-
info
no comment
-
info
Al enige tijd maak ik ’s ochtends foto’s van de kleren van mijn partner wanneer ze die de avond ervoor heeft uitgeschopt, te moe om nog iets op te vouwen. Ik verwonder me altijd over deze hoopjes kleren waar soms de laarzen nog uit de spijkerbroek steken. Alsof er geen tijd te verliezen was. Een mens uit zijn kleding verdwenen. Daarnaast ben ik gefascineerd door hun onbedoelde sculpturale kwaliteit. Ik fotografeer ze als een plaats delict met een ringflitser om geen schaduwen te werpen. Op deze manier is het werk kunst en tegelijkertijd bruikbaar als bewijs.
-
info
Al enige tijd maak ik ’s ochtends foto’s van de kleren van mijn partner wanneer ze die de avond ervoor heeft uitgeschopt, te moe om nog iets op te vouwen. Ik verwonder me altijd over deze hoopjes kleren waar soms de laarzen nog uit de spijkerbroek steken. Alsof er geen tijd te verliezen was. Een mens uit zijn kleding verdwenen. Daarnaast ben ik gefascineerd door hun onbedoelde sculpturale kwaliteit. Ik fotografeer ze als een plaats delict met een ringflitser om geen schaduwen te werpen. Op deze manier is het werk kunst en tegelijkertijd bruikbaar als bewijs.
-
info
Al enige tijd maak ik ’s ochtends foto’s van de kleren van mijn partner wanneer ze die de avond ervoor heeft uitgeschopt, te moe om nog iets op te vouwen. Ik verwonder me altijd over deze hoopjes kleren waar soms de laarzen nog uit de spijkerbroek steken. Alsof er geen tijd te verliezen was. Een mens uit zijn kleding verdwenen. Daarnaast ben ik gefascineerd door hun onbedoelde sculpturale kwaliteit. Ik fotografeer ze als een plaats delict met een ringflitser om geen schaduwen te werpen. Op deze manier is het werk kunst en tegelijkertijd bruikbaar als bewijs.
-
info
Al enige tijd maak ik ’s ochtends foto’s van de kleren van mijn partner wanneer ze die de avond ervoor heeft uitgeschopt, te moe om nog iets op te vouwen. Ik verwonder me altijd over deze hoopjes kleren waar soms de laarzen nog uit de spijkerbroek steken. Alsof er geen tijd te verliezen was. Een mens uit zijn kleding verdwenen. Daarnaast ben ik gefascineerd door hun onbedoelde sculpturale kwaliteit. Ik fotografeer ze als een plaats delict met een ringflitser om geen schaduwen te werpen. Op deze manier is het werk kunst en tegelijkertijd bruikbaar als bewijs.
-
info
Al enige tijd maak ik ’s ochtends foto’s van de kleren van mijn partner wanneer ze die de avond ervoor heeft uitgeschopt, te moe om nog iets op te vouwen. Ik verwonder me altijd over deze hoopjes kleren waar soms de laarzen nog uit de spijkerbroek steken. Alsof er geen tijd te verliezen was. Een mens uit zijn kleding verdwenen. Daarnaast ben ik gefascineerd door hun onbedoelde sculpturale kwaliteit. Ik fotografeer ze als een plaats delict met een ringflitser om geen schaduwen te werpen. Op deze manier is het werk kunst en tegelijkertijd bruikbaar als bewijs.
-
info
Al jaren verzamel ik foto’s die ik per ongeluk heb genomen in een titelloos mapje op mijn computer. Ik doe dit tegen de gewoonte in om alles wat niet goed is weg te gooien. Het zijn autonome foto’s die zichzelf lijken te hebben gemaakt en ik selecteer ze op hun mogelijkheid mij anders te doen laten kijken. Ik beschouw ze als toegangspoort naar een paradigma verschuiving en door het arbeidsintensieve proces van het zeefdrukken van deze foto's verander ik hun status van 'mislukt' in 'best practice'. Als ode aan het onbedoelde en het opnieuw leren kijken.
-
info
Al jaren verzamel ik foto’s die ik per ongeluk heb genomen in een titelloos mapje op mijn computer. Ik doe dit tegen de gewoonte in om alles wat niet goed is weg te gooien. Het zijn autonome foto’s die zichzelf lijken te hebben gemaakt en ik selecteer ze op hun mogelijkheid mij anders te doen laten kijken. Ik beschouw ze als toegangspoort naar een paradigma verschuiving en door het arbeidsintensieve proces van het zeefdrukken van deze foto's verander ik hun status van 'mislukt' in 'best practice'. Als ode aan het onbedoelde en het opnieuw leren kijken.
