-
info
Wat kunnen we leren van de levenscycli op een schoolweide? Van 2022 tot 2024 werd op het terrein van HLW Bad Ischl een serie semester lange artistiek-pedagogisch processen gestart en een leerruimte in de open lucht gegroeid. Samen met Daniela Brasil ontwikkelde ik er de Garden of Moving Times in dialoog met leraren, studenten en verwante experts en initiatieven. Het project is geproduceerd door <rotor > Centrum voor Hedendaagse Kunst in het kader van Bad Ischl Salzkammergut Culturele Hoofdstad van Europa 2024. Geworteld in het concept van 'care', dat theoretisch een centrale rol speelt in het onderwijs aan de HLW (een middelbare school voor economie, sociaal management en zorg), gaat de Garden of Moving Times over het terugwinnen van onze relatie tot de aarde - tijd opgevat als tijd om te gronden en onszelf aan te vullen - in tegenstelling tot tijd als maatstaf voor productie. In de tuin kunnen verbroken relaties met plantaardige, dierlijke, minerale en voorouderlijke werelden worden hersteld. Wat is de tijd van de school, de tijd van het lichaam, de tijd van de tuin? Aan het ontwerp ligt de intentie ten grondslag om de tijd te nemen om te zorgen en te genezen door natuurlijke tijdcycli te omarmen. Foto Pia Fronia
-
info
Sinds 2008 brengt Sophie Krier met de publicatie serie Field Essays denkers en beoefenaars uit artistieke en wetenschappelijke kennisdomeinen met elkaar in gesprek om complexe vraagstukken invoelbaar te maken. In dit vijfde nummer gaat Krier met filmmaker Saodat Ismailova (Oezbekistan) en dekoloniale denker Rolando Vázquez (México) op zoek naar wat hun culturen van elkaar kunnen leren bij het rouwen om en het helen van de drievoudige koloniale wond van timelessness (tijdloosheid), earthlessness (aardeloosheid) en worldlessness (wereldloosheid).
-
In Search of the Pluriverseinfo
Making Radio, sinds 2018 opgericht door Sophie Krier en Erik Wong, is een (live) podcast programma over wat we maken, waarom we het maken, wie 'we' zijn, en uiteindelijk of in het begin, wat ons, en anderen, van de mensheid geeft en ontneemt. Making Radio brengt menselijkheid en diepgang in ludieke gesprekken over wat het betekent om mens te zijn vandaag de dag: wat ons heeft gemaakt tot wat we zijn, wat ons beweegt, wat we als aardse wezens in beweging kunnen brengen. Maar ook wat ons ontsnapt, ons bang maakt, en waar we falen, steeds weer prachtig. In 2020 werd Wong & Krier door Het Nieuwe Instituut gevraagd om de eerste editie van de Reizende Academie te organiseren. In het licht van de huidige pandemie en de daaruit voortvloeiende reisbeperkingen, beginnen Wong & Krier hun zoektocht naar het pluriversum vanuit huis met Arturo Escobar's 'Ontwerpen voor het Pluriversum' 2018 in de hand. Door middel van korte, geanimeerde gesprekken met denkers en makers uit verschillende domeinen duiken ze in vier mp3: Warming up to the Pluriverse #1 : On Becoming Networks, with Joke Robaard.
-
info
Onvoltooid document van levenslijnen, geknoopt op het Indeterminacy Festival 2018 Buffalo NYC, gecureerd door Stanzi Vaubel. Ondersteund door [NA!] Project en Techne Instituut. Gecoördineerd door Frank Bauchard. Geschoten in 3:4 met een handheld, mooi draagbare Lumix, die mijn vader me gaf. De lezing, die voorafging aan het maken van de levenslijn, onderzocht de voorouderlijke gebaren van het zaaien en oogsten als analogie van waarden en houdingen, die in mijn ogen gevoed en verdedigd moeten worden. Ons beschikbaar stellen voor wat voor werk dan ook, is zo'n houding, die we steeds opnieuw moeten trainen. Aandacht besteden aan wat er is (in plaats van hoe we willen dat het is), en leren om ontbrekende schakels te repareren is een andere. Overal om ons heen zijn losse draden, wachtend om opgeknoopt en verweven te worden tot heropgevulde verhalen van moed. Verhalen die recht kunnen doen aan de vele interspecies-trajecten die zich voortdurend door en om ons heen ontvouwen. We leven in een wereld van overvloed, een wereld die bloeit met mogelijkheden; toch is de dominante visie in de Global North-samenlevingen gebaseerd op schaarste en angst. Kunnen we ons opnieuw verbinden met de verliezen die we tegenkwamen, en door middel van nieuwe rouw- en feestrituelen, collectieve denkbeelden voor het samenleven creëren? De reddingslijnen baanden zich een weg naar Europa, Zuid-Tirol, en werden onderdeel van de School of Verticality, een voortdurend onderzoek naar de diepte van ons geheugen. www.sophiekrier.com
-
info
Voor de slotaflevering in Zuid-Tirol onderzocht de School of Verticality het potentieel van het weven van grenzen om het begrip van onze verbondenheid met bepaalde ruimtes of identiteiten in de Westerse moderniteit uit te dagen: land, natiestaten, natuur, cultuur, soort, geslacht. In een tijdperk waarin muren worden opgetrokken en scheiding de co-existentie overschaduwt, zijn grenzen meer dan cognitieve of politieke symbolen geworden. Sommige verdringen het leven, maar soms verdringt het leven ze. In deze context stelde ik voor om Allan Kaprow's happening OVERTIME, die slechts één keer werd gerealiseerd in het voorjaar van 1968 aan de Universiteit van Californië, San Diego, opnieuw uit te vinden. In dit werk geeft de kunstenaar instructies om een 200 voet (+- 50 m) sneeuwhek te verplaatsen over een afstand van 1 mijl (+- 1,5 km) in de loop van een nacht. Zoals vele andere happenings ontwikkelt OVERTIME het leidende principe van Kaprow om de grenzen tussen kunst en leven te laten vervagen. Het werk is nooit opnieuw uitgevonden. Foto Joerg Oschmann
-
info
De tweede aflevering van de School of Verticality, Seeding Stories, vond plaats op 23 februari 2019 op de Sockerhof boerderij in Mals-Malles, Obervinschgau, tijdens de eerste editie van de Zaadruilmarkt SamenFest. Op deze dag werd het idee om niet alleen zaden te verzamelen en uit te wisselen, maar vooral ook zaadverhalen, geactiveerd onder ondergrondse, activistische gemeenschappen van zaadspaarders uit Italië, Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland. Het groeiende, levende archief van zaadverhalen is nog steeds in ontwikkeling; ik kijk naar twee opties: a) een online reeks geïllustreerde podcasts die zouden kunnen functioneren als een satelliet naar bestaande online zaaddatabases b) een open app waarmee iedereen haar zaadverhalen zou kunnen vertellen, verzamelen en delen, en om meer te weten te komen over het zaad zelf door te linken naar expertsites. Foto Joerg Oschmann
-
info
Field Essays hanteert een redactionele benadering van praktijkgericht onderzoek. Het fungeert als een levend platform voor conversatie dat perifere praktijken onderzoekt die onbekende gebieden, methoden en werken aftasten. Op deze manier verwoordt Field Essays levende praktijken van vandaag. Het vierde nummer van Field Essays, "Éloj Kréyol. Meanderingen op het gebied van decoloniaal design "brengt het onderzoek Éloj Kréyol van design-duo dach&zephir (Florian Dach en Dimitri Zephir) op de voorgrond. Éloj Kréyol, geïnitieerd in 2015, is een poging om verwaarloosde artisanale en culturele levenslijnen in de genealogie van de Frans-Caribische archipel te verzoenen en te reactiveren. De vijf meanders die dit boek structureren zijn uitnodigingen om na te denken over de verborgen biografieën van archiefbeelden (Encounter between Dimitri Zephir, Florian Dach and X, geredigeerd door Sophie Krier); de duurzame creolisatie en vervreemding in de Martiniquaanse samenleving (Creoolse Stemmen van André Lucrèce); het materiële vernuft van een waterkruik, een eenvoudig keukenmes en een mandje (Mapping Histories van dach& zephir); de rijkdom en onbekendheid van een samenwerking tussen culturen op het gebied van design (Design as Relationality, Aesthetics as Agency: op dach& zephir van Lucy Cotter); de circulatie van esthetische normen rond de eeuwwisseling (De Creoolse Ninfa van Thomas Golsenne); en onze erfenis aan de komende generatie (Nasyon A Ti Kréyol, Design als Transmissie). Bon lekti! Boekbesprekingen vonden plaats op DDW Eindhoven, OFFPRINT Parijs en Piet Zwart Instituut/Master Education in the Arts, Rotterdam in 2019. Onomatopee 55.3 ISBN 9-78493-148055 Dit nummer van Field Essays werd ruimhartig ondersteund door Creative Industries Fund NL, Onomatopee Projects, Provincie Brabant, Atelier Sophie Krier, EnsadLab - PSL Université Paris en auteurs © 2019. Alle foto's zijn gemaakt door Onomatopee. Grafisch ontwerp door Inedition
