-
info
Scenografie voor Nest
-
info
Scenografie voor Nest
-
info
Scenografie voor Nest
-
info
Scenografie voor Nest
-
info
Samenwerking met Pamela Phatsimo Sunstrum
-
info
Samenwerking met Pamela Phatsimo Sunstrum
-
info
Samenwerking met Pamela Phatsimo Sunstrum
-
info
Samenwerking met Pamela Phatsimo Sunstrum
-
info
Samenwerking met Pamela Phatsimo Sunstrum
-
info
Scenografie voor Nest
-
info
Scenografie voor Nest
-
info
Scenografie voor Nest
-
info
Scenografie voor Nest
-
info
Samenwerking met Pamela Phatsimo Sunstrum
-
info
Samenwerking met Pamela Phatsimo Sunstrum
-
info
Samenwerking met Pamela Phatsimo Sunstrum
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
Curriculum vitae
Opleidingen
-
Autodidact
-
1999 - 2006Architectonische Vormgeving Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Diploma behaald
tentoonstellingen
-
2024How rest the brave Nest Den Haag Kunstenaars Helen Cammock Danilo Correale Katarina Juričić Yoojin Lee Ana Montiel Frida Orupabo Remco Osório Lobato Pamela Phatsimo Sunstrum Mladen Stilinović In een maatschappij die zich richt op het optimaliseren en commercialiseren van al onze wakkere momenten, rijzen vragen over de mogelijkheid om weerstand te bieden aan de groeiende eisen van het kapitaal. De groepstentoonstelling How Rest the Brave steekt een spaak in het wiel van de slopende productiviteitscultuur en zet vraagtekens bij haar excessen. Welke aspecten van het dagelijkse leven bieden radicale mogelijkheden om te ontsnappen aan de schaduw van geoptimaliseerde productiviteit? Wat betekent het om niets te doen? Hoe is er om te gaan met de behoefte aan rust? Welke waarde kent het onproductieve lichaam? Het luie protest. De vreedzame weigering. De werken in deze tentoonstelling mijmeren over de radicale potentie van dromen en slapen binnen de gepolitiseerde en georganiseerde, lineaire tijd. Ze navigeren door de politieke dynamiek die definieert welk lichaam zich kan veroorloven te rusten en welk niet. Ze onderzoeken hoe door zowel historische als culturele conditionering elk rustend lichaam anders wordt geïnterpreteerd en gelezen. De negen kunstenaars in How Rest the Brave vertellen hoe rust wordt gebruikt als een vorm van verzet tegen de groeiende winstmaatschappij die met de minuut ongelijker wordt. De verbluffende, onvoorstelbare realiteit is dat er niets van kapitalistische waarde kan worden onttrokken aan rust, dromen, slapen en dutten. Deze tentoonstelling nodigt je uit om weg te dromen en stil te staan bij de waarden en grenzen van zogenaamd verloren tijd. nestruimte.nl/exhibitions/how-rest-the-brave Groep
-
2023Liverpool biennial 2023 Tate Liverpool Liverpool, Verenigd Koninkrijk 'Mumbo Jumbo and The Committee' (2022) Pamela Phatsimo Sunstrum’s work alludes to mythology, geology and theories on the nature of the universe. Her works make reference to literature, film, theatre, and other forms of storytelling to build an ever-expanding narrative. This narrative unfolds within terrains that appear simultaneously futuristic and ancient: a patchwork of remembered landscapes from her upbringing in places such as Botswana, Canada, Sudan, Sri Lanka, Malawi, Panama, and others. In ‘The Committee’, a silhouetted audience of white men and women in Victorian dress look disapprovingly across the room towards a red projector. As visitors, we are invited to join them by sitting on wooden benches facing the same way. The bespoke benches and projection screen, designed in collaboration with Remco Osório Lobato, were made to mimic Victorian architectural and spatial design. Within the silent and repeating animation ‘Mumbo Jumbo’ Sunstrum plays seven characters. These ‘Seven Sisters’, who have appeared frequently in previous works, stand as a collective: a nebulous cast of bodies in constant flux amidst ever-slipping and insufficient notions of self-hood and belonging. ‘Mumbo jumbo’, from which the piece takes its name, originates from the Mandinka word ‘Maamajomboo’, which refers to a masked male dancer from religious ceremonies. This was introduced into English language by a British colonist, evolving into a term that describes confusing or meaningless language. Used here, the artist lays claim to a term used as a sweeping dismissal of the complexities of Black cultural histories. When seen as a whole, ‘Mumbo Jumbo and The Committee’ speak collectively to systems that try to constrain Blackness within colonialist or capitalist arenas of spectacle, valuation, and appraisal. www.biennial.com/artists/pamela-phatsimo-sunstrum/ Groep