-
info
Al jaren verzamel ik foto’s die ik per ongeluk heb genomen in een titelloos mapje op mijn computer. Ik doe dit tegen de gewoonte in om alles wat niet goed is weg te gooien. Het zijn autonome foto’s die zichzelf lijken te hebben gemaakt en ik selecteer ze op hun mogelijkheid mij anders te doen laten kijken. Ik beschouw ze als toegangspoort naar een paradigma verschuiving en door het arbeidsintensieve proces van het zeefdrukken van deze foto's verander ik hun status van 'mislukt' in 'best practice'. Als ode aan het onbedoelde en het opnieuw leren kijken.
-
info
Al jaren verzamel ik foto’s die ik per ongeluk heb genomen in een titelloos mapje op mijn computer. Ik doe dit tegen de gewoonte in om alles wat niet goed is weg te gooien. Het zijn autonome foto’s die zichzelf lijken te hebben gemaakt en ik selecteer ze op hun mogelijkheid mij anders te doen laten kijken. Ik beschouw ze als toegangspoort naar een paradigma verschuiving en door het arbeidsintensieve proces van het zeefdrukken van deze foto's verander ik hun status van 'mislukt' in 'best practice'. Als ode aan het onbedoelde en het opnieuw leren kijken.
-
info
Al jaren verzamel ik foto’s die ik per ongeluk heb genomen in een titelloos mapje op mijn computer. Ik doe dit tegen de gewoonte in om alles wat niet goed is weg te gooien. Het zijn autonome foto’s die zichzelf lijken te hebben gemaakt en ik selecteer ze op hun mogelijkheid mij anders te doen laten kijken. Ik beschouw ze als toegangspoort naar een paradigma verschuiving en door het arbeidsintensieve proces van het zeefdrukken van deze foto's verander ik hun status van 'mislukt' in 'best practice'. Als ode aan het onbedoelde en het opnieuw leren kijken.
-
info
Al jaren verzamel ik foto’s die ik per ongeluk heb genomen in een titelloos mapje op mijn computer. Ik doe dit tegen de gewoonte in om alles wat niet goed is weg te gooien. Het zijn autonome foto’s die zichzelf lijken te hebben gemaakt en ik selecteer ze op hun mogelijkheid mij anders te doen laten kijken. Ik beschouw ze als toegangspoort naar een paradigma verschuiving en door het arbeidsintensieve proces van het zeefdrukken van deze foto's verander ik hun status van 'mislukt' in 'best practice'. Als ode aan het onbedoelde en het opnieuw leren kijken.
-
info
Op 14 mei 1940 werd het stadscentrum van Rotterdam bijna volledig verwoest door de Duitse luchtmacht. Kort daarna presenteerde stadsarchitect W.G. Witteveen een plan voor de wederopbouw van de stad. Dit plan hield rekening met de toekomstige behoeften van de stad, maar probeerde ook het historische stadscentrum terug te geven aan de Rotterdammers. Hoewel aanvankelijk geaccepteerd, werd het uiteindelijk vervangen door een nieuw plan, gericht op de toekomst en radicaal brekend met de geschiedenis. In dit nieuwe plan heerste de moderniteit, sterk beïnvloed door industrieën. Tegenwoordig zijn er nog maar een paar gebouwen over die ons eraan herinneren hoe de stad was en hoe het opnieuw had kunnen worden. Zij zijn de stille getuigen van het bombardement en de even belangrijke beslissingen die daarna werden genomen. De weerspiegelingen van de moderniteit worden op deze historische gebouwen gereflecteerd door de moderne constructies die er nu omheen staan.
-
info
De serie Mute toont mensen die iets beleven dat ze overmand. Een moment dat zo intens is dat ze op emotioneel niveau bijna de controle verliezen. Het moment waarop lachen huilen kan worden, of andersom. Mute richt zich op de sublieme ervaring en onderzoekt de ambiguïteit van het lezen van een gezicht.
-
info
De serie Mute toont mensen die iets beleven dat ze overmand. Een moment dat zo intens is dat ze op emotioneel niveau bijna de controle verliezen. Het moment waarop lachen huilen kan worden, of andersom. Mute richt zich op de sublieme ervaring en onderzoekt de ambiguïteit van het lezen van een gezicht.
-
info
De serie Mute toont mensen die iets beleven dat ze overmand. Een moment dat zo intens is dat ze op emotioneel niveau bijna de controle verliezen. Het moment waarop lachen huilen kan worden, of andersom. Mute richt zich op de sublieme ervaring en onderzoekt de ambiguïteit van het lezen van een gezicht.
-
info
De serie Mute toont mensen die iets beleven dat ze overmand. Een moment dat zo intens is dat ze op emotioneel niveau bijna de controle verliezen. Het moment waarop lachen huilen kan worden, of andersom. Mute richt zich op de sublieme ervaring en onderzoekt de ambiguïteit van het lezen van een gezicht.
