-
o o radio #016 met soeria van den wijngaard bij the shoreinfo
(uittreksel van) Mijn hybride dj-set bij de Shore ter ere van hun laatste avond open van het heftige seizoen 2020. In de set mix ik gecureerde muziek met mijn eigen field recordings,
-
info
De installatie biedt een ruimte waarin men authentiek luisteren kan ervaren door interactie met de sferen en het verhaal. Het nodigt uit om te oefenen af te zien van handelen of luisteren op automatische piloot. Terugkeren naar en cultiveren van de innerlijke getuige helpt ons niet alleen om te gaan met de interpersoonlijke gevolgen van onrecht, traagheid en inauthenticiteit, maar ook om de kolonisatie van geest en lichaam aan te pakken. Privilege komt met de verantwoordelijkheid om aan jezelf te werken. Het bewust herstellen van incongruenties tussen iemands innerlijke en uiterlijke zelf gaat door door te observeren.
-
info
De installatie biedt een ruimte waarin men authentiek luisteren kan ervaren door interactie met de sferen en het verhaal. Het nodigt uit om te oefenen af te zien van handelen of luisteren op automatische piloot. Terugkeren naar en cultiveren van de innerlijke getuige helpt ons niet alleen om te gaan met de interpersoonlijke gevolgen van onrecht, traagheid en inauthenticiteit, maar ook om de kolonisatie van geest en lichaam aan te pakken. Privilege komt met de verantwoordelijkheid om aan jezelf te werken. Het bewust herstellen van incongruenties tussen iemands innerlijke en uiterlijke zelf gaat door door te observeren.
-
info
De installatie biedt een ruimte waarin men authentiek luisteren kan ervaren door interactie met de sferen en het verhaal. Het nodigt uit om te oefenen af te zien van handelen of luisteren op automatische piloot. Terugkeren naar en cultiveren van de innerlijke getuige helpt ons niet alleen om te gaan met de interpersoonlijke gevolgen van onrecht, traagheid en inauthenticiteit, maar ook om de kolonisatie van geest en lichaam aan te pakken. Privilege komt met de verantwoordelijkheid om aan jezelf te werken. Het bewust herstellen van incongruenties tussen iemands innerlijke en uiterlijke zelf gaat door door te observeren.
-
info
In overleg met opdrachtgevers maak ik (nu nog) op kleine schaal handgemaakte keramiek.
-
info
"eerder dit jaar rondde ze met een indrukwekkende luisterinstallatie haar bachelor artscience af aan de koninklijke academie van beeldende kunsten. soeria van den wijngaard is multi-media sound artist en haar werk vertrekt vanaf luisteren en field recording. voor onze zestiende uitzending maakt ze live bij the shore, terwijl de zon ondergaat, een hybrid van haar fieldrecording library en muziek die haar heeft beïnvloedt. langskomen kan helaas niet, dus luister zondag vanaf 16:00 online mee op ooradio.nl/live."
-
info
Veel van mijn geluidsstukken zijn ontworpen om beluisterd te worden in het donker. Met gesloten ogen gaat het 'innerlijke oog' vanzelf beelden vormen bij het verhaal dat ik vertel aan de hand van geluidsopnames van over de hele wereld. Met dit project zocht ik naar een andere manier om te luisteren, die het lijf meer betrekt in het process. Een transducer heeft geen membraan en door middel van druk op dit deel van een speaker, geleid het geluid door verschillende materialen, in dit geval door mijn keramieken schaal. Deze schaal is opgehangen aan parachute touw, waardoor het object van 10 kilo de illusie wekt maar 1,5 kilo te wegen. De luisteraar werd uitgenodigd om mijn geluidsstuk te beluisteren vanuit de schaal. De vibraties van de bas drongen zo door in het lijf van de luisteraar.
-
info
Photo by Naomi Moonlion
-
info
Photo by Alex Heuvink. Close up from one of the ceramic spheres, that function as a percussive instrument (by shaking, pushing the sphere it sounds because of the little ceramic piece inside the sphere bouncing against the inside)
-
info
Witness What Remains bij Onomatopee.