-
info
De derde aflevering van School of Verticality, Breaking Bread, volgde op Seeding Stories. De biografie van brood begint met een zaadje. Door de interactie met het landschap en de medemens wordt het zaad graan, meel, deeg, cultureel product en immaterieel erfgoed. Met het gezegde "als je brood verliest, verlies je cultuur" als uitgangspunt, richtte deze praktijkgerichte episode zich op graanteelt, gewasdiversiteit en klimaatverandering. Broodtradities, recepten en gebaren uit Afghanistan (de bakermat van de graanteelt) en Zuid-Tirol werden gezamenlijk verkend. In het kader van het festival "Hier und Da - Gut leben im ländlichen Raum / Il buon vivere nelle zone periferiche" (12-14 april 2019) in Obervinschgau vond een proefworkshop brood bakken plaats. Dit 1000 tot 1500 meter hoge dal stond ooit bekend als de graanzolder van Zuid-Tirol. Eco-activisten hebben hun krachten gebundeld om het graanerfgoed nieuw leven in te blazen, te herbeleven en te diversifiëren, in een poging om de uitgestrekte industriële appel- en wijnmonocultuur tegen te gaan. Maar welke vormen van oude kennis, uit welke delen van de wereld, zijn voor ons nog toegankelijk? De onderdelen van de werkplaats inbegrepen: een referentiemuur (die de onderlinge verbondenheid van brood en cultuur visualiseert); Totem Apron (het versieren van een zelfgemaakt schort met een persoonlijke dierentotem, om de kwaliteiten ervan aan te roepen tijdens het bakken); Collectief Receptenboekje (dat het mogelijk maakt om persoonlijke notities te nemen en te delen); Wild Grass Lecture (teruggaan naar de oorsprong van gecultiveerde grassen, en aansluiten bij een wetenschappelijk perspectief op het landschap); Broodplank (het zagen van een eigen broodplank uit de plak van een boom); Zopf, Draach, Url Paarl (traditionele Zuid-Tiroolse broden), Roth, Fateer (Afghaanse broden), Hier und Da Paarl, Gebildebröt (herbekeken & geremixte broden). Foto Marion Oberhofer
-
info
De eerste aflevering van de School van Verticaliteit, Weaving Gardens, werd gedefinieerd in nauwe samenwerking met de vereniging Donne Nissà en de tuiniers van de Semirurali tuin van Bolzano. Samen met de sociale vereniging Akrat installeerde Sophie Krier een verticaal weefgetouw in de tuin, met de bedoeling een collectief weefsel te creëren dat de culturele verhalen en herinneringen van de tuin zou verbeelden. De geweven stof en de verzamelde stemmen worden nog steeds bewerkt tot een audiovisuele installatie, inclusief een lokale podcast. Het weefgetouw blijft ter plaatse, waar het in de komende seizoenen kan verweven met de lokale vegetatie, en gebruikt (rusten, kletsen). Het weefgetouw is bewust vereenvoudigd, zodat het ook voor andere doeleinden kan worden gebruikt (verhalen vertellen, muziekpodium, opslag). Op 22 september 2018 werden de deelnemers aan het Semirurali Festa della Racolta (Oogstfeest) uitgenodigd om het weefgetouw te activeren door hun persoonlijke tuinherinneringen te weven met behulp van de inclusieve techniek van gewoon vlechtwerk. Visueel antropoloog Francesca Cozzolino leidde 1:1 gesprekken. De lokale wever Cornelia Larcher assisteerde nieuwkomers in de warp- en inslaglogica. Zangeres Cecilia Muñoz stelde een feestelijke dans voor uit Argentinië. Met dank aan Semirurali tuincoördinatoren Hilary Solly en Susanne Waiz. In eerste instantie ontwikkeld in het kader van een onderzoeksresidentie met culturele vereniging Lungomare, Bolzano. Gehost door de gemeenschapstuin Orto Semirurali | Donne Nissà. Alle foto's door Jörg Oschmann, met dank aan Lungomare. Grafisch ontwerp door Inedition.
-
info
Openlucht leslokaal, vrijplaats voor het denken & proeftuin voor de waarneming. Het Metamorfose Lokaal sluit aan bij de viering van de 400ste geboortejaar van stadgenoot, fijnschilder en insectenkundige Johannes Goedaert (1617-1668), een initiatief van Kees Beaart (Goedaert Collectie). Sophie Krier stelde eerder de tentoonstelling Uyt Eygen Ervarendtheyd samen over wat we kunnen leren van Goedaert, op uitnodiging van het Zeeuws Museum en i.s.m. Manon Berendse. De Goedaert Gown en Metamorfoselokaal_Zakcatalogus zijn gerealiseerd als hommage aan de niet aflatende nieuwsgierigheid van Goedaert. Het Metamorfose Lokaal is een initiatief van Barbara Oomen, uitgewerkt en ontworpen door Sophie Krier en Henriëtte Waal, met ondersteuning van University College Roosevelt en Gemeente Middelburg in het kader van 800 Jaar Middelburg, en vele donateurs via het crowdfunding platform Geef Onderwijs. Het project mede mogelijk gemaakt door een coaching traject van Provincie Zeeland i.s.m. Douw & Koren en medewerking van Zeeuws Hout, Scheepswerf Arnemuiden / Stichting Behoud Hoogaars en metaalbedrijf Minderhout-Schipper uit Arnestein. Tijdens de opening van het openlucht leslokaal gaf de Gentse kunstenaar Dirk Zoete een muzikaal omlijste performance in het kader van Façade 2017, een manifestatie van CBK Zeeland. Foto’s Thom Schaar. Op een winderige zondagochtend na de inwijding van het Metamorfose Lokaal werd de eerste openbare tekenles “De denkende monnik” gegeven door Sylvia Radius (Cultuurhuis Kuiperspoort), ingeleid door een lezing van cultuurhistorica Jeanine Dekker. Foto Sjoerd Knibbeler
-
info
Dingen die zijn gebeurd Field Essays maakt luisterpauzes mogelijk tussen denkers en beoefenaars in een poging om andere geschiedenissen van de werelden die we bewonen te verweven. 1 boek 4096 beeldcombinaties 37 vreemde maar echte anekdotes 2 gesprekken met antropoloog Tim Ingold 1 voorwoord van Li Edelkoort + 1 vinyl 27 minuten van geweldige verhalen en geluiden Dit derde nummer, Things that happened, gaat in op het fascinerende werk van de opkomende IJslandse ontwerper Brynjar Sigurðarson, en zijn soms ongemakkelijke ontmoeting met de antropoloog Tim Ingold. De publicatie bevat een voorwoord van Li Edelkoort, een gesprek met Tim Ingold over de aard van de dingen en hoe ze te benaderen, en een 12-inch LP waarvoor Sigurðarson verhalen over angstaanjagende soundscapes verzamelde, opnam en mengde. Een selectie van nog niet eerder gepubliceerde tekeningen en geschriften is opgenomen voor amateurs van handgemaakte details, mythen, duisternis, afzondering, micro-geschiedenis, herinnering, stenen, dieren en bovennatuurlijk. Het boek is gebouwd in alle vooraf gemaakte categorieën en zonder enige chronologie. Foto's, projecten gemaakt tijdens studies en vervaardigde objecten worden naast elkaar gezet zonder classificatie. Deze bewuste stoornis wordt geaccentueerd door de aanwezigheid van een horizontale perforatie die de hele publicatie doorkruist. Pagina's kunnen in tweeën worden gescheurd. Zo wordt de stoornis versterkt. Afbeeldingen en teksten worden willekeurig gecombineerd en vormen een veelheid aan collages (...). Deze snede resoneert met de neiging van de ontwerper om verschillende materialen te combineren tot een object: hout, metaal, bont, veer, touw... - ÉricandMarie Gerealiseerd in samenwerking met Onomatopee, het Sandberg Instituut / Studio for Immediate Spaces. Crowdfunded via KissKissBank. Gesponsord door MUDAM, Villa Noailles Hyères en Galerie Kréo Paris. Grafisch ontwerp door Ericandmarie.
