-
info
In de hedendaagse, Westerse, kapitalistische samenleving lijkt onze fixatie op geluk bijna religieus. Geluk, comfort en plezier komen het dichtst in de buurt van een summum bonum, het hoogste goed waaruit alle andere goederen voortkomen. Deze obsessie is doorgesijpeld in onze beeldcultuur. Neem de inhoud van sociale media, die over het algemeen een denkbeeldige visuele weergave van de werkelijkheid biedt, overwegend scheef in de richting van het vreugdevolle, mooie en benijdenswaardige: 'Wat lijkt, is goed; wat goed is verschijnt’. Ook al zijn pijn, verdriet en dood een onvermijdelijk onderdeel van elk mensenleven, zelfs de meest fortuinlijke, ongeluk wordt het summum malum, het grootste kwaad dat vermeden moet worden. Wat resulteert in de neiging om alle uitingen van verdriet te verbergen of te onderdrukken, laat staan om ze visueel weer te geven. In tegenstelling tot de Nederlandse kunst uit de 17e eeuw, toen 'memento mori'-kunstwerken specifiek werden ontworpen om de kijker te herinneren aan hun vergankelijkheid en aan de eindigheid en kwetsbaarheid van het menselijk leven. Met mijn behang “What Goes Up, Must Come Down” probeer ik op subtiele wijze het concept van ‘memento mori’ opnieuw te introduceren in de 21e eeuw. Het samenbrengen van appropriëren, postproduction, psychologie, zeefdruktechnieken en een bekend huishoudelijk product. Niet de pijnlijke kant van het leven verbergen, ontkennen of onderdrukken, maar pijn accepteren als onvermijdelijk gevolg van het leven en daar ruimte voor creëren. Voor wie die ruimte nodig heeft. Het zal de fundamenten van de huidige orde niet doen wankelen, maar het laat in ieder geval verdriet op de achtergrond aanwezig zijn - en dat is een begin.
-
info
Er zat evenveel plezier in het ontwerp als in het schrijven van deze publicatie. Deze heeft de vorm aangenomen van een bijna 10 meter lange leporello, als belichaming van de associatieve gedachtegang waaruit de inhoud is voortgekomen. Van het ene onderwerp naar het andere bewegend, ogenschijnlijk tegenstrijdige en interdisciplinaire elementen verzamelend en gearrangeerd tot een - meestal - samenhangend verhaal. Gedrukt met risografie op Rebello 100 grams gerecycled papier, met behulp van Hunter Green en Aqua om te lijken op Disney's "Go Away Green" en "Blending Blue". Beperkte oplage van 10.
-
info
In de hedendaagse, Westerse, kapitalistische samenleving lijkt onze fixatie op geluk bijna religieus. Geluk, comfort en plezier komen het dichtst in de buurt van een summum bonum, het hoogste goed waaruit alle andere goederen voortkomen. Deze obsessie is doorgesijpeld in onze beeldcultuur. Neem de inhoud van sociale media, die over het algemeen een denkbeeldige visuele weergave van de werkelijkheid biedt, overwegend scheef in de richting van het vreugdevolle, mooie en benijdenswaardige: 'Wat lijkt, is goed; wat goed is verschijnt’. Ook al zijn pijn, verdriet en dood een onvermijdelijk onderdeel van elk mensenleven, zelfs de meest fortuinlijke, ongeluk wordt het summum malum, het grootste kwaad dat vermeden moet worden. Wat resulteert in de neiging om alle uitingen van verdriet te verbergen of te onderdrukken, laat staan om ze visueel weer te geven. In tegenstelling tot de Nederlandse kunst uit de 17e eeuw, toen 'memento mori'-kunstwerken specifiek werden ontworpen om de kijker te herinneren aan hun vergankelijkheid en aan de eindigheid en kwetsbaarheid van het menselijk leven. Met mijn behang “What Goes Up, Must Come Down” probeer ik op subtiele wijze het concept van ‘memento mori’ opnieuw te introduceren in de 21e eeuw. Het samenbrengen van appropriëren, postproduction, psychologie, zeefdruktechnieken en een bekend huishoudelijk product. Niet de pijnlijke kant van het leven verbergen, ontkennen of onderdrukken, maar pijn accepteren als onvermijdelijk gevolg van het leven en daar ruimte voor creëren. Voor wie die ruimte nodig heeft. Het zal de fundamenten van de huidige orde niet doen wankelen, maar het laat in ieder geval verdriet op de achtergrond aanwezig zijn - en dat is een begin.