-
info
Een collectieve luisterervaring. Immersieve geluidsinstallatie, 100 kg perliet, 300 keramiek, 10 minuten geluidscompositie. Noot van de kunstenaar: deze installatie is interactief en werkt met aanraking. Om een nieuwe manier van luisteren te ervaren, heb je tien minuten van je tijd en je volledige aandacht nodig. Schoenen uitdoen wordt sterk aanbevolen. Je mag alles in de ruimte aanraken, ook de bollen. Respecteer elkaars ervaring door niet te praten. Tijdens de zomer van 2018 was het weer in Sparta, Griekenland, woest. Door de hete lucht die uit de grond opstijgt en tegen de bergen slaat, brak de lucht meerdere keren per dag open. Harde onweersbuien gevolgd door bijna hete regen zouden maaltijden en gesprekken onderbreken. Na een tijdje pasten ons ritme en onze zintuigen zich aan. Langzaamaan raakten we afgestemd op de sensorische details die de komst van regenbuien voorspelden, zoals de krekels die van toonhoogte veranderen. We interpreteren de vijandige stemming van onze bejaarde buurman echter verkeerd. We dachten dat het was omdat ze tijdens een van de stormen haar schoorsteen was kwijtgeraakt en er water was binnengekomen. In werkelijkheid was ze diep eenzaam. De installatie biedt een ruimte waarin men authentiek luisteren kan ervaren door interactie met de sferen en verhalen vertellen. Het nodigt uit om te oefenen af te zien van handelen of luisteren op automatische piloot. Terugkeren naar en cultiveren van de innerlijke getuige helpt ons niet alleen om te gaan met de interpersoonlijke gevolgen van onrecht, traagheid en inauthenticiteit, maar ook om de kolonisatie van geest en lichaam aan te pakken. Privilege komt met verantwoordelijkheden om aan zichzelf te werken. Het bewust herstellen van incongruenties tussen iemands innerlijke en uiterlijke zelf gaat door door te getuigen. [tekst gaat verder onder volgende foto]
-
info
Observeren. Bij elke ervaring worden sensorische, emotionele of conceptuele gegevens verwerkt. Terwijl je deze tekst leest, ben je zowel aan het ervaren als aan het observeren. Onmiddellijke objectieve observaties van een ervaring komen van wat ik 'de getuige' noem. Het is een vorm van bewustzijn in jou die altijd aanwezig is, gemakkelijk wordt vergeten, en die niet oordeelt of handelt, maar gewoon ontvangt en observeert. Het is tevreden. Als de getuige echter de leiding zou hebben, zou er niets worden gedaan. We hebben het ego nodig om te overleven. Dit is de intrapersoonlijke stem die het hardst spreekt en bestaat uit onze persoonlijkheden en overtuigingen. Meestal is het ego de plek waar we ervaring mee hebben. Idealiter werken de getuige en de ervaarder samen om via speelse contemplatie te groeien. Het ego. Standaard is het ego bang voor verandering. Het gebruikt emotie- en afweermechanismen om te ‘beschermen’. In deze ego-gecontroleerde defensieve staat kunnen we niet luisteren. Horen is iets anders dan luisteren, aangezien luisteren ons onderscheidingsvermogen en aandacht vereist. Actief getuigenis geven heeft een kalm zenuwstelsel nodig om te ontvangen. Deze ontvangst gaat verder dan wat men ziet of hoort, het betrekt het hele lichaam en de geest. [tekst gaat verder onder foto 3]
-
info
Prioriteit geven aan spelen. Hoe we luisteren onthult veel over ons innerlijk welzijn en het gevoel van veiligheid in ons lichaam, aangezien een negatieve dialoog externe prikkels afleidt en overweldigt. Als we weinig toegang hebben tot ons eigen lichaam, wordt wederzijds begrip moeilijk. Het isoleert ons. Emotie is energie in beweging. Het is bedoeld om door je heen te bewegen. Positieve emoties worden vaak uitgedrukt in spel. Dit komt doordat het lichaam zich ontspant door te spelen. De nervus vagus wordt gestimuleerd en het parasympathische zenuwstelsel wordt geactiveerd. We beginnen te rusten en te verteren. Wat er gebeurt, is de combinatie van actief luisteren met actie ondernemen: het lichaam gebruiken op een manier die voor ons goed voelt. Zowel waargenomen negatieve als positieve emoties kunnen binnen de installatie worden ervaren. Weerstand zoals verveling, verwarring en / of prikkelbaarheid maken deel uit van het proces van toelaten. Het ego is misschien bang. Het belang van toelaten is dat een radicale acceptatie van jezelf dat in tandem energie genereert om gerichte actie te ondernemen.
