-
info
Dit werk is ontstaan uit onderzoek met de mogelijkheden van risoprint, waarbij gebruik is gemaakt van fotografie en de mogelijkheid tot gelaagd werken. Muqarnas, netwerken van celstructuren zoals gebruikt in de Perzische en moslimarchitectuur in koepels en gewelven zijn bij het beeld gebruikt als uitgangspunt. Wat doet een drie-dimensionale muqarnas tekening op het platte vlak?
-
info
Dit werk is ontstaan uit onderzoek met de mogelijkheden van risoprint, waarbij gebruik is gemaakt van fotografie en de mogelijkheid tot gelaagd werken. Muqarnas, netwerken van celstructuren zoals gebruikt in de Perzische en moslimarchitectuur in koepels en gewelven zijn bij het beeld gebruikt als uitgangspunt. Wat doet een drie-dimensionale muqarnas tekening op het platte vlak?
-
info
Dit jaar was het onmogelijk om te reizen. Ik ging op pad door mijn archief en selecteerde camera obscura foto's om daarin een beweging in pigment vast te leggen.
-
info
Deze camera obscura foto is genomen in het atelier van Rembrandt in het Rembrandthuis te Amsterdam
-
info
Deze camera obscura foto is genomen in het atelier van Rembrandt in het Rembrandthuis te Amsterdam
-
info
Deze camera obscura foto is genomen naast de plek waar het geboortehuis van Rembrandt stond in Leiden. Hij zal veelvuldig deze brug over gegaan zijn
-
info
Inkt, pigment, print Rembrandt ets op papier in twee oude sieradendoosjes van metaal
-
info
camera obscura fotografie en pure pigmenten in liquid gloss
-
info
camera obscura fotografie en pure pigmenten in liquid gloss
-
info
pinhole fotografie - foto genomen met een camera obscura in Villa Kerylos - Beaulieu (FR)
-
info
pinhole fotografie - foto genomen met een camera obscura in de haven van Istanbul
-
info
Byzantine Blue Beyond
-
info
uit de serie 'Byzantine Blue'
-
info
uit de serie 'Byzantine Blue'
-
info
uit de serie Back to China
Websites
persoonlijke website
www.bspiegeler.nlwebsite galerie Anna Laudel Contemporary, Istanbul
www.artsy.net/anna-laudel/artist/brigitte-spiegelerwebsite Galerie ArtCN, Shanghai
www.annececilenoique-art.com/index.php/artists/brigitte-spiegelerHaagse Kunstkring
www.haagsekunstkring.nl/index.php/leden-haagse-kunstkring/userprofile/Brigitte Spiegelerwebsite Pulchri Studios
www.pulchri.nl/nl/kunstenaars/brigitte-spiegeler/Social media
Maakt deel uit van Kunstenaarsinitiatief / Collectief / Broedplaats
Ja, IINFIINIIT
Aangesloten bij een (digitaal) platform
https://www.artsy.net/artist/brigitte-spiegeler
https://www.saatchiart.com/bspiegeler
https://www.artnet.com/galleries/anna-laudel/brigitte-spiegeler-how-to-dance-with-butterflies?utm_source=sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=gallery-network&utm_term=wkly&utm_content=artnet-galleries-091922
Lid van Beroeps- / Kunstenaarsvereniging
Haagse Kunstkring
BBK-HKK-Pulchri Studio
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2008 - 2008Masterclass Visual Culture Studies by Katharina Sieverding Summer Aacademy Salzburg
-
2007 - 2007International Performance Summer Academy Berlijn IPA (International Performance Art Organization,Venice
-
2007 - 2007Masterclass Video Presentatie door Walter Verdin De Vrije Academie Den Haag
-
2007 - 2007Masterclass Storytelling door Eder Santos De Vrije Academie Den Haag
-
2003 - 2008Beeldende Kunst Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Diploma behaald
-
2001 - 2002Orientatiecursus Rietveld Academy
tentoonstellingen
-
2022The Return Pulchri Studios Den Haag, Nederland The Return is tentoonstelling met internationale kunstenaars afkomstig uit Italië, Turkije, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland . Het thema The Return, de terugkeer, de ommekeer, naar het begin is een rode draad in het werk van deze kunstenaars. www.pulchri.nl Groep
-
2022
-
2021
-
2020
-