-
info
5'44, 4 : 3, HD Met: Nasro Chab, Dove Wetenschappelijke Bemiddelaar in Gebarentaal (Musée des arts et métiers, Parijs) Geregisseerd door Sophie Krier Camera: Stephen Korytko (STEIV) Redactie : Sophie Krier en Stephen Korytko (STEIV) LSF-tolk: Martine Philbert Geproduceerd met de hulp van Marion Havas en Karine Alexandrian (Musée des arts et métiers, Parijs) Eppur si Muove, MUDAM, 2015.
-
info
Hoopvolle handelingen De toekomst kunnen we als mens tegemoet treden met optimisme of met cynisme. Dat zijn twee veel voorkomende houdingen. Je zou echter ook een hoopvolle houding kunnen aannemen. De eerste dag van deze werkweek -waarbij alles nog open ligt- wijden we aan handelen vanuit hoop. Welke betekenisvolle toekomstrelaties kunnen we schetsen door vanuit hoop te handelen? We vangen deze dag aan met de vraag: Wanneer heb je vanuit hoop gehandeld in je leven? Ter voorbereiding vragen wij je als deelnemer om na te denken over deze vraag en een beschrijving van een hoopvolle handeling mee te nemen. Bedenk dat het iets heel kleins mag zijn, maar ook heel groot. Met beoogd resultaat, of niet. Vorige week, of twintig jaar geleden. Neem de beschrijving mee (herinnering / tekst / beeld / gebaar / object). Vanuit deze persoonlijke beschrijvingen werken we gedurende de dag in een aantal stappen aan verbeeldingen en vertalingen van hoopvolle handelingen. Gezocht: hoopvolle acrobaten, beleidsmakers, wetenschappers, ingenieurs, filosofen, kunstenaars, tekenaars, schrijvers, clowns, grote en kleine kinderen, handige en onhandige mensen. Meenemen: beschrijving van hoopvolle handeling; warme (regen)kleding bij slecht weer; eigen mok; open geest; zwembroek. In samenwerking met Mathijs Labadie (fotograaf, Labadie/Van Tour ) en Rineke Kraaij (programmamaker Bureau Kraaij Out of Office). De onbekende locatie, Brienenoord eiland, is nu tot de warme cultuurbroedplaats Buitenplaats Brienenoord uitgegroeid. Reflectie en foto credits / deelnemers: HoopvolleHandelingen-Krier-aug2014
-
A lectureinfo
In 2013 heeft Sophie Krier meegewerkt aan de uitgave en opname van Another Lecture (beeldboekje & online audiocollectie, 35''), uitgegeven door Heads Collective, 2013. Redactie door filmmaker Carlos Casas.
-
info
Elk object bevat een afbeelding Field Essays maakt luisterpauzes mogelijk tussen denkers en beoefenaars in een poging om andere geschiedenissen van de werelden die we bewonen te verweven. Dit tweede nummer, getiteld Every Object Contains An Image, plaatst het werk van ontwerper Jonathan Muecke (Detroit/Chicago, USA) en het werk van fotograaf Bas Princen (Rotterdam/Singapore/Zürich) naast elkaar. Met zijn foto's hercomponeert Princen gebouwde en onbebouwde landschappen - waarbij ze hun eigenaardigheden onthullen en ons oog er zorgvuldig doorheen leiden. Aan de andere kant is het kernmotief van Muecke's ontwerppraktijk "het behouden van potentie in een object". Muecke's gewaagde artefacten functioneren als sondes die zich in het domein van onze waarneming wagen - in een poging om de verborgen mechanismen ervan op te sporen. Beide creëren visuele proposities die "ruimte maken" - en daarmee ruimte maken voor een andere lezing van de wereld. In dit nummer zijn een handleiding van Muecke en een referentieboekje van Princen opgenomen, gedrukt in een genummerde editie. Gerealiseerd in samenwerking met Onomatopee, Utrecht Manifest No. 4 Biënnale van Social Design, en het Sandberg Instituut / Studio for Immediate Spaces. Mogelijk gemaakt door een subsidie van The Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts. Grafisch ontwerp door Ericandmarie. Dit nummer van Field Essays manifesteerde zich door een work-in-process tentoonstelling in het kader van FACE VALUE, TENT.Rotterdam (17.11.2011 - 08.01.2012). FACE VALUE richtte zich "op de herwaardering van het vraagstuk van de autonomie in het ontwerpproces. Welke rol speelt onafhankelijk onderzoek - in opdracht, zonder na te denken over mogelijke toepassingen en zonder betekenis - in de ontwikkeling van het werk van de ontwerper? Het boek werd gelanceerd door middel van een dubbele lezing en een tentoonstelling georganiseerd door Onomatopee. Bas Princen en Jonathan Muecke blijven af en toe samenwerken. Muecke werd in 2016 door galerie Maniera Brussel uitgenodigd voor een residentie in het Van Wassenhovehuis door de Belgische architect Juliaan Lampens om nieuw werk te produceren (Maniera 07). Muecke en ik maakten voor de gelegenheid nog een audioreferentieboekje.
-
PPPPPPPlateauxinfo
Ik heb PPPPPPlateaux 99.5 FM (klankstuk, 35'', Français, Engels, Deutsch en Letzbuergesch gesproken) gecomponeerd in het kader van Plateaux / Manifestation d'Art Contemporain, Parc Central, Kirchberg, Luxemburg. Het audiowerk vertelt het verhaal van het financiële en wetgevende hart van de Luxemburgse stad en Europa, het geologische plateau van Kirchberg, door middel van de stemmen van degenen die de site voor ogen hadden, degenen die hem bestuderen, en degenen die hem dagelijks onderhouden.