-
info
Written by Maarten Keus: "Performance about love, new love, (...) taking risks and release.(...) Confronting the audience with loud and almost unbearable bangs, when the two cast iron bells hit each other and wrap around each other, then fly off to once again meet." “Just like the scars that become visible in summer, simply because they don’t tan, the dents in the bell of one’s heart are inevitably revealed when played.“ - Soeria van den Wijngaard Performed at the Grey Space in The Middle in December 2019.
-
Refugeinfo
Een binauraal klankgedicht, uit het hoofd gesproken door een Syrische vluchteling die in Istanbul woont. Omdat hij de stad niet kan verlaten, reciteert hij dit gedicht voor zijn Liefde die de stad voor altijd verlaat. In zijn kleine slaapkamer vertelt hij me dat hij het zich herinnert en herinnerd wil worden. We nemen hem samen op zodat zijn liefde (en mijn beste vriend) terug kan luisteren en tijdreizen.
-
info
Twee schermafbeeldingen uit de korte film, Mama, die ik schoot op mijn Iphone in 2017, na een week bij mijn moeder te zijn na ze vertrok uit het huis waar haar 23 jarige huwelijk eindigde. Ze reflecteert op haar sexualiteit, online daten en ik reflecteer op de beelden van liefde die ik tegenkom in mijn eigen leven. Is een relatie 'geslaagd' als deze voor altijd is? getoond in Studio Loos in samenwerking met Azimuth 20 april 2018 op 8 speakers.
-
info
In samenwerking met Frazer Merrick (UK) werd deze interactieve installatie getoond tijdens de concertavond van Audiotalia en onze residentie daar in 2017. Het publiek werd uitgenodigd om op een geheel nieuwe manier met de boom om te gaan. Omdat de microfoons verborgen waren en de compositie op verschillende delen van de walnotenboom was geplaatst, kon er met de speler worden gespeeld en op de speler worden gereageerd. Alle leeftijden genoten ervan.