-
info
De serie Mute toont mensen die iets beleven dat ze overmand. Een moment dat zo intens is dat ze op emotioneel niveau bijna de controle verliezen. Het moment waarop lachen huilen kan worden, of andersom. Mute richt zich op de sublieme ervaring en onderzoekt de ambiguïteit van het lezen van een gezicht.
-
info
In de HD-video 'Sundial' doet Foederer een interventie in de alledaagse werkelijkheid om de stroom van het stadsleven te verstoren en een nieuwe visie op het alledaagse te bieden. De moderne metropool wordt een podium voor het sublieme potentieel van de zon, een van de weinige manieren waarop mensen binnen de gebouwde stad sterk verbonden blijven met de natuur. De titel verwijst naar de kruising van tijd en licht. In Sundial worden deze twee fundamentele ingrediënten van fotografie gemanipuleerd om de aandacht te vestigen op het kijken. Wat hierdoor ontstaat is een reeks tableau-vivants, of filmische haiku's. Terwijl Sundial de kijker naar binnen lokt met een filmische taal, verwerpt het de verwachting van een verhaal.
-
info
In de Griekse mythologie wordt de godin van de wijsheid Athena vaak afgebeeld met een uil. Volgens de mythe vloog deze uil elke nacht weg om nieuws te verzamelen en verslag uit te brengen aan Athene. Dit werk is gebaseerd op de persoonlijke verhalen van mensen die ik in Athene heb geïnterviewd. Ik vroeg hen om mij te vertellen over het kleinere en misschien meer persoonlijke nieuws - verhalen die ik niet in de krant had kunnen lezen vanwege hun schijnbaar onbeduidende karakter. Het grote nieuws even op de achtergrond maar tegelijk onontkoombaar: de enorme impact van de financiële crisis op Athene en de zorgwekkende opkomst van de extreemrechtse politieke partij Gouden Dageraad.
-
info
In de Griekse mythologie wordt de godin van de wijsheid Athena vaak afgebeeld met een uil. Volgens de mythe vloog deze uil elke nacht weg om nieuws te verzamelen en verslag uit te brengen aan Athene. Dit werk is gebaseerd op de persoonlijke verhalen van mensen die ik in Athene heb geïnterviewd. Ik vroeg hen om mij te vertellen over het kleinere en misschien meer persoonlijke nieuws - verhalen die ik niet in de krant had kunnen lezen vanwege hun schijnbaar onbeduidende karakter. Het grote nieuws even op de achtergrond maar tegelijk onontkoombaar: de enorme impact van de financiële crisis op Athene en de zorgwekkende opkomst van de extreemrechtse politieke partij Gouden Dageraad.
-
info
In de Griekse mythologie wordt de godin van de wijsheid Athena vaak afgebeeld met een uil. Volgens de mythe vloog deze uil elke nacht weg om nieuws te verzamelen en verslag uit te brengen aan Athene. Dit werk is gebaseerd op de persoonlijke verhalen van mensen die ik in Athene heb geïnterviewd. Ik vroeg hen om mij te vertellen over het kleinere en misschien meer persoonlijke nieuws - verhalen die ik niet in de krant had kunnen lezen vanwege hun schijnbaar onbeduidende karakter. Het grote nieuws even op de achtergrond maar tegelijk onontkoombaar: de enorme impact van de financiële crisis op Athene en de zorgwekkende opkomst van de extreemrechtse politieke partij Gouden Dageraad.
-
info
In de Griekse mythologie wordt de godin van de wijsheid Athena vaak afgebeeld met een uil. Volgens de mythe vloog deze uil elke nacht weg om nieuws te verzamelen en verslag uit te brengen aan Athene. Dit werk is gebaseerd op de persoonlijke verhalen van mensen die ik in Athene heb geïnterviewd. Ik vroeg hen om mij te vertellen over het kleinere en misschien meer persoonlijke nieuws - verhalen die ik niet in de krant had kunnen lezen vanwege hun schijnbaar onbeduidende karakter. Het grote nieuws even op de achtergrond maar tegelijk onontkoombaar: de enorme impact van de financiële crisis op Athene en de zorgwekkende opkomst van de extreemrechtse politieke partij Gouden Dageraad.
-
info
In de Griekse mythologie wordt de godin van de wijsheid Athena vaak afgebeeld met een uil. Volgens de mythe vloog deze uil elke nacht weg om nieuws te verzamelen en verslag uit te brengen aan Athene. Dit werk is gebaseerd op de persoonlijke verhalen van mensen die ik in Athene heb geïnterviewd. Ik vroeg hen om mij te vertellen over het kleinere en misschien meer persoonlijke nieuws - verhalen die ik niet in de krant had kunnen lezen vanwege hun schijnbaar onbeduidende karakter. Het grote nieuws even op de achtergrond maar tegelijk onontkoombaar: de enorme impact van de financiële crisis op Athene en de zorgwekkende opkomst van de extreemrechtse politieke partij Gouden Dageraad.