-
info
Pick of sticks belichaamd Field Essays maakt luisterpauzes mogelijk tussen denkers en beoefenaars in een poging om andere geschiedenissen van de werelden die we bewonen te verweven. Pick of Sticks Embodied, het allereerste nummer van de serie, brengt het werk van ontwerpduo LucyandBart (AU/NL) en filosoof Marek Pokropski (PL) samen. LucyandBart werkt dicht op het lichaam, en hun werkproces is grillig en impulsief; ze genereren dubbelzinnige beelden die onze huid afbeelden als een interface tussen ons zelf en de wereld. Marek Pokropski introduceert een filosofisch kader in een essay over onze belichaamde perceptie van de wereld. In de aanloop naar deze publicatie vonden onder meer Field Essays workshops plaats op de Icelandic Academy of Art and Design (IS), Bolzano University (I), Cranbrook Academy (USA) en Vanabbe Museum (NL). Gerealiseerd in samenwerking met Onomatopee, het lectoraat Kunst en Openbare Ruimte (Rietveld Academie Amsterdam), Stichting Beeldende Kunst, Vormgeving en Architectuur (Fonds BKVB), de CBK Onderzoek & Ontwikkeling subsidie. Grafisch ontwerp door Andreas Tscholl. Dit nummer van Field Essays manifesteerde zich door middel van een Making Sense workshop/tentoonstelling van Onomatopee, voortbouwend op een eerdere Making Sense workshop met Bas van Beek in het Vanabbe Museum Eindhoven.
-
info
Deze visie gaat over de strijd die ik dagelijks ervaar als mens, als ontwerper, als jonge vrouw. Hoe ga ik om met de verwachtingen en eisen van de buitenwereld? Verdedig ik mezelf, val ik aan, veins ik of ontwijk ik? Deze vragen leidden mij naar de wereld van het schermen. Fort Asperen, gelegen in de Hollandse Waterlinie, gaf me een rijk historisch decor voor mijn eerste oefeningen in aanval, aanval, sprong en verdediging. De moderne schermsport is ontstaan uit oude zwaardvechtpraktijken en heeft zich in de 16e en 17e eeuw ontwikkeld uit ongepantserde duelleringsvormen. Schermen vereisen snelheid, uithoudingsvermogen, kracht, precisie en flexibiliteit, alle kwaliteiten die ik probeer te ontwikkelen binnen mijn beroep van zelfstandig ontwerper. Strategisch denken en het vermogen om zich aan te passen aan de tegenstander bepalen de kwaliteit van elke confrontatie. Elk gevecht is een paradox, vanwege de belangrijkste voorwaarde - dualiteit van perspectief. En Garde! werd vertoond in de fort cel die in de film te zien is, waardoor er een lus ontstaat zoals in het verhaal. Werk / Concept, voorstelling Media / Super 8 Camera, bewerken/ Tim Klaasse Commissaris / Li Edelkoort Met dank aan / Rebecca Wijsbeek, Charlotte de With, Kardolus Schermschool Jaar / 2003
Websites
website Atelier Sophie Krier
www.sophiekrier.comonline archief van serie boeken uitgegeven bij Onomatopee
www.fieldessays.netCoaching website over Ervaringsgericht leren met paarden
learning-with-horses.netArchief van 5 jaar Liberal Arts & Sciences onderwijs in Middelburg
www.artandesignpractice.nlSummerschool archief (2016)
thinklikeamountain.netSocial media
Maakt deel uit van Kunstenaarsinitiatief / Collectief / Broedplaats
In search of the pluriverse (informeel netwerk sinds 2020)
Lid van Beroeps- / Kunstenaarsvereniging
Beroepsvereniging van en door paardencoaches
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2022 - 2024Focusing The Art of Rewilding
-
2021 - 2024Ervaringsgericht leren met paarden Medicine Horse Academy Diploma behaald
-
2020 - 2020Cosmological Gardens: Land, cultivation, care Center for Arts, Design + Social Research
-
2019 - 2019Decolonizing Curatorial And Artistic Practices Node Center – Berlin, Germany
-
2018 - 2018Creative Forms of Art Crit Node Center – Berlin, Germany
-
2002 - 2002Schrijfcursus Scenario Schrijvervakschool Amsterdam
-
1994 - 1999Mens en Identiteit (textiel) Eindhoven, Academie Industriële Vormgeving
tentoonstellingen
-
2016Uyt Eygen Ervarentheyd Zeeuws Museum Middelburg, Nederland Met deze tentoonstelling viert het Zeeuws Museum het 400ste geboortejaar van stadsgenoot Johannes Goedaert (1617-1668). Uit eigen ervaring. De wonderlijke insectenwereld van Johannes Goedaert was van 19 november 2016 tot 29 oktober 2017 te zien in het Zeeuws Museum in Middelburg. Ik werd geïnterviewd over mijn kijk op de tentoonstelling in 2018 Plaagdierboek. In september 2017 werd het buitenlokaal Metamorfose Lokaal, samen met Henriëtte Waal ontworpen en ondersteund door meer dan 30 crowdfunded backers, in gebruik genomen. In maart 2019 heb ik samen met UCR-historicus Arjan van Dixhoorn en Kees Beeart een vervolgconferentie over de waarde van Goedaert in verschillende disciplines georganiseerd, met steun van het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen (congresboekje). Momenteel adviseer ik een lokale werkgroep (Tjeerd Blaauw, Prieneke van Hoeve, Ollo Feenstra) over de realisatie van een kunstwerk in het Molenwaterpark om Goedaerts passie voor insecten over te brengen. sophiekrier.com/portfolio/uyt-eygen-ervarentheyd/ Groep
-
2015Le Pendule de Foucault en Gestes MUDAM Luxemburg, Groothertogdom Luxemburg De tafel die voor de tentoonstelling van de slinger van Foucault in MUDAM Luxemburg als eerste stuk van de Eppur Si Muove-tentoonstelling werd bedacht door Krier als een herinnering aan de bijzondere band die dit instrument met onze aarde heeft: het heeft de vorm van een hoopje ruwe klei, met de hand gepolijst door een grote schijf klei, met behulp van een kiezelsteen - een oude techniek die de reflecterende kwaliteiten van de klei naar voren brengt. De bezoeker kan de oscillatie van de slinger observeren vanaf een moddersteenbasis - op een discrete afstand. Om deze elementen te creëren, heeft Sophie Krier de handen ineengeslagen met Frank Débouté, een architect en specialist in kleibouw, en vier leerlingen uit het 5e jaar van de middelbare scholen Saint-Joseph (Audierne) en Notre-Dame de Roscudon (Pont-Croix) in Finistère, Bretagne. Een film in gebarentaal, geïnterpreteerd door Nasro Chab, bemiddelaar in de pedagogische afdeling van het Musée des arts et métiers Paris, biedt een poëtische lezing van de werking van de slinger. De tafel wordt zo de plaats van een overdracht van zowel knowhow als kennis. www.mudam.com/exhibitions/eppur-si-muove Groep
-
2014Mansholt, Landscape in Perspective Bureau Europa Maastricht, Nederland Tegen de achtergrond van de huidige hervorming van het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid wijdt Bureau Europa de tentoonstelling 'Mansholt, Landschap in Perspectief' aan de wijze waarop de landbouw de inrichting en vorm van het Nederlandse landschap na 1945 heeft bepaald. Aan de hand van een aantal fasen wordt de ontwikkeling van de Nederlandse landbouw gepresenteerd, alsmede de wijze waarop deze zich verhoudt tot het landschap. Onder andere: het herstel van overstroomde landschappen na de Tweede Wereldoorlog; de Zuiderzeepolders als idealen Landbouwgebied; de modernisering van het platteland door middel van herverdeling en technologische vernieuwing; de toenemende invloed van recreatie en natuurbehoud, en tot slot de huidige tweedeling in de verbrede en industriële landbouw. Binnen deze tentoonstelling was het project Hunnie (2012-2013) te zien, met Henriëtte Waal. www.bureau-europa.nl/en/mansholt-landscape-in-perspective/ Groep
-