Samenwerkingsverband
Websites
Persoonlijke website
www.soeria.comEen vroege versie van mijn afstudeerwerk op de instagram van KABK
www.instagram.com/p/CDWk_XsBeVX/Huidige groeps expositie
www.onomatopee.net/exhibition/rights-of-way/Social media
Maakt deel uit van Kunstenaarsinitiatief / Collectief / Broedplaats
Just This Place
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2020 - 2020Reiki I De Oorsprong, Den Haag Diploma behaald
-
2018 - 2018Yoga 200 uur Sacred Paths Yoga Diploma behaald
-
2016 - 2020Bachelor ArtScience Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Diploma behaald
-
2015 - 2016Propedeuse Autonoom Rotterdam, Willem de Kooning Academie
tentoonstellingen
-
2020Rights of Way Onomatopee Eindhoven, Nederland Mijn werk Witness What Remains is deel van deze expositie van 21 november 2020 tot 20 december 2020. Gecureerd en expositie tekst door Amy Gowen. Het lichaam als getuige in de ruimte. De bewegingen van ons individuele en collectieve lichaam door steden en ruimte hebben een lange, complexe geschiedenis. Ondanks dat lichaamsbeweging wordt gezien als een alledaagse handeling, verandert ons vermogen (of onvermogen) om door bepaalde plaatsen en ruimtes te bewegen ons van omstanders in activatoren en getuigen van onze steden, als we er lang over nadenken. Dit doet ons afvragen wat het betekent om in deze wereld te bewegen, en hoe ‘openbaar’ onze openbare ruimtes kunnen zijn. Met werken van Pauline Agustoni, Elia Castino, The Dazzle Club, Shannon Finnegan, Corinne Heyrman, Paoletta Holst, Alessandro Marchi, Jeannette Petrik en Soeria van den Wijngaard. Geïnspireerd door Rebecca Solnit’s Wanderlust: A History of Walking, zoekt deze tentoonstelling onze rechten op overpad. Met onze hedendaagse sociale, politieke en culturele landschappen in gedachten, kijken we terug naar de traditie van de flâneur als 'botanicus van het trottoir' en de 'schilder van het moderne leven' als achtergrond voor ons begrip, om dieper in te gaan op het auteurschap in stadsplanning, eigendom van de openbare ruimte en vooral ons vermogen om over de wereld te zwerven. In een tijd waarin wijdverbreide gentrificatie en verdeeldheid onze sociale, politieke en economische realiteit domineren, waarin leeftijd, geslacht, ras, seksuele geaardheid, mobiliteit of economische status bepalen waar we aanwezig kunnen zijn, wanneer digitale en fysieke bewaking al onze bewegingen volgt , en wanneer getuigenissen van intimidatie en schending, van uitsluiting en segregatie onze hedendaagse realiteit kleuren, worden we aangespoord om ons af te vragen: wie heeft de rechten van overpad? Geïnspireerd door de basisgetuigenis, academische bronnen en kritisch onderzoek van dichters, theoretici, kunstenaars, architecten en ontwerpers, verkent Rights of Way het lichaam als getuige in de openbare ruimte door middel van een multimediaal formaat van soundscape, film, mondelinge getuigenissen, interview en tekst. Door verschillende schalen en perspectieven, geografische locaties en tijdsperioden uit te beelden, wil het voortbouwen op een veelheid aan ervaringen en de kruispunten tussen lichaam, verbeelding, getuigenis en de stad bevorderen, om een andere burgerlijke choreografie te overwegen. www.onomatopee.net/exhibition/rights-of-way/ Groep
-
2019Life After The Warm Up The Grey Space in The Middle Den Haag, Nederland 13 december 2019. Royal Surf Club, Every Day Is Friday, en veel meer kunstinitiatieven waaronder Just This Place, (Maarten Keus, Leyla Benouniche, Hannah Mulqueeh, Berk Duygun en Soeria van den Wijngaard) organiseren ‘Life After the Warm Up’. Een club in Den Haag wordt omgetoverd tot een ondergrondse strandclub met 5 ton zand met een innovatieve DJ-booth midden in de ruimte en een kunstmatige zon om het hele feest dag-naar-nacht cycli te creëren. /www.youtube.com/watch?v=inKuwnLik34&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3oWF5ezL44_dpm_HTvJG7WeARmFrzxtdokYaQ6dA_BYyMtTPrpOtnraf4 Groep
-