2019 Les Maîtres des Pays-Bas, Atelier néerlandais Parijs, Frankrijk De kunstenaar Brigitte Spiegeler heeft succesvol de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag afgerond. Haar werk is wereldwijd te zien bij internationale tentoonstellingen in China, Turkije, Duitsland, Italië, Hongarije, Frankrijk en Zwitserland. Daaronder zijn exposities bij Photofair Shanghai, Photo Beijing, Gallery ArtCN in Shanghai, het National Museum of Art Beijing en het International Contemporary Ceramic Art Symposium in De Hua. Brigitte Spiegeler heeft deelgenomen aan de Biënnale van Venetië in 2017. Ze gebruikt in haar werk verschillende fotografische technieken zoals camera obscura, zoutdruk en cyanotypie, waarbij soms pigmenten worden toegevoegd. Ze verkent ook andere technieken. Spiegelers werken gaan over een denkbeeldige tijd die alleen in ons hoofd bestaat: in haar woorden "een tijd zonder tijd, vaag met enkele details die opduiken, is de herinnering nu, hier, maar tegelijkertijd eindeloos ver weg en ongrijpbaar". Ze heeft daarnaast een passie voor taal. Haar derde bundel met gedichten gewijd aan het leven en werk van Rembrandt verschijnt binnenkort bij Uitgeverij In de Knipscheer, waar haar eerdere dichtbundels 'Krijgskunst: verluierde gedichten en andere vuurpauzes' en 'Kinderroof & Bijzang' eveneens verschenen zijn. Haar werken zijn in verschillende privé- en bedrijfscollecties opgenomen, haar poëzie is opgenomen in de collectie van het Kröller- Müller Museum. atelierneerlandais.com/ Groep
-
2019Housewarming Anna Laudel Contemporary Düsseldorf, Duitsland https://annalaudel.gallery/exhibitions/housewarming-iigroup-exhibitionmay-16-june-29-2019/ annalaudel.gallery/artists/ Groep
-
2019
-
2018Tracing the Locus PIN YAO Photo Festival Pin Yao, China BRIGITTE SPIEGELER, TRACING THE LOCUS Brigitte Spiegeler’s new solo exhibition ‘Tracing the Locus’ shows the material result of her voyages between countries, cities, spaces and diverse localities. Spiegeler is moving; from one place to another and searching to depict the ‘genius loci’ (the protective spirit of a place) as well as the ‘non-places’, in Marc Auge’s description, ‘’if a place can be defined as relational, historical and concerned with identity, then a space which cannot be defined as relational, or historical, or concerned with identity will be a non-place.’’ In our post-modern world, we move faster and our relations with places could be defined as disconnected; the non-places are the places of supermodernity and the world that moves faster day by day. Spiegeler uses these places of transcience that in a certain way do not hold enough significance to be regarded as ‘places’ in her photos; a station, a motorway, an alley or a hotel room might appear as a captured image. People who take place or take action in these places have no connection except of their purposes, and by this, they create an indirect connection with each other and also with these places. Although one might think that a non-place does not have a genius loci, Spiegeler’s pinhole photographs show otherwise. As you see these images made by the artists, you are aware of the genius loci, yet at the same time most of the pinhole photographs are taken from typical non-places. In a way, as the artist describes, she is in a search like Gaston Bachelard mentioned in his book ‘The Poetics of Space’; “We are never real historians, but always near poets, and our emotion is perhaps nothing but an expression of a poetry that was lost.” A place, according to Spiegeler, is not very simple as a locality, but consists of concrete things which have material substance; a shape, texture and colour, for instance. These all together form the environments’ whole character or its atmosphere. It is in this very atmosphere, which allows certain places with similar or even identical functions, to embody very different properties, in accordance with its unique cultural and environmental conditions. Spiegeler shows us the places of our everyday lives. We pass through the streets, the areas, the spaces that we never think of their identities or functions in the daily rush of our lives. When we stop and think about the effects of these spaces on our feelings, expressions and emotional status, these place Solo
-
2018Great Walls of Chongqing City Walls in the city of Chonqing Chongqing, China Groep
-
