same. Liveable caves. Society and architecture are closely related to how they evolve. Architecture adapts to its user and the other way around. In collaboration with Donald Weber
-
info
-
info
-
info
-
info
South from Here - Filippo Maria Ciriani - Daniël Siegersma During his chores, a French farmer decided to move a stone out of the path of his tractor. Only later, it was under-stood that he redrew the Franco-Belgian border by 2.29 meters, making Belgium larger and France smaller.And here it is, the accident that changed everything and threw us in our old paths. By setting foot in this newly created domain we chased and anticipated our stones, finally moving them.
-
info
South from Here - Filippo Maria Ciriani - Daniël Siegersma During his chores, a French farmer decided to move a stone out of the path of his tractor. Only later, it was under-stood that he redrew the Franco-Belgian border by 2.29 meters, making Belgium larger and France smaller.And here it is, the accident that changed everything and threw us in our old paths. By setting foot in this newly created domain we chased and anticipated our stones, finally moving them.
-
info
South from Here - Filippo Maria Ciriani - Daniël Siegersma During his chores, a French farmer decided to move a stone out of the path of his tractor. Only later, it was under-stood that he redrew the Franco-Belgian border by 2.29 meters, making Belgium larger and France smaller.And here it is, the accident that changed everything and threw us in our old paths. By setting foot in this newly created domain we chased and anticipated our stones, finally moving them.
-
info
South from Here - Filippo Maria Ciriani - Daniël Siegersma During his chores, a French farmer decided to move a stone out of the path of his tractor. Only later, it was under-stood that he redrew the Franco-Belgian border by 2.29 meters, making Belgium larger and France smaller.And here it is, the accident that changed everything and threw us in our old paths. By setting foot in this newly created domain we chased and anticipated our stones, finally moving them.
-
info
South from Here - Filippo Maria Ciriani - Daniël Siegersma During his chores, a French farmer decided to move a stone out of the path of his tractor. Only later, it was under-stood that he redrew the Franco-Belgian border by 2.29 meters, making Belgium larger and France smaller.And here it is, the accident that changed everything and threw us in our old paths. By setting foot in this newly created domain we chased and anticipated our stones, finally moving them.
Websites
portfolio
danielsiegersma.comSocial media
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2014 - 2018fotografie Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Diploma behaald
-
2010 - 2014fotografie MBO-AV productie Enschede Diploma behaald
tentoonstellingen
-
2022Borgo di Villafredda Baobab collaboration with ‘Borgo di Villafredda’ in medieval hamlet of Villafredda di Tarcento, Udine, Italy www.instagram.com/p/CeLqhdIodl8/
-
2021
-
2021Online Exhibition - Tune of the Hamlets part of 'Hoogtij May 29: Should I stay or Should I go. www.quartair.nl/should-i-stay-or-should-i-go/
-
2019Should I stay or should I go Tetem Enschede, Nederland Het vertrekpunt van de tentoonstelling zijn vragen rond identiteit en migratie, bekeken vanuit het perspectief van de kunstenaars van de internationale community iii. De kunstenaars geven antwoorden op vragen als: Waarom ben je weggegaan uit je eigen land? Zou je terug willen en waarom? Wat maakt dat je in Nederland wil blijven? De antwoorden zijn gebruikt in diepte-interviews waarin levensangsten en verlangens als input zijn gebruikt voor drie nieuwe kunstinstallaties. In Tune of the Hamlets brengt Daniël Siegersma 5 Nedersaksische dialecten samen. Het Nedersaksisch is een officieel erkende taal die door 4,8 miljoen sprekers in Nederland en Duitsland wordt gesproken. Daniel’s kunstwerk is een sociaal interactief experiment waarin de dialecten zich in 1 lied verenigen en overlappen. De zangers zingen in het Drents, Gronings, Stellingwerfs, Twents en Urks. Jij kunt de installatie beïnvloeden door de verschillende dialecten te mixen en te bepalen naar welk dialect je wil luisteren. Dit werk benadrukt de overeenkomsten en contrasten tussen regionale talen die niet aan grenzen zijn gebonden. tetem.nl/event/should-i-stay-or-should-i-go/ Groep
-