-
info
Er zat evenveel plezier in het ontwerp als in het schrijven van deze publicatie. Deze heeft de vorm aangenomen van een bijna 10 meter lange leporello, als belichaming van de associatieve gedachtegang waaruit de inhoud is voortgekomen. Van het ene onderwerp naar het andere bewegend, ogenschijnlijk tegenstrijdige en interdisciplinaire elementen verzamelend en gearrangeerd tot een - meestal - samenhangend verhaal. Gedrukt met risografie op Rebello 100 grams gerecycled papier, met behulp van Hunter Green en Aqua om te lijken op Disney's "Go Away Green" en "Blending Blue". Beperkte oplage van 10.
-
info
Er zat evenveel plezier in het ontwerp als in het schrijven van deze publicatie. Deze heeft de vorm aangenomen van een bijna 10 meter lange leporello, als belichaming van de associatieve gedachtegang waaruit de inhoud is voortgekomen. Van het ene onderwerp naar het andere bewegend, ogenschijnlijk tegenstrijdige en interdisciplinaire elementen verzamelend en gearrangeerd tot een - meestal - samenhangend verhaal. Gedrukt met risografie op Rebello 100 grams gerecycled papier, met behulp van Hunter Green en Aqua om te lijken op Disney's "Go Away Green" en "Blending Blue". Beperkte oplage van 10.
-
info
In de hedendaagse, Westerse, kapitalistische samenleving lijkt onze fixatie op geluk bijna religieus. Geluk, comfort en plezier komen het dichtst in de buurt van een summum bonum, het hoogste goed waaruit alle andere goederen voortkomen. Deze obsessie is doorgesijpeld in onze beeldcultuur. Neem de inhoud van sociale media, die over het algemeen een denkbeeldige visuele weergave van de werkelijkheid biedt, overwegend scheef in de richting van het vreugdevolle, mooie en benijdenswaardige: 'Wat lijkt, is goed; wat goed is verschijnt’. Ook al zijn pijn, verdriet en dood een onvermijdelijk onderdeel van elk mensenleven, zelfs de meest fortuinlijke, ongeluk wordt het summum malum, het grootste kwaad dat vermeden moet worden. Wat resulteert in de neiging om alle uitingen van verdriet te verbergen of te onderdrukken, laat staan om ze visueel weer te geven. In tegenstelling tot de Nederlandse kunst uit de 17e eeuw, toen 'memento mori'-kunstwerken specifiek werden ontworpen om de kijker te herinneren aan hun vergankelijkheid en aan de eindigheid en kwetsbaarheid van het menselijk leven. Met mijn behang “What Goes Up, Must Come Down” probeer ik op subtiele wijze het concept van ‘memento mori’ opnieuw te introduceren in de 21e eeuw. Het samenbrengen van appropriëren, postproduction, psychologie, zeefdruktechnieken en een bekend huishoudelijk product. Niet de pijnlijke kant van het leven verbergen, ontkennen of onderdrukken, maar pijn accepteren als onvermijdelijk gevolg van het leven en daar ruimte voor creëren. Voor wie die ruimte nodig heeft. Het zal de fundamenten van de huidige orde niet doen wankelen, maar het laat in ieder geval verdriet op de achtergrond aanwezig zijn - en dat is een begin.
-
info
Er zat evenveel plezier in het ontwerp als in het schrijven van deze publicatie. Deze heeft de vorm aangenomen van een bijna 10 meter lange leporello, als belichaming van de associatieve gedachtegang waaruit de inhoud is voortgekomen. Van het ene onderwerp naar het andere bewegend, ogenschijnlijk tegenstrijdige en interdisciplinaire elementen verzamelend en gearrangeerd tot een - meestal - samenhangend verhaal. Gedrukt met risografie op Rebello 100 grams gerecycled papier, met behulp van Hunter Green en Aqua om te lijken op Disney's "Go Away Green" en "Blending Blue". Beperkte oplage van 10.