2019Zee schommel de Besturing Den Haag, Nederland In 2018 sliep ik 9 dagen achter elkaar op dit strand. Het Griekse eiland Ikaria ontleende zijn naam aan Icarus, de zoon die in zee viel en verdronk. De golven waren vaak te hoog om te zwemmen. De dagen liepen in elkaar over: we leefden in een drone. Zes maanden later, thuis, tijdens een lange droom, had ik een enorme ervaring met zweven boven de zee. Het was zo bijzonder om een hoorbare droom die ik uit deze ervaring had, werkelijkheid te laten worden. Ik hoop dit project verder te ontwikkelen als installatie in samenwerking met 4D sound, maar ook als experimentele ruimtelijke opname-opstelling. Ik vraag me af of het mogelijk is om een kamer in een zee te veranderen en hoe de immense politieke, sociale en existentiële implicaties die dit idee met zich meebrengt, te implementeren. Dit werk is tot stand gekomen onder supervisie van Justin Bennett. Naam van de tentoonstelling: Dilated Impulses Solo
-
2019Are you here? West/ Onze Ambassade Den Haag, Nederland Walkie talkie stuk: live optreden, geen vaste locatie Als onderdeel van het Beyond the audible symposium dat plaatsvond van 14 mei tot 17 mei 2019 vond op 15 mei een groepsgeluidstentoonstelling plaats. Onder curator van Peter Ablinger heb ik mijn stuk uitgevoerd. Soeria nodigt de ontvanger uit om bewust ruimte in te nemen in de geluidstentoonstelling door met opzet te antwoorden. Gedachten en dus taal creëren onze realiteit, maar om te beseffen dat de geest grenzeloos is, moeten we eerst de kamer zien waarin we ons bevinden. www.westdenhaag.nl/exhibitions/19_05_Transformations_of_the_Audible Solo
-
2018He ran Wave Field Synthesis Festival Den Haag, Nederland Opgenomen met binaural microfoons. Interview in Istanbul, februari 2018. Een jonge man kan Turkije niet verlaten vanwege zijn Syrische paspoort. Een jonge vrouw is zes maanden zijn buurvrouw. Ze worden verliefd. Binnenkort keert ze terug naar Rotterdam en dat betekent het einde van hun relatie. Haar vrienden kwamen de afgelopen week langs om haar op te halen. Een van deze vrienden ben ik. Als laatste ritueel nemen we een gedicht voor haar op dat hij uit het hoofd kent, in de kamer waarin ze zoveel tijd samen hebben doorgebracht. onderzoeksvraag: Hoe kan ik dit intieme geluidsstuk ruimtelijk maken over 192 speakers? Speelde bij MOOOF, Den Haag, ruimtelijk verdeeld over 192 luidsprekers. Tijdens het Wave Field Synthesis Festival 2018 georganiseerd door Ji Youn Kang. 19 mei 2018 www.wearepublic.nl/event/wave-field-synthesis-festival/?fbclid=IwAR2rAfwPj9ca2_P2y_l8-P8_4we0kZylqA0NsIXo054k3OX9biLdUBVsQC8 Solo
-
2018Fasten Your Senses Helicopter Den Haag, Nederland Als onderdeel van de groepsexpositie Fasten your Senses, bouwde ik mijn luisterinstallatie op, waar het stuk 'Injuries' te beluisteren was. Verbonden door koptelefoons en zittend in een comfortabel donkere ruimte, verplaatste de luisteraar zich in een circus atleet die tijdens het trainen vanaf 5 meter naar beneden valt. Hoe komt hij, maar ook jij, hier doorheen? Solo
projecten
-
2020
Growing Pains: (Embodied) Transformative Justice Workshopsseries for Artists Just This Place Den Haag, Nederland www.facebook.com/events/343994460347094 Dit project is gerealiseerd met steun van Stroom. Een serie workshops, speciaal gericht op kunstenaars, rond geïnstitutionaliseerd racisme en praktijken van verzet. Gedurende zeven maanden worden er zeven workshops gegeven bij de JTP (Just This Place) studio aan de Laan van NOI 125 in Den Haag. Tijdens de 6e workshop worden twee deskundigen uitgenodigd op het gebied van 'community aid, creative and embodied action'. Elke workshop neemt als vertrekpunt het werk van een kunstenaar die zich bezig houdt met 'emergent strategy'. Van daaruit werken de organisatoren toe naar een educatieve en open groepsworkshop waarin ongemakkelijke gesprekken op een veilige manier kunnen plaatsvinden. Om duurzame oplossingen te realiseren, moet er in kleine groepen worden geoefend, met speciale aandacht voor geest, lichaam en community. Het persoonlijke is politiek en wat is er persoonlijker dan 'healing'? De organisatie van deze serie Growing Pains workshops is in handen van Leyla-Nour Benouniche en Soeria van den Wijngaard, beiden lid van Just This Place.