2012ICI Rotsoord, Kruislandschap Utrecht Manifest Biennale No 4 Utrecht, Nederland ICI Rotsoord Kruislandschap is een 9 maanden durend veldonderzoek dat plaatsvond in het kader van Utrecht Manifest NO4, Biënnale voor Sociaal Ontwerp. Het bouwt voort op de werkwijze die tijdens ICI Casa (2010) is ontwikkeld. Voor The Networked Landscape heb ik in eerste instantie verschillende soorten expertise en productiewijzen in het gebied verzameld, in een poging om hun potentieel voor de gemeenschap te ontsluiten. Als een soort undercover curator. Ontwerpers, academies, een documentairemaker en een sociaal geograaf werden vervolgens uitgenodigd om testprojecten op te zetten die dit deel echt, deel imaginair / poëtisch inventariseren van kennis en vaardigheden zouden activeren. Met behulp van de inventarisatie als ingangspunt in lokale netwerken werden proefprojecten en studies opgezet: Rijdend Alfabet - Een alfabetische parade van vaardigheden en expertise, ontworpen door Cathelijne Montens. Auto Mekka - Het lokale tankstation werd een expertisecentrum, ontworpen door Cynthia Hathaway. Schuurtjes - Een levensgrote opzet om te testen of loodsen kunnen functioneren als strategische (economische) reserve voor de gemeenschap, ontworpen door Joanna van der Zanden & Arne Hendriks. Know-How|Show-How - Videostudies van vakmanschap onder redactie van Dima Stefanova. Huiswerk - Studies van de ruimtes van de huiswerker door studenten van de Design Academy, begeleid door Mara Skujeniece. Work of Work - Artist in residence van Jonathan Muecke en Bas Princen. Wacky Work - Kinderworkshop over hun toekomstige beroep onder leiding van Jacqueline Besemer. Workspace - analyse van de condities van de werkruimte door sociaal wetenschapper Jan van Duppen. sophiekrier.com/portfolio/ici-rotsoord-werklandschap-kruist/ Groep
-
2011PPPPPPPlateaux Plateau de Kirchberg Luxembourg, Groothertogdom Luxemburg Ik heb PPPPPPlateaux 99.5 FM (klankstuk, 35'', Français, Engels, Deutsch en Letzbuergesch gesproken) gecomponeerd in het kader van Plateaux / Manifestation d'Art Contemporain, Parc Central, Kirchberg, Luxemburg. Het audiowerk vertelt het verhaal van het financiële en wetgevende hart van de Luxemburgse stad en Europa, het geologische plateau van Kirchberg, door middel van de stemmen van degenen die de site voor ogen hadden, degenen die hem bestuderen, en degenen die hem dagelijks onderhouden. sophiekrier.com/portfolio/making-radio/ Groep
-
2010ICI Casa, Ville inventive Eglise du Sacre Coeur Casablanca, Marokko Wat gebeurt er als een groep ontwerpers en kunstenaars uit Nederland met lege handen naar Casablanca komt en probeert een tentoonstelling op te zetten met de stad als directe bron van inspiratie en productie? In antwoord op de opdracht voor een Dutch Design-tentoonstelling heeft ICI in twee maanden tijd, in samenwerking met een Marokkaans team van ontwerpers, studenten, arbeiders en ambachtslieden, nieuw werk geproduceerd. De residentie resulteerde in een tentoonstelling die als een stad binnen een stad is gestructureerd. sophiekrier.com/portfolio/ici-casa-ville-inventive/
-
2009Ongelofelijk/Ongetwijfeld TENT.Rotterdam Rotterdam, Nederland Persoonlijke retrospectieve binnen de groepsshow "Blurrrrrr. Homo Universalis" over het vervagen van grenzen in de hedendaagse artistieke praktijk. Deel één bestond uit drie tafels (scheve kopieën van die van mijn thuisstudio) met tekeningen en geschriften, maar ook (nog) niet gerealiseerde plannen. Achterin de ruimte liepen twee films (Kabouterrevolutie en En Garde) naast elkaar, die elkaar aanvullen en bevragen. Deel twee bestond uit papieren schaalmodellen van plaatsen waar ik gewerkt heb, of ooit zou willen werken. Een maquettetrein reed op en neer over deze herinneringen en verlangens en vervoerde een miniatuurband en soundtrack, gecomponeerd tijdens een korte residentie in Tokio. sophiekrier.com/works/ongelofelijk-ongetwijfeld/ Groep
-
2003En Garde Fort Asperen Leerdam, Nederland Een bewegend beeld over het gevecht dat ik dagelijks ervaar als mens, als ontwerper, als jonge vrouw. Hoe ga ik om met de verwachtingen en eisen van de buitenwereld? Verdedig ik mezelf, val ik aan, veins ik of ontwijk ik? Deze vragen leidden me naar de wereld van het schermen. Fort Asperen, gelegen in de Hollandse Waterlinie, gaf me een rijk historisch decor voor mijn eerste oefeningen in aanval, aanval, sprong en verdediging. De moderne schermsport is ontstaan uit oude zwaardvechtpraktijken en heeft zich in de 16e en 17e eeuw ontwikkeld uit ongepantserde duelleringsvormen. Schermen vereisen snelheid, uithoudingsvermogen, kracht, precisie en flexibiliteit, alle kwaliteiten die ik probeer te ontwikkelen binnen mijn beroep van zelfstandig ontwerper. Strategisch denken en het vermogen om zich aan te passen aan de tegenstander bepalen de kwaliteit van elke confrontatie. Elk gevecht is een paradox, vanwege de belangrijkste voorwaarde - dualiteit van perspectief. En Garde, Super 8, one" (mute), 2003. Gescreend binnenin de vestingcel in de film, waardoor er een lus in het verhaal ontstaat. In opdracht van Li Edelkoort voor de manifestatie Armour. Camera en montage met Tim Klaasse. Met dank aan Rebecca Wijsbeek, Charlotte de With, Kardolus Schermschool. sophiekrier.com/portfolio/en-garde/ Groep
-
2000Play-use (FAK) Witte de With Centre of Contemporary Art Rotterdam, Nederland Een groepstentoonstelling die ik heb samengesteld en die voortbouwde op mijn afstudeerproject aan de Design Academy Eindhoven (voorheen AIVE) en die de betrouwbaarheid van de wereld zoals die aan ons wordt gepresenteerd [verkocht] in twijfel trok. Een poging om een persoonlijk sprookje vorm te geven: "Ik neem, ik maak, ik doe alsof". "Objecten worden benaderd als blanco rekwisieten die voor interpretatie vatbaar zijn: het idee van een lamp (een aura), het idee van een trap (een perspectiefverschuiving), het idee van een raam (een transparante drempel) en het idee van een bed (de mogelijkheid om te ontsnappen naar andere sferen). Het heruitvinden van het dagelijks leven met behulp van design als verhalende vorm". sophiekrier.com/portfolio/fake/ Solo
projecten
-
2018
School of Verticality nomadisch sophiekrier.com/#school-of-verticality N.B.: mijn veldwerk en projecten worden tentoonstellingen en vice versa, tentoonstellingen en publicaties worden teruggekoppeld naar het veldwerk. Het is niet mogelijk om ze te scheiden zoals deze formulier dat vraagt. Ik heb daarom hier alleen mijn twee belangrijkste, zelf-geïnitieerde, lopende werken (ik gebruik liever niet de term 'projecten') genoemd. School of Verticality (2018) is een nomadisch programma over luisteren en leren van belichaamde, gesitueerde vormen van weten. Waar horen we in hemelsnaam thuis? Welke vergeten koesterende praktijken kunnen we samen aan het licht brengen en opnieuw uitvinden? Het programma ontvouwde zich in eerste instantie in vier afleveringen in dialoog met specifieke locaties gedurende 2018-2019. Specifieke onderdelen (Seeding Stories / Weaving Gardens) worden momenteel verdiept in dialoog met Stadsoase Spinozahof Den Haag. Andere delen (zoals OVERTIME) worden verder uitgewerkt als een site specifieke en online audiovisuele herinnering (zie: https://sophiekrier.com/portfolio/school-of-verticality-overtime-recollections/). Elke aflevering verweeft verschillende biografieën (van de mens, het dier, het territorium) en tijdsgebondenheid (van de geologie, de geschiedenis, de biologie, de dromen, het geheugen).