-
info
A white bird on a green river, two And then, three One electricity pole, two, three Even more bushes roofs and clouds and stalks of grass It’s hard to count on a train And so, I’m not mentioning them In fact, I think I’ll just write One single bird Or maybe just it’s wings Excerpt of ‘Landscapes’ by T. Carmi
-
info
Het essay “Unlawful Entry” over kunst in de publieke ruimte is voortgekomen uit de samenwerking met Stedelijk Museum Schiedam, tijdens de “Nacht van de Geschiedenis”. Een selectie studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten uitgenodigd om videowerk te maken waarmee het thema “Hij/Zij” onderzocht werd of een referentie gemaakt werd naar de tentoonstelling “In de Hoogstraat” die te zien was van Juni - Oktober 2019 in Stedelijk Museum Schiedam. De video’s werden gecreëerd met de geschiedenis van de stad en persoonlijke herinneringen van haar inwoners in gedachte. Tijdens de “Nacht van de Geschiedenis” werden de werken op grote schaal geprojecteerd op geselecteerde gebouwen in Schiedam, waardoor er een dialoog ontstond tussen de videowerken en de historische context van de gebouwen. Gecureerd door Hester Scheurwater.
-
info
We leven in een geologisch tijdperk – het Antropoceen - waarin de mens zijn omgeving min of meer onder controle heeft en naar eigen ideeën vormgeeft. We zijn ons minder bewust van de mate waarin menselijk gedrag en menselijke ervaringen worden veranderd door de fysieke omgeving, een fenomeen dat grondig wordt bestudeerd in het wetenschappelijke veld van de Omgevingspsychologie. “Reciprocity” onderzoekt de transactie tussen snel veranderende fysieke grenzen en lichamelijk gedrag op individueel niveau. Dit werk werd geprojecteerd op het Monopole, een voormalige bioscoop van Schiedam met krappe stoelen, waardoor bezoekers bij het betreden van de bioscoop na aanvang van de film gedwongen werden op de stoelen te klimmen.
-
info
Reactivity verwijst naar het psychologische fenomeen waarbij een gedragsverandering optreedt als gevolg van het besef geobserveerd te worden. De waakzame ogen in kleinere gemeenschappen kunnen dit effect opwekken en conformiteit met de lokale norm bevorderen. Denk aan de alwetende bewoner die de buren voorbij ziet komen en getuige is van hoe ze in de loop van de tijd veranderen - in voor- en tegenspoed. In een familiecontext kan dit verwijzen naar een relatiesysteem, met diepgewortelde automatische reacties in aanwezigheid van bepaalde mensen of gebeurtenissen. Dit werk dat wordt geprojecteerd op de klokkentoren van de Sint Janskerk in Schiedam geeft een sterke religieuze connotatie van de alziende, alwetende godheid.
-
info
We kunnen in alle eerlijkheid stellen dat we in een ‘spectacle society’ leven. Het belang van zelfrepresentatie wordt in perspectief gezet door Guy Debord. Hij verklaarde dat in het decor van kapitalistische samenlevingen "het sociale leven wordt gedomineerd door de economie". In de eerste fase van deze overheersing beïnvloedt de economie de sociale status in die mate dat wat je bezit belangrijker wordt dan wie je bent: “een duidelijke degradatie van zijn naar hebben”. Deze fase wordt gevolgd door "een algemene verschuiving van moeten naar schijnen". Het is niet langer nodig om letterlijk producten van de economie te verzamelen, als je maar de schijn ophoudt. Deze illusionaire weergave van de werkelijkheid, of ‘spectacle’ zoals Debord het noemt, is relevanter geworden dan de echte wereld. “De ‘spectacle’ presenteert zichzelf als een enorme ontoegankelijke realiteit die nooit in twijfel kan worden getrokken. Dat drijft de noodzaak om een stockfoto-achtige beelden te benaderen om extrinsieke validatie te krijgen. 'Keeping Up Appearances' is voortgekomen uit de wens om de idyllische, maar fictieve ‘spectacle’ waarmee mensen dwangmatig zichzelf promoten te vervangen door alledaagse, oprechte emoties. In dit specifieke geval de verwilderde gezichten van mensen die op hun fiets door een moeilijk, druk kruispunt in Nederland manoeuvreren.
-
info
We kunnen in alle eerlijkheid stellen dat we in een ‘spectacle society’ leven. Het belang van zelfrepresentatie wordt in perspectief gezet door Guy Debord. Hij verklaarde dat in het decor van kapitalistische samenlevingen "het sociale leven wordt gedomineerd door de economie". In de eerste fase van deze overheersing beïnvloedt de economie de sociale status in die mate dat wat je bezit belangrijker wordt dan wie je bent: “een duidelijke degradatie van zijn naar hebben”. Deze fase wordt gevolgd door "een algemene verschuiving van moeten naar schijnen". Het is niet langer nodig om letterlijk producten van de economie te verzamelen, als je maar de schijn ophoudt. Deze illusionaire weergave van de werkelijkheid, of ‘spectacle’ zoals Debord het noemt, is relevanter geworden dan de echte wereld. “De ‘spectacle’ presenteert zichzelf als een enorme ontoegankelijke realiteit die nooit in twijfel kan worden getrokken. Dat drijft de noodzaak om een stockfoto-achtige beelden te benaderen om extrinsieke validatie te krijgen. 'Keeping Up Appearances' is voortgekomen uit de wens om de idyllische, maar fictieve ‘spectacle’ waarmee mensen dwangmatig zichzelf promoten te vervangen door alledaagse, oprechte emoties. In dit specifieke geval de verwilderde gezichten van mensen die op hun fiets door een moeilijk, druk kruispunt in Nederland manoeuvreren.