2019Worlds, People, Places - resistance through culture Noorderlicht Groningen, Nederland Zijn familie kende geen tradities, maar de regio waar hij opgroeide zat er vol mee. Siegersma dacht hier in zijn jeugd nooit veel over na. Het was zoals het was. De relikwieën van zijn voorouders in zijn huis waren voornamelijk bedoeld om ze als mensen te herinneren. Ze behoorden tot een plattelandstraditie, met name in ere gehouden in Twente en het aanpalende grensgebied met Duitsland. Toch wekten deze relikwieën en plattelandsgebruiken langzaam zijn nieuwsgierigheid. Ze werden zelf een vorm van latente tradities, waaraan hij probeerde deel te nemen. In zijn installatie Toch vraagt Siegersma zich af: zijn we vanzelfsprekend deelnemers aan onze regionale tradities of moeten we dat actief verdienen? Wat weet de meerderheid van de bevolking eigenlijk over deze regionale tradities en is dat belangrijk in een samenleving met groeiende verschillen tussen stad en platteland? www.noorderlicht.com/zien-en-doen/programma/worlds-people-places/anorak Groep
-
2019VISIONS FROM EUROPE Museo della Fotografia Pino Settanni Matera, Italië Expositie als onderdeel van een artist residence: Video: https://www.materaeuropeanphotography.org/media/dani_l_siegersma_the_netherlands-12 Matera European Photography and Matera Diffusa, together with Canon Europe, are committed in the project Matera European Photography / Visions from Europe, an international event that unites the iconographical knowledge and distribution of our places, an original and contemporary vision of Matera and Basilicata. www.materaeuropeanphotography.org/exhibition Groep
projecten
-
2019
Tune of the Hamlets Geen Nederland, Nederland danielsiegersma.com Tune of the Hamlets Toen ik eind 2018 hoorde dat mijn oma geen Nederlands meer sprak maar Nedersaksisch ontvlamde in mij een nieuwsgierigheid naar een taal waar ik niks van af wist, hoewel ik die taal begrijp en ook ietwat spreek. Mijn oma spreekt Twents en samen met nog 9 regio’s in Noord en Oost Nederland valt Twents onder het Nedersaksische taalgebied. Hoe vergelijkbaar zijn al deze regio’s in hun streektalen? Het Urkers en Drents behoren bijvoorbeeld tot dezelfde taal maar kan je dat als buitenstaander horen? ‘Tune of the Hamlets’ is een experiment waar 5 zangers elk in hun eigen streektaal hetzelfde lied zingen. Doormiddel van de mixer kunt u zelf bepalen welke zanger u wilt horen. Om zo gelijkenissen of juist de contrasten te herkennen. Het Nedersaksische taal gebied telt 4.8 miljoen sprekers. Het gebied reikt van Noord-Oost Nederland, Noord Duitsland tot het Zuiden van Denemarken.
-
2019
Grotto Zuid-Limburg, Nederland ‘Grotto’(werktitel) (foto)documentatie Lourdesgrotten in Limburg door Rudi van Delden en Daniël Siegersma Projectomschrijving: Na de heiligverklaring van Bernadette Soubirous in 1933 werd Lourdes in Frankrijk een van ’s werelds meest bezochte pelgrim- soorden en een belangrijke plek voor religieus tourisme. Meer- dere malen verscheen Maria aan boerendochter Bernadette in een natuurlijke niche van de Massabielle grot nabij hij haar thuis- stand Lourdes. Een pelgrimstocht naar Lourdes was en is lang niet voor ieder- een weggelegd. Rond de eeuwwisseling, vlak na de heiligverklar- ing van Bernadette in 1933 nadat de paus een replica van de grot in de tuin van het Vaticaan had laten bouwen begonnen er mas- saal Lourdes grotten in Nederlandse, Belgische en Franse achter en voortuinen te verschijnen. Mensen begonnen met het bouwen van hun eigen plaatsen van toewijding, ditmaal dichterbij huis. De meeste van deze Lourdesgrotten waren kleiner, compacter en gemaakt van goedkope materialen. Op het hoogtepunt van de trend waren er zelfs prefab Lourdes grotten te koop in boeren- bond winkels. ‘Grotto’ heeft als doel het documenteren en in kaart brengen van de de Lourdesgrot rage. Hierbij ligt de focus niet alleen op de Lourdesgrotten zelf maar ook op bijzondere verhaallijnen die ont- staan zijn rondom de grotten. Zoals dat van de rotseerders, de cementrustiek en het verhaal van de grottenbouw pelgrim Berke Habets. Om zo een beeld te geven van de bijzondere manier waarop deze architectonische vorm van volksdevotie zicht heeft verspreid door het Nederlandse landschap en de excentrieke constructies die zich hebben gemanifesteerd als vreemde groeis- els in een plat landschap. ‘Grotto’ is naast de documentatie van religieus erfgoed een heemkundig onderzoek. Ons uitgangspunt is de Lourdesgrot waarvan uit we het netwerk achter de totstandkoming van de replica grotten gaan uitlichten. Hoe heeft deze vorm van volksdevotie, een uit de kluiten gewas- sen devotionalia, een massaproduct zich als een ware rage door Europa verspreidt. Hoe verhoudt een Lourdesgrot zicht tot een Tamagotchi of een Furby? Welke rol speelt ontkerkeling in het be- houd van de grotten en hoe ligt deze vorm van devotie met een hoog entertainment in lijn met dierentuinen en attractieparken waar de rotseerders van nu namaak rotspartijen optrekken.