-
2020
o o radio #016 met soeria van den wijngaard bij the shore O, o, Radio Den Haag, Nederland www.instagram.com/p/CHsm8OOKWVR/ Een recent initiatief vanuit Den Haag: o, o, radio. Dit online radio station, genomineerd voor de Haagsche Popprijs in hetzelfde jaar van oprichting, streeft ernaar om de muzikale smaak van de inwoners van Den Haag vast te leggen. De 16ste show deed ik, tijdens de laatste nacht vóór de afbraak van strandtent, surf hub en community plek The Shore. Ook voor hen was 2020 heel heftig, met het verlies van de 5 mannen in zee in Mei 2020.
-
2019
Idéoplasme w/ Soeria - 09 Operator Radio Rotterdam, Nederland www.operator-radio.com/artists/soeria Een hybride dj-set met opnames uit Nederland, Turkije, Griekenland, Guatemala, Frankrijk, de VS, Colombia en Spanje (2017-2019) Ik vroeg me af: hoe ga ik om met gezien worden op een webcam? Hoe kan ik mijn onderzoek naar de onzichtbaarheid van de DJ voortzetten om de luisteraar tot introspectie te bewegen? Hoe kan het beeld de set versterken? Hoe kan ik componeren (laag) met field recordings in hybride dj-sets?
-
2018
Witness What Remains 2018-2020 Onomatopee Den Haag (NL), Sparta (GR) , Griekenland www.soeria.com/Portfolio Dit project omvangt twee jaar, vanaf het moment van vertrek uit Den Haag tot nu. De meest recente luisterinstallatie is nu te ervaren bij Onomatopee, maar het geluidsstuk is daarvoor eerst ontwikkeld als luisterevaring at home voor mijn afstuderen van ArtScience en heeft zich vervolgens ontwikkeld tot een 8mx8mx5m installatie. Vanaf daar is het werk zich verder aan het ontwikkelen in relatie tot de plek waar het staat. Genieten en vergoten van je perceptie van het huidige moment kan op zichzelf diep helend werken Maar als je wilt, neem ik je van daaruit verder, in je gehoor, onderzoekend wat het voor jou betekent om een getuige van jezelf te zijn. Diep luisteren. Ik probeer je eraan te herinneren dat je een ecologie bent - altijd veranderend, altijd fluctuerend, altijd oscillerend, altijd reagerend. Omdat luisteren essentieel is voor radicale zelfacceptatie Omdat intelligent gebruik van de kracht van het ego noodzakelijk is Omdat het begrijpen van je fysiologie in relatie tot je emoties verantwoording mogelijk maakt Omdat belichamen wie je bent, je geboorterecht en je verantwoordelijkheid is Omdat het het startpunt is van revolutie op wereldschaal We lijden dagelijks onder vermeende schaarste, concurrentie, vervreemding, onhoudbaarheid en ongelijkheid. Oordeel vervangen door nieuwsgierigheid betekent volledig eerlijk zijn met het heden luisteren is liefhebben
Internationale uitwisselingen / Artist-in-residencies
-
2018Sparta, Griekenland Een maand rondreizen en opnemen. www.soundcloud.com/soeriia/warm-rainstorms-excerpt#t=0:59
-
2017Audiotalia El Polell, Spanje Audiotalaia Summer Camp is een workshop, een residentie en een collectieve ervaring waarin creativiteit, geluid en technologie centraal staan. De bijeenkomst zorgt voor het vormgeven van een creatieve praktijk gericht op geluid en gedreven door een collectieve workflow. Voor mij was dit een enorme groei in mijn ontwikkeling zowel op technisch als creatief vlak. www.audiotalaia.net/2017/05/summer-camp-2017-el-polell.html
opdrachten
-