-
info
We kunnen in alle eerlijkheid stellen dat we in een ‘spectacle society’ leven. Het belang van zelfrepresentatie wordt in perspectief gezet door Guy Debord. Hij verklaarde dat in het decor van kapitalistische samenlevingen "het sociale leven wordt gedomineerd door de economie". In de eerste fase van deze overheersing beïnvloedt de economie de sociale status in die mate dat wat je bezit belangrijker wordt dan wie je bent: “een duidelijke degradatie van zijn naar hebben”. Deze fase wordt gevolgd door "een algemene verschuiving van moeten naar schijnen". Het is niet langer nodig om letterlijk producten van de economie te verzamelen, als je maar de schijn ophoudt. Deze illusionaire weergave van de werkelijkheid, of ‘spectacle’ zoals Debord het noemt, is relevanter geworden dan de echte wereld. “De ‘spectacle’ presenteert zichzelf als een enorme ontoegankelijke realiteit die nooit in twijfel kan worden getrokken. Dat drijft de noodzaak om een stockfoto-achtige beelden te benaderen om extrinsieke validatie te krijgen. 'Keeping Up Appearances' is voortgekomen uit de wens om de idyllische, maar fictieve ‘spectacle’ waarmee mensen dwangmatig zichzelf promoten te vervangen door alledaagse, oprechte emoties. In dit specifieke geval de verwilderde gezichten van mensen die op hun fiets door een moeilijk, druk kruispunt in Nederland manoeuvreren.
Websites
Persoonlijke website
leonieharkes.nlAfstudeercatalogus
graduation.kabk.nl/2022/leonie-harkesSocial media
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2018 - 2022Beeldende Kunst Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Diploma behaald
-
2017 - 2017Beeldende kunst en onze hersenen Volksuniversiteit Den Haag
-
2017 - 2017Orientatiecursus De Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag
-
2014 - 2014Communiceren met infographics Frankwatching Academy
-
2012 - 2012Fotografie cursus Fotovakschool Amsterdam
-
2007 - 2008Master Sociale Psychologie Tilburg University Diploma behaald
-
2007 - 2007Grafisch ontwerpen cursus Fontys School of Fine and Performing Arts
-
2004 - 2007Bachelor Psychologie Tilburg University Diploma behaald
tentoonstellingen
-
2023Birds Don't Cry Katshoek, Heer Bokelweg 157A Rotterdam, Nederland Gezamenlijke groepstentoonstelling van kunstenaars die een link hebben met Katshoek. Groep
-
2022KABK Graduation Show Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag, Nederland Graduation show van de studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. graduation.kabk.nl/ Groep
-
2022Matter Does Matter Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag, Nederland Matter does Matter, door het Lectoraat Kunst, Theorie en Praktijk, laat een selectie theses zien met een focus op het materiele aspect; de relatie tussen vorm en inhoud. Dit kan de tactiliteit, het sensorische, het formaat, het gewicht en alle andere mogelijke aspecten betreffen die niet digitaal overgebracht kunnen worden. De theses worden gepresenteerd als artistieke objecten die geobserveerd, gelezen en aangeraakt kunnen worden. www.instagram.com/matter.does.matter/ Groep
-
2021Untitled Trixie, Scheldestraat 1-11 Den Haag, Nederland Groepstentoonstelling door derdejaars Fine Arts studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Groep
-
2021As Is, Where Is Laak, Verheeskade 321 Den Haag, Nederland Pre-graduation show van de vierdejaars Fine Arts studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Groep
-
2019Open Ateliers Duinoord Galerie Pied-à-Terre Den Haag, Nederland Kunstenaars in Duinoord en omgeving stellen hun galerie of studio open voor het publiek om hun meest recente werk te tonen. www.openateliersduinoord.nl/wp-content/uploads/2019/04/OAD-Brochure-2019_web.pdf Groep
-