2017Evolving Memories Gallery ArtCN at PHOTO Shanghai Shanghai Photo Shanghai Art Fair www.annececilenoique-art.com/index.php Solo
-
2017Hidden Sceneries- Floating Memories Gallery ArtCN Shanghai, China Hidden Sceneries- Floating Memories is a duo show with works by Brigitte Spiegeler and Adriaan Rees www.annececilenoique-art.com/index.php Duo
-
2017Personal Structures @ Palazzo Bembo Venetië, Italië Biennale di Venezia (Parallel program) Groep
-
2016Beijing World Art Museum Peking Tracing the Locus @Photo Beijing Solo
-
2015Vuurpauze A Gallery Named Sue Den Haag, Nederland Vuurpauze Solo
-
2015Tracing the Locus Gallery ART350 Istanbul, Turkije BRIGITTE SPIEGELER, TRACING THE LOCUS Brigitte Spiegeler’s new solo exhibition ‘Tracing the Locus’ shows the material result of her voyages between countries, cities, spaces and diverse localities. Spiegeler is moving; from one place to another and searching to depict the ‘genius loci’ (the protective spirit of a place) as well as the ‘non-places’, in Marc Auge’s description, ‘’if a place can be defined as relational, historical and concerned with identity, then a space which cannot be defined as relational, or historical, or concerned with identity will be a non-place.’’ In our post-modern world, we move faster and our relations with places could be defined as disconnected; the non-places are the places of supermodernity and the world that moves faster day by day. Spiegeler uses these places of transcience that in a certain way do not hold enough significance to be regarded as ‘places’ in her photos; a station, a motorway, an alley or a hotel room might appear as a captured image. People who take place or take action in these places have no connection except of their purposes, and by this, they create an indirect connection with each other and also with these places. Although one might think that a non-place does not have a genius loci, Spiegeler’s pinhole photographs show otherwise. As you see these images made by the artists, you are aware of the genius loci, yet at the same time most of the pinhole photographs are taken from typical non-places. In a way, as the artist describes, she is in a search like Gaston Bachelard mentioned in his book ‘The Poetics of Space’; “We are never real historians, but always near poets, and our emotion is perhaps nothing but an expression of a poetry that was lost.” A place, according to Spiegeler, is not very simple as a locality, but consists of concrete things which have material substance; a shape, texture and colour, for instance. These all together form the environments’ whole character or its atmosphere. It is in this very atmosphere, which allows certain places with similar or even identical functions, to embody very different properties, in accordance with its unique cultural and environmental conditions. Spiegeler shows us the places of our everyday lives. We pass through the streets, the areas, the spaces that we never think of their identities or functions in the daily rush of our lives. When we stop and think about the effects of these spaces on our feelings, expressions and emotional status, these place annalaudel.gallery/artists/ Solo
-
2013Byzantine Blue Gallery ART350 @Contemporary Istanbul Istanboel, Turkije Byzantijns blauw. Tijdloze Ruimte Philip Peters Byzantine Blue of Byzantijns blauw bestaat niet, althans niet als gebruikelijke aanduiding van een bekende kleur, zoals okergeel, gebrande Siena of Pruisisch blauw. Maar het bestaat ook wél, namelijk als titel van een serie werken van Brigitte Spiegeler waarin zowel Byzantijnse elementen als de kleur blauw voorkomen en met elkaar een interactie aangaan zonder dat de verhouding per se congruent is en nergens wordt Byzantijns een functie of gradatie van het blauw. Iets van het niet-bestaan van de titel wordt in het werk weerspiegeld, het blijft een paradoxale combinatie: hier wringt iets, hier worden grootheden samengebracht die in een complexe verhouding tot elkaar staan. annalaudel.gallery/artists/ Duo
-
2012Tracing the Locus Gallery ART350 Istanboel, Turkije Tracing the Locus annalaudel.gallery/artists/ Solo