opdrachten
-
2018stoelenproject Amsterdam, Nederland
publicaties
-
2018Anorak Boek Geen Daniël Siegersma Den Haag, Nederland
Recensies
-
2021birdinflight.com/ru/vdohnovenie/fotoproect/selskie-traditsii-v-niderlandah.html# Interview - Bird in flight magazine - 'Anorak'
-
2021Hard//Hoofd magazine paper exhibition in Hard//hoofd magazine
-
2018Issue #7878: Nature Magazine British Journal of Photography UK, Verenigd Koninkrijk www.bjp-online.com/2018/11/issue-7878-nature/ In BJP’s December issue we suggest an alternative take on nature photography, via images that celebrate the spiritual pull of forests, warn of an apocalyptic future, and suggest new approaches to the natural world
Prijzen en stipendia
-
2021Kunstenaar Start Mondriaan Fonds, NL Nederland
-
2019Anorak YAA, Young ArtFund Amsterdam Amsterdam , Nederland De YAA-award wordt jaarlijks uitgereikt aan 5 jonge talentvollen kunstenaars. Docenten of directeeuren van kunstopleidingen en productiehuizen nomineren 10 kunstenaars. De YAA-sponsors geven elk hun favorieten aan. De 5 meest gewaardeerden zijn de winnaars. Zij presenteren voor de YAA-vrienden de projecten waaraan zij de € 1.500,- zullen besteden. zij worden ingeleid door hun voordragers.
-
2018Winnaar Steenbergen Stipendium Steenbergen Stipendium, Rotterdam (NL) Rotterdam, Nederland Daniël Siegersma winnaar Steenbergen Stipendium. WINNAAR 2018 De jury van het Steenbergen Stipendium heeft unaniem gekozen voor Daniël Siegersma als winnaar van het Steenbergen Stipendium 2018. Voor het project Anorak verdiepte Siegersma zich als een betrokken antropoloog over de tradities en gebruiken van zijn geboortegrond Twente. Hij bleek in staat om een klassiek reportageonderwerp om te buigen naar een metaforische verbeelding over grote veranderingen in de maatschappij, over de steeds grotere verschillen tussen stad en platteland en het langzaam verdwijnen van plaatselijke gebruiken. Zijn presentatie is volledig in balans; alles klopt en elk onderdeel versterkt het andere. Siegersma toont zich niet alleen een fotograaf die het medium tot in de puntjes beheerst, hij begrijpt ook wat er leeft in de fotografie van vandaag. Een film, een attribuut, een boek – dat alles nam hij op in zijn presentatie, maar zonder de regie uit handen te geven of de controle over zijn installatie te verliezen. De extra onderdelen bekrachtigen juist zijn foto’s en dragen stuk voor stuk bij aan de kern van het verhaal dat hij wil vertellen. De jury is onder de indruk van de zelfverzekerde en professionele wijze waarop Siegersma zijn persoonlijke onderwerp beheerst. Hij had het lef om, ten behoeve van het geheel, elementen uit het verhaal weg te laten of op een minimale manier te laten zien. Zo boetseerde hij een presentatievorm die toegankelijk is en tegelijkertijd de magie en de betovering van zijn onderwerp in stand weet te houden. Merel Bem (voorzitter) Teun van der Heijden Henk Wildschut
artistieke nevenactiviteiten
-
2016 - --Baobab Magazine Loopt nog