-
2008
Field Essays Den Haag + op locatie sophiekrier.com/#field-essays Field Essays (2008-heden) hanteert een redactionele benadering van praktijkgericht onderzoek. Het fungeert als een levend platform voor conversatie dat perifere praktijken onderzoekt die onbekende gebieden, methoden en werken aftasten. Op deze manier verwoordt Field Essays levende praktijken van vandaag. Het meest recente nummer van Field Essays brengt het onderzoek Éloj Kréyol van design-duo dach&zephir (Florian Dach en Dimitri Zephir) naar voren. Éloj Kréyol, geïnitieerd in 2015, is een poging om verwaarloosde artisanale en culturele levenslijnen in de genealogie van de Frans-Caribische archipel te verzoenen en te reactiveren. Onomatopee 55.3 Bestel uw exemplaar via Onomatopee 20 euro ISBN 9-78493-148055
Internationale uitwisselingen / Artist-in-residencies
-
2025artist in residency SRV_VHDG Leeuwarden, Nederland In het kader van haar residentie wil Krier onderzoek doen naar de rol die paarden spelen in de sociaal-culturele verbeelding in Friesland. Wie zijn de ‘paardenmensen’ van Friesland en wat trekt hen aan tot deze viervoeters? In welke soorten gemeenschappen zijn paardenmensen georganiseerd? Wie wordt uitgesloten van deze gemeenschappen, netwerken, clubs of groepen? Hoe beïnvloeden mythen en geschiedenissen van het Friese paard de populaire en politieke verbeelding van de Friese regio vandaag de dag? Parallel aan het bovenstaande veldwerk en literatuuronderzoek wenst Krier om door paarden gefaciliteerde leersessies te organiseren met specifieke publieken. www.vhdg.nl/
-
2025Association Le Four à Pain Causse-Méjean, Frankrijk Schrijfresidentie van een maand voor het eerste deel van het Field Essays drieluik Turning the Gaze Inwards: Being Horse, Being Here, Being Plant.
-
2018Lungomare Bozen–Bolzano, Italië De in Nederland wonende Lungomare-kunstenaar in residentie 2018-2019, kunstenaar en onderzoeker Sophie Krier, begint met de vraag: Waar horen we in hemelsnaam thuis? Deze vraag markeert de basislijn van een artistiek onderzoek en een geleidelijke benadering van Zuid-Tirol met zijn geologische, historische en culturele kenmerken. Daar worden de relaties en verbanden van de mensen die hier wonen (hoe en wanneer ze hier ook zijn aangekomen - door geboorte of andere lotgevallen) met deze omstandigheden op de voorgrond van het onderzoek geplaatst. www.lungomare.org/project/schoolofverticality/
-
2017EnsadLab Parijs, Frankrijk Sinds 2017 is Krier verbonden aan de Reflective Interaction artistieke onderzoeksgroep, en de "plateforme art, design et société" aan het EnsadLab PSL-Research University Paris, waar ze als research fellow werkt aan vragen over op beeld gebaseerde, experimentele publicaties, internationale samenwerkingsverbanden (a. o. recentelijk met Het Nieuwe Instituut in het kader van hun zoöp onderzoek) en over ontmoetingen tussen kunst, design en sociale wetenschappen in verband met kwesties van dekolonisatie, creolisatie en scheppingsprocessen in het licht van de meervoudige huidige crisis (ecologische crisis, westerse beschavingscrisis). reflectiveinteraction.ensadlab.fr/?lang=en
-
2016Nature Addicts Project Basel, Zwitserland Nature Addict Fund Academy. Edition "We need more places to fall in love", samengesteld door Stéphane Verlet-Bottéro. In juni 2016 nodigde [N.A!] Project negen kunstenaars uit om deel te nemen aan Academy #4 op de Freilager Platz Arts Campus in Basel tijdens de gerenommeerde internationale kunstbeurs. Vijf dagen lang kwamen Paul Smyth, Simon Ripoll-Hurier, Yesenia Thibault-Picazo, Hanes Sturzenegger, Julia Stern, Katarzyna Przezwańska, Tiphaine Kim Mall, Sophie Krier en Valentina Karga samen als een collectief met een gemeenschappelijk doel: het verkennen van het concept van een "Vrije Zone". Dit experiment, dat voor het eerst werd gehouden op Academy #3 in Venetië, gaf elke kunstenaar opnieuw de kans om na te denken over zijn eigen ritme en plaats binnen een groep en om zijn werk te verrijken. na-project.org/en/escales/basel-2016/
-
2015Artist in Residence, CITE des arts internationale, Paris, FR Parijs, Frankrijk Tijdens mijn verblijf in Parijs heb ik gewerkt aan het derde nummer van Field Essays en mijn netwerk in Frankrijk uitgebreid, o.a. door les te geven in artistiek praktijkgericht onderzoek aan de Ecole des Arts Décoratifs, Parijs. Field Essays maakt luisterpauzes mogelijk tussen denkers en beoefenaars in een poging om andere geschiedenissen van de werelden die we bewonen te verweven. Dit derde nummer, Things that happened, gaat in op het fascinerende werk van de opkomende IJslandse ontwerper Brynjar Sigurðarson, en zijn soms ongemakkelijke ontmoeting met de antropoloog Tim Ingold. De publicatie bevat een voorwoord van Li Edelkoort, een gesprek met Tim Ingold over de aard van de dingen en hoe ze te benaderen, en een 12-inch LP waarvoor Sigurðarson verhalen over angstaanjagende soundscapes verzamelde, opnam en mengde. Een selectie van nog niet eerder gepubliceerde tekeningen en geschriften is opgenomen voor amateurs van handgemaakte details, mythen, duisternis, afzondering, micro-geschiedenis, herinnering, stenen, dieren en bovennatuurlijk. sophiekrier.com/portfolio/field-essays-2-copy/
-
2015university college roosevelt Middelburg, Nederland In 2015 richtte Krier de opleiding Art & Design Practice op na een artist-in-residence van een jaar aan het University College Roosevelt (NL), een van de internationale "honours colleges" van de Universiteit Utrecht, waar ze vervolgens een praktijkgericht traject ontwikkelde en leidde over het visualiseren van ideeën in de geest van Liberal Arts & Sciences. Krier is tot 2020 verbonden geweest aan UCR. In deze periode heeft ze naast haar onderwijsactiviteiten de Summer School How think like a Mountain in a Land of Sea geregisseerd en het kunst in openbare ruimte openlucht leslokaal "Metamorfose Lokaal" middels crowdfunding mede gerealiseerd. www.artanddesignpractice.nl/
opdrachten
-
2025Outdoor Learning Space Utrecht University Botanische Tuinen Utrecht University, Nederland Permanente buitenleerruimte aan de waterkant van de Fortgracht, bedoeld om studenten en medewerkers weer in contact te brengen met plantaardige cycli door gebruik te maken van de Attention Restoration Theory en biogebaseerde materialen. De cirkelvorm bevordert actief, studentgericht, samenwerkend leren. Concept en ontwerp: Sophie Krier, Henriëtte Waal & Billy Ernst. In opdracht van Future Learning Spaces.