-
2023The Pavillion Bloomberg Space / London Mithraeum London, Verenigd Koninkrijk London Mithraeum Bloomberg SPACE presents The Pavilion, the first UK solo exhibition at a public institution by Pamela Phatsimo Sunstrum. Central to the installation will be a wooden pavilion-like structure designed in collaboration with Remco Osório Lobato, comprising a promenade of interrelated viewing booths reminiscent of Victorian ‘cabinets of curiosities’, often considered as precursors to museums. The structure will house an archive of Sunstrum’s animations dating from 2007-2016, that draw on the artist’s own fascination with ancient mythologies, scientific theories, mythological archetypes and the cosmos. The Pavilion will encourage visitors to experience the installation in numerous ways, considering how the public engages with artefacts and historical items in museum spaces. On one side of the structure, each animation will be presented in a way tailored to the specific work, featuring silent analogue screens, recessed views, and projected portals. When exploring the reverse side of the pavilion, viewers will discover an area of contemplation adorned with multifaceted furnishings hand-painted and embellished by Sunstrum. Works on display will include Spin (2013), which brings together drawing and appropriated images from Eadweard Muybridge’s motion study photographs in a fantastical telling of a celestial and earthly origin story, demonstrating a visual language of collage often employed by Sunstrum. The exhibition will also feature one of Sunstrum’s earliest animation works A Short History: Starring Asme as Herself (2007), in which the artist first deployed her alter ego Asme. Asme embodies the idea of the multipliable self, a character who Sunstrum uses throughout her practice to reflect on aspects of modern society as well as her own life. www.londonmithraeum.com/bloomberg-space/ Duo
-
2023Cycle, Portal, Path Nest Den Haag, Nederland Kunstenaars Loie Hollowell Kyara van Meel Jochem Mestriner Katja Novitskova Remco Osório Lobato Molly Palmer Buhlebezwe Siwani Emma Talbot Jennifer Tee Johanna Unzueta Ulla Wiggen Dit najaar presenteert Nest Cycle, Portal, Path: een tentoonstelling waarin wordt onderzocht hoe de sporen van de Zweedse kunstenaar Hilma af Klint (1862-1944) 100 jaar later doorwerken in de hedendaagse kunst. Af Klint leefde in een tijd vol ontwikkelingen. Wetenschappers onderzochten de natuur en hielden zich bezig met fenomenen als atoomsplitsing en röntgenstraling; ontdekkingen die de wereld vormden en het onzichtbare zichtbaar maakten. Tegelijkertijd ontstonden er nieuwe stromingen zoals de theosofie, die de spirituele wereld met exacte wetenschappen wilde verzoenen. Af Klints verkenning van de relatie tussen de wetenschap, de natuur en het spirituele leven blijkt in Cycle, Portal, Path heel actueel. De kunstenaars in de tentoonstelling verhouden zich tot Af Klint en haar opvattingen en vullen aan met hedendaagse of futuristische denkbeelden. Door meditatieve tekeningen en video-installaties, abstracte schilderijen en AI-generated beelden, reflecteren de kunstenaars op nieuwe technologieën, spirituele stromingen, ecologie en de verbintenis tussen toen, nu en toekomstige generaties. nestruimte.nl/exhibitions/cycle-portal-path Groep
-