2020Klein keramiek, op maat en verzoek gemaakt samen met de opdrachtgever. particulier Den Haag, Nederland Klein keramiek op bestelling gemaakt, met de hand en met intentie. In deze specifieke post werk ik aan een enorme pot en deel ik een inzicht. 'Verantwoordelijkheid nemen is soms ongelooflijk elegant, ondanks hoe het weerstand in je kan oproepen, vermomd in negatieve gedachten die je tegen jezelf en misschien dus tegen de wereld keren. Keramiek is een eerlijke ambacht en kunst, waardoor ik veel leer over doorzettingsvermogen en rust. Ik heb veel geluk om te leren van een doorgewinterde keramist die ook een yogi en trotse "opa" is. We vinden rust als we kortere uren werken, openlijk over frustraties praten en privileges erkennen. Moge je rusten, ademen en je gedachten liefdevol observeren. ' www.instagram.com/p/B_qIo_6ncWB/ Uitgevoerd
publicaties
-
2020The Mastery of Perspectives: listening for/in love. Boek Soeria van den Wijngaard Den Haag, Nederland www.soeria.com/writing Abstract To be in the opposite state of fear, means being in state of love. One way of being and staying there is through listening. This includes a willingness to receive. Next to that one needs to make and hold space to be silent. First for yourself, then for others. In this thesis I write about what hearing and listening is and from there will take you down, deeper and deeper into what listening can do, through the work of Pauline Oliveros, Hanzi Freinacht and others. Leaving the individual perspective and zooming out to see society’s perspective on listening, I discuss modernism and its implications, and adress a new form of modernism that oscillates between modernism and post-modernism: metamodernism. The political appliance of metamodernism introduces a welfare model called ‘The Listening Society’, proposed by imaginary political metamodernist Hanzi Frein- acht. I introduce you to queerness, the trait of high sensitivity, and embodiment, that come together into my concept of ‘The Mastery of Perspectives’. This is a lov- ing, but fierce attitude that revolves around mastering and eloquently applying emotional intelligence by those in powerful positions, including you, dear reader. If we want to shift away from scarcity we need more time to listen and integrate, something which sensitive leaders will strive for. Bachelor's thesis, graded 8.5
-
2018Sonic Acts Academy Catalogus Sonic Acts Festival Soeria van den Wijngaard Amsterdam, Nederland sonicacts.com/2018/sensing-the-shipyard As part of the project: Sensing the Shipyard, my findings were published in the catalogue of the festival.
Recensies
-
2020Eindexamen Expositie; KABK Den Haag 2020 Blog/Vlog Niek Hendrix Den Haag, Nederland www.lost-painters.nl/eindexamen-expositie-kabk-den-haag-2020/ "Eindelijk zijn er dan toch de traditionele eindexamenexposities. Met gepaste Coronamaatregelen mag men door het pand heen dwalen. Het duurt dan ook altijd weer even voordat je alles gezien hebt. Zoals eigenlijk ieder jaar zitten er de nodige verrassingen en frisse talenten tussen die we snel weer terug zullen zien in het reguliere tentoonstelling circuit. Opvallende tendenzen zijn dat er meer performances en installaties lijken te zijn en minder schilderkunst dan gebruikelijk. Het mag de pret niet drukken want het komt de diversiteit ten goede. De reputatie dat KABK één van de sterkste academies is in Nederland is bij deze weer mooi bevestigd. Hier volgt een beeldverslag van wat er zoal te zien is en wat om verschillende redenen opviel."