-
2012Nomade Château de Montcherand Montcherand, Zwitserland L’artiste a d’abord photographié en noir et blanc des lieux représentatifs, en utilisant un appareil photographique à sténopé. Une ancienne technique de capture d’images, qui permet d’obtenir volontairement des photographies sur lesquelles on distingue peu de détails, et dont les traits sont parfois flous. L’artiste, une fois les clichés agrandis, dépose dessus un mélange d’eau et d’encre de couleur. Celle-ci peut être appliquée sur toute une partie de l’image, ou bien simplement masquer quelques détails, en étant étalée de façon éparse, au goutte à goutte. Alors que l’image est encore humide, Brigitte Spiegeler la prend en photo, mais cette fois-ci avec un appareil numérique ordinaire. Cette photographie sera le résultat final de son travail. La collection d’images « Nomade » reflète le visage complexe de nos cités d’aujourd’hui Solo
-
2008
projecten
-
2017
Blickfeld Nanjing Art University workshop geven en expositie
-
2016
Tracing the Locus Photo Beijing expositie
-
2016
Dragon's Alchemy WanQi Art Museum expositie naar aanleiding van werkperiode
-
2015
Seminar on International Contemporary Ceramic Art, 'Maritime Silk Route' WanQi Art Centre seminar, artist talks & exhibition
-
2013
Gallery Art 350 @ CI Contemporary Istanbul expositie
Internationale uitwisselingen / Artist-in-residencies
-
2019Residency MAPRA, Lyon, Frankrijk Ayavlik, Turkije Op uitnodiging verbleef ik zes weken in het Barbara Residency in Ayvalik, een prachtige en zeer fascinerende stad. www.barbararesidency.com/artist-archive.html
-
2009Hungarian Cultural Center, Boedapest, Hongarije Boedapest, Hongarije Verblijf in een international artist residency in Boedapest
-
2008Sommerakademie Salzburg, Class Katherina Sieverding Salzburg, Oostenrijk Masterclass gevolgd bij Katharina Sieverding www.summeracademy.at/
-
2008Sommerakademie Salzburg, Class Katherina Sieverding
-
2008Sommerakademie Salzburg, Class Katherina Sieverding
opdrachten
-
2008Communicatie bedrijf Den Haag Ontwerp kast
-
2008Particuliere opdracht Utrecht Foto Uitgevoerd
-
2008Internationale organisatie Den Haag Film Uitgevoerd
-
2007Ministerie van Economische Zaken Den Haag Installatie en muurschilderingen Uitgevoerd
Aankopen/werken in collecties
-
2016Collectie WanQi Art Museum De Hua, China werken in keramiek en fotografie
-
2015Collectie Victor Hwang Hong Kong, China fotografie
-
2015Verschillende particuliere verzamelaars Istanbul, Turkije fotografie
-
2012Particuliere verzamelaar, collectie Wagener Berlijn, Duitsland fotografie
-
2012Verschillende particuliere verzamelaars Den Haag, Amsterdam fotografie
-
2011Havenbedrijf Rotterdam Rotterdam gedichten & fotografie
-
2008Particuliere verzamelaar Utrecht fotografie
-
2003Particuliere verzamelaar Amsterdam schilderij
publicaties
-
2018Kinderroof & Bijzang Uitgeverij In de Knipscheer, Brigitte Spiegeler, Haarlem dichtbundel
-
2015Krijgskunst; verluierde gedichten en andere vuurpauzes Uitgeverij In de Knipscheer, Brigitte Spiegeler, Haarlem dichtbundel
-
2015Tracing the Locus Gizem Gedik, Gallery ART 350, Istanbul catalogus bij expositie
-
2014The one thing you never sing of or hang in a tree Ries Rowaan, Atrium, Den Haag catalogus bij tentoonstelling
-
2012Byzantine Blue Philip Peters, Gallery ART 350, Istanbul catalogus bij expositie
-
2011Zomerexpo Catalogus D'Jonge Hond, Gemeentemusem Den Haag catalogus bij expositie
-
2008Eindexamenboek 2008 Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten catalogus
-
2008NO EXIT Kunsthaus Essen, Dr. Uwe Schramm catalogus bij expositie
-
--Ongeëvenaard www.indeknipscheer.com/?s=Brigitte+Spiegeler Dichtbundel over het leven en werk van Rembrandt. Een ode aan Rembrandt
Vertegenwoordiging
-
--
-
--Gallery ArtCN Shanghai, China http://www.annececilenoique-art.com/index.php/artists/brigitte-spiegeler
artistieke nevenactiviteiten
-
2020 - 2021Palais des Lettres et de Beaux-Arts Loopt nog
-
2010 - 2021Mede-oprichter Stichting Verbeelding 2.0, onafhankelijk bureau voor beeldende kunst en publieke ruimte Loopt nog