2019Nacht van de Geschiedenis Stedelijk Museum Schiedam Schiedam, Nederland Als onderdeel van “Nacht van de Geschiedenis”, in samenwerking met Stedelijk Museum Schiedam, werd een selectie studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten uitgenodigd om videowerk te maken waarmee het thema “Hij/Zij” onderzocht werd of een referentie gemaakt werd naar de tentoonstelling “In de Hoogstraat” die te zien was van Juni - Oktober 2019 in Stedelijk Museum Schiedam. De video’s werden gecreëerd met de geschiedenis van de stad en persoonlijke herinneringen van haar inwoners in gedachte. Tijdens de “Nacht van de Geschiedenis” werden de werken op grote schaal geprojecteerd op geselecteerde gebouwen in Schiedam, waardoor er een dialoog ontstond tussen de videowerken en de historische context van de gebouwen. Gecureerd door Hester Scheurwater. www.facebook.com/events/stedelijk-museum-schiedam/nacht-van-de-geschiedenis-schiedam/760631624360146/ Groep
Internationale uitwisselingen / Artist-in-residencies
-
2022Center for Arts, Design, and Social Research Spoleto, Italië Un-Writing Nature II is bedoeld als een radiaal gastvrije plek om opnieuw in aanraking te komen met en stil te staan bij verschillende lagen van materie en visie, waarbinnen een relativerend gesprek over systemen van bewustzijn en communicatie voortgezet kan worden. Dit omvat vragen als: Wat zijn manieren waarop “natuur” begrepen en gerepresenteerd kan worden? Welke taal, media, en codes helpen ons om de verbinding met ons lichaam, water, aarde, lucht en andere wezens met wie we de planeet delen kunnen revitaliseren en hervormen? Wat moet geleerd en afgeleerd worden? www.centerartsdesign.org/workshops/Un-Writing%20Nature%20
publicaties
-
2023Un-Writing Nature Boek Center for Arts, Design, and Social Research Leonie Harkes e.a. Boston, Massachusetts, Verenigde Staten De onderzoekscommunities van Un-Writing Nature I & II produceren gezamenlijk een publicatie met dezelfde naam, dat bewerkt en uitgegeven zal worden door het Center for Arts, Design + Social Research (CAD+SR). De publicatie bevat uiteenlopende bijdragen, onder andere notities, essays, gedichten, fictie, creatief schrijven, en projecten van kunstenaars, inclusief tekst/beeldmateriaal van werken. Bijdragen kunnen direct reageren op de inhoud van de onderzoeksresidencies of uitbreiden naar gerelateerde vragen en projecten. Een online uitgave zal het boek begeleiden. Mijn bijdrage bestaat uit het essay: Unoriginal Genius1 - Staying with the Trouble2.
-
2022Unoriginal Genius1 - The Truth of Art2 Boek zelf uitgegeven Leonie Harkes Den Haag, Nederland In de hedendaagse, post-millennial en zogenaamde “post-truth” tijdperk, is de grens tussen realiteit en fictie steeds moeilijker te onderscheiden. Als resultaat daarvan, ontstaat er een wereld van extreem relativisme, waarbij iedereen in zijn eigen versie van de realiteit leeft. In het licht van de huidige problematisering van waarheid, feitelijkheid en objectiviteit rijst de vraag: welke rol zou kunst moeten spelen? Creatieve professionals nemen veelal een anti-feitelijk standpunt aan, echter – in deze thesis – wordt er licht geworpen op de verschillende houdingen ten aanzien van feitelijkheid, die ontstaan zijn als reactie op de huidige tijd. Een van de hoofddoelen vaan geëngageerde kunst is om onzichtbare of minder zichtbare waarheden over bestaande, hegemonische narratieven te ontmaskeren. Dit verschaft een standaard waarbinnen sociale kritiek kan opereren: de criticus is niet degene die ontkracht, maar degene die opbouwt door middel van representatie. Een standpunt dat duidelijk zichtbaar is in de artistieke praktijk van de documentaire en post-production met zijn strategieën van mixen en combineren. A manier of een betere, mooiere wereld te visualiseren, dat zichzelf manifesteert in de grenszone tussen fictie en non-fictie, fantasie en realiteit, utopie en realisme. Binnen de esthetiek van het echte, kan fictie werkelijkheid worden en is realiteit geconstrueerd door speculatie in de schaduwen van de menselijke verbeelding.