-
2020KABK – The Graduation Show must go on Blog/Vlog Jegens Den Haag jegensentevens.nl/2020/09/kabk-the-graduation-show-must-go-on/ "Ook opvallend is het grote aantal sensorische ruimtes die zijn ingericht en waar meerdere zintuigen worden aangesproken. Er zijn flink wat vloeren gestort. Met plastic, zout, houtsnippers, zand, snoeren. De vloer is nu definitief een onderdeel geworden van de installatie. En in een enkel geval werd er een plafond toegevoegd om een intieme ruimte te creëren. Een reis door de academie is een reis door verschillende geestesgesteldheden en soms worden we simpelweg op onszelf teruggeworpen. Hierbij een selectie van de mogelijkheden."
Prijzen en stipendia
-
2020Growing Pains: (Embodied) Transformative Justice for Artists (sinds 2004) Stroom, Den Haag Den Haag, Nederland Dit is een workshopserie rond institutioneel racisme en belichaamde systemische onderdrukking, speciaal ontworpen voor kunstenaars. De bètaversie zal plaatsvinden binnen onze directe gemeenschap en kunstenaarscollectief, Just This Place. We streven ernaar om onze werkplaats verder te ontwikkelen en te testen, zodat we deze serie ook binnen verschillende gemeenschappen kunnen hosten. De workshop wordt zeven keer gehouden in studio JTP aan de Laan van NOI 125 in Den Haag en is gespreid over 7 maanden. Tijdens de 6e workshop zullen we twee experts uitnodigen op het gebied van hulp aan de gemeenschap, creatieve en belichaamde actie. Elke workshop vertrekt vanuit het werk van een kunstenaar op het gebied van intersectie. Dit deel wordt samengesteld en geleid door Leyla Benouniche. Van hieruit werken we toe naar een leerzame en open groepsworkshop waarin ongemakkelijke gesprekken veilig plaatsvinden. Leyla en Soeria zullen dit samen doen. Om de conversatie te versterken, zullen we in deel twee van de maandelijkse workshop tijd besteden aan het ontwikkelen van onze communicatieve (inclusief luistervaardigheden). Deze wordt geleid door Soeria. Er is tijd om te loggen, te oefenen en elkaar vragen te stellen. We zijn van mening dat we, om grote veranderingen teweeg te brengen, in kleine groepen moeten oefenen en moeten zorgen voor geest, lichaam en gemeenschap. Wij geloven dat het persoonlijke politiek is en dat daarom gemeenschap en zelfzorg voor activisten buitengewoon belangrijk zijn. Activisme is zwaar werk, vooral op de lange termijn. Als we opgebrand, boos, gefrustreerd en uit balans zijn, zijn we niet in staat helder te denken en te handelen in overeenstemming met de mensen die we zo graag steunen.
-
2020Fondsaanvraag voor Manifolds Stichting ArtScience Den Haag, Nederland Als deel van het ArtScience fondsenaanvraag team, was ik verantwoordelijk voor de communicatie met de fondsen, het versturen van de aanvraag en meeschrijven aan de applicatie. We hebben succesvol 5 duizend euro opgehaald.
-
2019Geselecteerd om te participeren aan Transormations of The Audible Symposium The Royal Conservatory of The Hague Den Haag, Nederland Het symposium "Transformations of the Audible" heeft tot doel de factoren en condities te ondervragen die de manier waarop hoorbaarheid wordt gevormd, informeren. Voor dit doel zal het kunstenaars, wetenschappers, studenten en kunstenaarsonderzoekers uit drie domeinen - die van muziek, kunst en het wetenschappelijke veld van geluidsstudies - bijeenbrengen om de manier te bespreken waarop artistieke praktijken die met geluid omgaan worden doorkruist door en tegelijkertijd opereren in de manieren waarop er wordt geluisterd.
artistieke nevenactiviteiten
-
2020 - 2021Het schrijven van een publicatie voor Onomatopee, in lijn met de groepsexpositie "Rights of Way". Loopt nog
-
2020 - 2020Lid van het fondsenwervings team tijdens het afstudeerjaar 2020 van de bachelor ArtScience op de KABK.
-
2020 - --Modelstaan voor het Amateur pallet in Rijswijk. Loopt nog