-
info
In de Griekse mythologie wordt de godin van de wijsheid Athena vaak afgebeeld met een uil. Volgens de mythe vloog deze uil elke nacht weg om nieuws te verzamelen en verslag uit te brengen aan Athene. Dit werk is gebaseerd op de persoonlijke verhalen van mensen die ik in Athene heb geïnterviewd. Ik vroeg hen om mij te vertellen over het kleinere en misschien meer persoonlijke nieuws - verhalen die ik niet in de krant had kunnen lezen vanwege hun schijnbaar onbeduidende karakter. Het grote nieuws even op de achtergrond maar tegelijk onontkoombaar: de enorme impact van de financiële crisis op Athene en de zorgwekkende opkomst van de extreemrechtse politieke partij Gouden Dageraad.
Websites
vrij werk en werk in opdracht
www.sanderfoederer.nlSocial media
Maakt deel uit van Kunstenaarsinitiatief / Collectief / Broedplaats
Peer in Gallery
Lid van Beroeps- / Kunstenaarsvereniging
DuPho
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2012 - 2014Master Fotografie Breda, post St. Joost Academie Diploma behaald
-
2001 - 2005Foto Academie Amsterdam Diploma behaald
-
1996 - 1999Bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving Rotterdam, Willem de Kooning Academie Diploma behaald
tentoonstellingen
-
2019An-esthesie Grafische Werkplaats / Peer in Den Haag, Nederland Peer in en de Grafische Werkplaats boden aan negen fotografen de mogelijkheid zich onder te dompelen in de grafische technieken. De expositie toont de resultaten van dit onderzoek. Rond dit project is een randprogramma met workshops en een presentatie-avond. www.peeringallery.nl/an-esthesie/ Groep
-
2018Time Machine Galerie Sehnsucht Rotterdam, Nederland Project The New City galeriesehnsucht.com/artworks-time-machine/ Groep
-
2018Copenhagen Photo Festival Copenhagen, Denemarken Groep
-
2016Private life / Public space Seelevel Gallery Amsterdam, Nederland Private life / Public space carolineobreen.com/exhibition/private-life-public-space-2016/ Groep
-
2014'Q. Where do you feel it' Castrum Peregrini Afstudeertentoonstelling Master Fotografie, AKV|St.Joost castrumperegrini.org/wp-content/uploads/2009/05/Q-Where-do-you-feel-it..pdf Groep
-
2011Spring Gardens, London Changing Perceptions Groep
-
2010Warzone Noorderlicht Foto Festival Warzone Groep
-
2010Atrium Den Haag Changing Perceptions Groep
-
2006Teen Facts Science Center Nemo 'Teen Facts' Groep
projecten
-
2019
An-esthesie Grafische Werkplaats Den Haag den Haag, Nederland Workshop grafische technieken
-
2014
Do your final exam in 3 days AKV|St.Joost Workshop voor BA Fotografie studenten in voorbereiding op de afstudeerfase.
-
2013
Do your final exam in 3 days AKV|St.Joost Workshop voor BA Fotografie studenten in voorbereiding op de afstudeerfase.
-
2011
Gastlessen fotografie Willem de Kooning
-
2010
Cairo; workshop 'straatfotografie' British Council
Internationale uitwisselingen / Artist-in-residencies
-
2014Werkperiode Sao Paulo
-
2013Werkperiode Athene
-
2010Werkperiode New York
-
2009werkperiode Parijs
Aankopen/werken in collecties
-
2016particuliere aankopen Den Haag diverse werken
-
2014HVA Amsterdam diverse werken
-
2011365 Amsterdam aankoop 4 werken tbv relatiegeschenken
-
2010AMC Amsterdam aankoop (niet voor collectie) voor bestuursafdeling AMC
publicaties
-
2014Masters Calalogue AKV|St.Joost Afstudeer Catalogus
-
2013'At 1am the Guests, Hosts and Help Decided to go for a Long Drive' AKV|St.Joost Verslag studiereis
-
2011De Fotograaf 5 pagina interview met portfolio
-
2010Paris mus-mus Groepspublicatie; thema Parijs
-
2010Identity Christa Klubert, Duitsland Publicatie van werk van aangesloten fotografen die werk maakte met als thema
-
2008P/f Recensie vaktijdschrift vrij werk
-
2007Blend guerilla magazine publicatie vrijwerk
-
2006P/f vrij werk publicatie
Prijzen en stipendia
-
2015Nominatie Color Awards
-
2013Nominatie SO Awards
-
2012Nominatie PanL Awards
-
2009Eervolle vermelding (3x) IPA Awards
-
20061e prijs Documentary PANL
-
2005Nominatie Photoacademy Award
artistieke nevenactiviteiten
-
2015 - --Oprichter kunstenaarsinitiatief Peer in