-
2024Garden of Moving Times European Capital of Culture Bad Ischl, Oostenrijk Wat kunnen we leren van de levenscycli op een schoolweide? Van 2022 tot 2024 werd op het terrein van HLW Bad Ischl een serie semester lange artistiek-pedagogisch processen gestart en een leerruimte in de open lucht gegroeid. Samen met Daniela Brasil ontwikkelde ik er de Garden of Moving Times in dialoog met leraren, studenten en verwante experts en initiatieven. Het project is geproduceerd door <rotor > Centrum voor Hedendaagse Kunst in het kader van Bad Ischl Salzkammergut Culturele Hoofdstad van Europa 2024. Geworteld in het concept van 'care', dat theoretisch een centrale rol speelt in het onderwijs aan de HLW (een middelbare school voor economie, sociaal management en zorg), gaat de Garden of Moving Times over het terugwinnen van onze relatie tot de aarde - tijd opgevat als tijd om te gronden en onszelf aan te vullen - in tegenstelling tot tijd als maatstaf voor productie. In de tuin kunnen verbroken relaties met plantaardige, dierlijke, minerale en voorouderlijke werelden worden hersteld. Wat is de tijd van de school, de tijd van het lichaam, de tijd van de tuin? Aan het ontwerp ligt de intentie ten grondslag om de tijd te nemen om te zorgen en te genezen door natuurlijke tijdcycli te omarmen. sophiekrier.com/portfolio/garden-of-moving-time/ Uitgevoerd
-
2012Hunnie CBKU Mijdrecht, Ronde Venen, Nederland Wat zijn de belangrijkste ingrediënten van onze verlangens naar de natuur? Aan welke vorm van natuur willen we bijdragen, nu koeien en kassen uit het landschap verdwijnen? In de loop van een twee jaar durend veldonderzoek ontwierp en testte Hunnie ('ze' in het lokale jargon) nieuwe vormen van recreatie en onderhoud in De Bovenlanden in de Nederlandse provincie Utrecht. De polder is bedoeld om zijn agrarische functie in te ruilen voor een natuurgebied in het kader van een Europees plan om ecologische zones met elkaar te verbinden en flora en fauna te laten migreren en diversifiëren. Hunnie's focus ligt op de rol van de mens in relatie tot deze door de mens gemaakte 'nieuwe natuur'. Hunnie is een samenwerking met sociaal ontwerper en onderzoeker Henriëtte Waal. Hunnie liep voor op de provinciale realisatieplannen voor nieuwe natuur. Dit heeft het mogelijk gemaakt om inzichten uit het veldwerk te implementeren in de besluitvorming. In de loop van 2014 adviseren we over de uitwerking en routing van paden en de rol van recreatieve gebruikers in het gebied. Ook om de duurzaamheid van hun ideeën te waarborgen, onderzoeken we momenteel de oprichting van een Hunnie Foundation met lokale en externe experts als bestuursleden. Bezoek hunnie.nu (Nederlandse website) voor de volledige credits, producten en achtergrondinformatie. In opdracht van Centrum Beeldende Kunst Utrecht (Ella Derksen) en ondersteund door Programmabureau Utrecht-West / Provincie Utrecht , Stichting DOEN, Fonds voor Cultuurparticipatie, Prins Bernard Cultuurfonds. Beheerd door Landschap Erfgoed Utrecht. Met speciale dank aan alle gidsen, gastsprekers, pachters en hunnebedden, Bertus Ruitenbeek (Zorgboerderij Amstelkade) en Staatsbosbeheer. Afbeeldingen met dank aan Hunnie, foto Sjoerd Knibbeler, Roel van Tour, Arjen Damen. hunnie.nu Uitgevoerd
-
2009Toestand: Fragment Houten, Nederland Schetsontwerp voor de feestelijke opening van het Speelbos en de ontsluiting en bewegwijzering van het gebied in het Nieuw Wulvense landschap, doorkruisd door de Waterlinie en de Limes. Het voorstel wil het verleden actualiseren door een combinatie van dynamisch markeren (windvanen), omhullen (verblijfplekken om in het landschap op te gaan zoals steigers, vlotten en kamers op hoogte), en mystificeren (beeldverhalen, nieuwe legendes). Team: Henriëtte Waal, Mara Skujeniece, Bas Princen, Onno Donkers, Anke Weiss, Linde Egberts (cultuurhistorica). Met dank aan Elke van den Berg.
-
2009Voorlopig (trans. For the time being) Honderdmorgen, Nederland Inzending voor de Honderdmorgen manifestatie ism Mara Skujeniece. Het voorstel omvat een aantal vorm elementen, in 90 dagen uit te voeren (de traditionele fabricatie tijd voor bakstenen): "de rivier, het pad, de taal en de tuin" die samen het rivierlandschap ontsluiten op een dynamische wijze. De vormelementen zijn ontleed aan het baksteen fabricage proces : kleibed, vormer, opsteker, droger.
-
2008Lange leve de tijdelijkheid Gemeente Haarlemmemeer Nieuw Vennep, Nederland Éénjarige programmering van de openbare ruimte van een gebied in ontwikkeling in Nieuw-Vennep, in opdracht van Studio Makkink en Bey. Op vrijdag 29 en zaterdag 30 augustus is het tijdelijk parkeerterrein aan de Doorbraak omgetoverd tot een heuze drive-in in Nieuw-Venneps stijl. Op het programma stonden 'Cars' (op vrijdag) en 'Don't Come Knocking' (op zaterdag). Daarnaast konden kleine en grote bezoekers ritjes rijden op de ponies van Tina, klauteren op de strotribune, de tractors van Jan en Koen bewonderen, onderuit zitten op strandstoelen -gehuld in dekenponcho's-, snoepen van knapperige gezonde hapjes en natuurlijk de onvergetelijke koffiebakbrommer van Daan aanschouwen. Sophie: " Het ging er dit keer erom dat het voormalig voetbalveldje, thans tijdelijk parkeerterrein, voor even weer van de wijk zou zijn. Bij het vormgeven van beide avonden hebben Henriëtte en ik geprobeerd een andere werkelijkheid te scheppen, waar scènes uit de film soms ook in het echt te beleven waren... " Een fragment uit ons openingsverhaal: - Één seconde niet opletten en de wereld is een kwartslag gedraaid - De wereld is een film - En de vraag is: wanneer zit je zelf in de film en wanneer lig je erbuiten? (...) langlevedetijdelijkheid.blogspot.com/2009/06/wat-staat-nieuw-vennep-te-wachten-nu.html Uitgevoerd
-
2006Buurtbank Studio Makkink&Bey Vissershop, Nederland Zaandam_In opdracht van Studio Makkink&Bey Een specifiek kenmerk van de Vissershop-wijk is het straatleven, dat een van de redenen was om buitenmeubilair met een bepaalde binnenkwaliteit te ontwikkelen. Een ander bijzonder kenmerk van Vissershop is de ligging aan de rivier de Zaan. Dit gegeven werd vertaald door de manier waarop de banken zijn gesitueerd. Zo zijn er bijvoorbeeld een avondbank (bij een straatlantaarn), een heggebank (de achterpoten in een gazon) en een dijkbank (aan het water). De banken zijn geconstrueerd met speciale houten latten. Het unieke karakter van elke bank wordt bepaald door de kleur, de samenstelling en de zichtbare constructie. www.studiomakkinkbey.nl/show/vissershop/3074_vissershop/1581 Uitgevoerd
-
2005Champs Libre MUDAM Luxemburg, Groothertogdom Luxemburg Het werk is gebaseerd op het verleden van Luxemburg-Stad als vesting; elementen van militaire scenario's werden geïdentificeerd en vertaald in meer compassievolle scenario's van gebruik. Een gravure van een oorlogsspel in het Musée de l'Histoire de la Ville was beslissend in het maakproces. De tekening illustreert de slimheid van het strategisch militair denken: een zo groot mogelijk aantal complexe situaties (gedwongen pensionering, belegering, schermutseling, schijnaanval, hinderlaag) zijn op papier voorzien en geïntegreerd in de vorm van de verdedigingslinies en -volumes. "Met behulp van het visuele vocabulaire en de terminologie van deze oorlogszuchtige architectuur probeert de installatie de defensieve-agressieve mentaliteit die in dergelijke structuren is ingebed om te buigen naar een genereus principe. Ideeën van terugtrekking, bescherming en verdediging die door deze vormen worden overgebracht, worden hier vervangen door positieve begrippen als gastvrijheid en gezelligheid. De vesting wordt een versterker, gelegen op een strategisch gunstige plaats" - Uittreksel van het artikel van curator Clément Minighetti voor de catalogus van de tentoonstelling Sous Les Ponts, Le Long de la rivière II. In de zomer werd het tijdelijke platform gebruikt door een scoutingclub, een zangkoor, voor incidentele picknicks en door drugsverslaafden - voor wie de grot een welkome schuilplaats was. Een leerpunt was dat het platform een bak ontbrak. Champs Libre (gerecycled hout uit Oregon, spijkers, klei, houtsnijwerk), 2005. Gebouwd met Erik Bakker & Paul Nijland. In opdracht van MUDAM, Luxemburg. sophiekrier.com/portfolio/champs_libre/ Uitgevoerd
-
2005Tussen droom en daad Apeldoorn, Nederland De Apeldoornse Van Haeften-kazerne fungeerde vanaf 1913 als opleidingsinstituut voor de Koninklijke Marechaussee en is begin deze eeuw getransformeerd tot modernistische woonwijk, het zogeheten Van Haeftenpark. Het Kruithuisje, ooit onderdeel van de kazerne, is in 2005 in zijn geheel verplaatst naar de as van dit park. Het was de verwachting van de gemeente dat het huisje én als monument én als podium voor bijzondere kunstopdrachten een bijdrage zou kunnen leveren aan de nieuwe identiteit van de wijk. Op uitnodiging van kunst in openbare ruimte bemiddelaar Lia Gieling transformeerde ik in de zomer van 2005 het Kruitshuisje tot een "voorleeshuisje" met attributen (draagstoel, leesmappen) en avondprogrammering (o.a. met gastspreker Sjaak Langenberg). Uitgevoerd
Aankopen/werken in collecties
-
2009Ongelofelijk/Ongetwijfeld Francien van Westrenen Rotterdam, Nederland Papieren schaalmodellen van plaatsen waar ik heb gewerkt, of ooit zou willen werken. Serie van 3.
publicaties
-
2021Helend Landschap Metropolism Lotte Haagsma Amsterdam, Nederland www.lottehaagsma.nl/artikelen/helend-landschap/ HAAGSMA Lotte, “Als een roerloze jager in het riet / Helend landschap” in: Metropolis M, nr 3, juni/juli 2021. Online: https://www.lottehaagsma.nl/artikelen/helend-landschap/
-
2020“School of Verticality. A tribute to grounded practices and situated forms of knowing. Boek UNIBZ Alastair Fuad-Luke Bolzano, Italië KRIER Sophie. “School of Verticality. A tribute to grounded practices and situated forms of knowing. A conversation with Lungomare.” In: FUAD-LUKE Alastair (ed.), Field Explorations: Practicing agri-cultures through design- and art-based interventions, Bolzano: Faculty of Design and Art, Free University of Bozen-Bolzano, 2020 (forthcoming)
-
2013A lecture (Een lezing) Cd/Dvd Heads Collective Carlos Casas Treviso, Italië KRIER Sophie, CASAS Carlos(eds.). A Lecture (audio lecture & publication), Treviso: Heads Collective H12, 2013
Recensies
-
2023Interview met Sophie Krierr Website CORNELIS Els, DE MUIJNCK Catelijne Arnhem, Nederland apria.artez.nl/interview-met-sophie-krier/ CORNELIS Els, DE MUIJNCK Catelijne, “Interview met Sophie Krier” in: From a University of the Arts to a Pluriversity of the Arts, Arnhem: Apria/ArteZ, published Feb 16, 2023. Online: https://apria.artez.nl/interview-met-sophie-krier/
-
2021OVERTIME Blog/Vlog Christel Vesters Arnhem, Nederland apria.artez.nl/ KRIER Sophie, VESTERS Christel. OVERTIME, Arnhem: APRIA (ArtEZ Platform for Research Interventions of the Arts) Journal, 2021 (forthcoming)
Prijzen en stipendia
-
2021QQ: Meanderings in Worlds of Mourning (sinds 2004) Stroom, Den Haag Den Haag, Nederland Subsidie PRO-Kunstproject. Sinds 2008 brengt Sophie Krier met de publicatie serie Field Essays denkers en beoefenaars uit artistieke en wetenschappelijke kennisdomeinen met elkaar in gesprek om complexe vraagstukken invoelbaar te maken. In dit vijfde nummer gaat Krier met filmmaker Saodat Ismailova (Oezbekistan) en dekoloniale denker Rolando Vázquez (México) op zoek naar wat hun culturen van elkaar kunnen leren bij het rouwen om en het helen van de drievoudige koloniale wond van timelessness (tijdloosheid), earthlessness (aardeloosheid) en worldlessness (wereldloosheid).
-
2021QQ: Meanderings in Worlds of Mourning Mondriaan Fonds Amsterdam Amsterdam, Nederland Regeling Curator-Beschouwer. Sinds 2008 brengt Sophie Krier met de publicatie serie Field Essays denkers en beoefenaars uit artistieke en wetenschappelijke kennisdomeinen met elkaar in gesprek om complexe vraagstukken invoelbaar te maken. In dit vijfde nummer gaat Krier met filmmaker Saodat Ismailova (Oezbekistan) en dekoloniale denker Rolando Vázquez (México) op zoek naar wat hun culturen van elkaar kunnen leren bij het rouwen om en het helen van de drievoudige koloniale wond van timelessness (tijdloosheid), earthlessness (aardeloosheid) en worldlessness (wereldloosheid).
-
2019Publicatie subsidie Rotterdam, Nederland Publicatie subsidie voor Field Essays, Eloj Kréyol, Meanderings in the field of decolonial design, Stimuleringsfonds
-
2012Graham Foundation Chicago, Verenigde Staten Grantee Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts met Jonathan Muecke for Field Essays, Every image contains an object.
-
2012Onderzoek & Ontwikkeling Subsidie CBK Rotterdam O&O grant Rotterdam, Nederland Onderzoek & Ontwikkeling Subsidie, Centrum Beeldende Kunsten Rotterdam
-
--Bemiddelaarssubsidie, FONDS BKVB Amsterdam, Nederland Bemiddelaarssubsidie, FONDS BKVB voor Field Essays, Pick of Sticks Embodied.
artistieke nevenactiviteiten
-
2020 - 2025Co-curator In Search of the Pluriverse (Nieuwe Instituut) met Erik Wong Loopt nog
-
2016 - 2021Bestuurslid Van Doesburghuis, Meudon
-
2003 - 2005Raadslid van de BNO (Bond Nederlandse Ontwerpers)