2022PAMELA PHATSIMO SUNSTRUM I have withheld much more than I have written Galerie Lelong New York, Verenigde Staten Collaboration with Pamela Phatsimo Sunstrum on the furniture of her installation: Mumbo Jumbo and the Committee. 'Mumbo Jumbo and The Committee' (2022) Pamela Phatsimo Sunstrum’s work alludes to mythology, geology and theories on the nature of the universe. Her works make reference to literature, film, theatre, and other forms of storytelling to build an ever-expanding narrative. This narrative unfolds within terrains that appear simultaneously futuristic and ancient: a patchwork of remembered landscapes from her upbringing in places such as Botswana, Canada, Sudan, Sri Lanka, Malawi, Panama, and others. In ‘The Committee’, a silhouetted audience of white men and women in Victorian dress look disapprovingly across the room towards a red projector. As visitors, we are invited to join them by sitting on wooden benches facing the same way. The bespoke benches and projection screen, designed in collaboration with Remco Osório Lobato, were made to mimic Victorian architectural and spatial design. Within the silent and repeating animation ‘Mumbo Jumbo’ Sunstrum plays seven characters. These ‘Seven Sisters’, who have appeared frequently in previous works, stand as a collective: a nebulous cast of bodies in constant flux amidst ever-slipping and insufficient notions of self-hood and belonging. ‘Mumbo jumbo’, from which the piece takes its name, originates from the Mandinka word ‘Maamajomboo’, which refers to a masked male dancer from religious ceremonies. This was introduced into English language by a British colonist, evolving into a term that describes confusing or meaningless language. Used here, the artist lays claim to a term used as a sweeping dismissal of the complexities of Black cultural histories. When seen as a whole, ‘Mumbo Jumbo and The Committee’ speak collectively to systems that try to constrain Blackness within colonialist or capitalist arenas of spectacle, valuation, and appraisal. www.galerielelong.com/exhibitions/pamela-phatsimo-sunstrum
-
2021MOCA GTA21, Greater Toronto Art 21 MOCA Toronto, Canada Collaboration with Pamela Phatsimo Sunstrum on the architecture of her installation: Dynasty Greater Toronto Art 2021 (GTA21), brings together twenty-one of the most energizing artists and art collectives working in Toronto or intensely connected to the city. The title we’ve adopted, which plays on the name of the city’s broad metropolitan area, addresses our ever expanding notion of what Toronto might be, where it extends, and what practices and attitudes exist here. This large-scale exhibition is a new triennial, defined by its pledge to Toronto artists and the commissioning of new projects that add to a local and global discourse. For the inaugural iteration, we asked each contributor to consider: What feels most urgent to you today? Taken together, their responses offer different imaginations of the city, society and the world. Uniting them, however, is a profound belief in remembering, storytelling, questioning, resisting, celebrating, making and speculating. Curators: Daisy Desrosiers, Rui Mateus Amaral and November Paynter moca.ca/exhibitions/greater-toronto-art-2021/ Groep
-
2018Taal in het Migratie Museum / Language is the only homeland Migratie museum Den Haag den haag, Nederland Taal in het Migratie Museum In Den Haag worden rond de 180 talen gesproken, toch horen wij deze talen zelden. Taal, misschien wel meer nog dan een geografische locatie, heeft het vermogen om iemand zich ergens thuis te laten voelen. Taal en de notie van je thuis voelen wordt in het kader van ‘Language is the only homeland’ het thema voor een speciaal programma op zaterdag 6 oktober in samenwerking met kunstenaar Yair Callender en het Migratie Museum. Het wordt een dag gevuld met kunst, muziek en performances Er zullen films te zien zijn van Kunstenaars: Alexandra Dalavaga & Mirka Ni-ak. Tekeningen van: Remco Osório Lobato een installatie van: Iliada Charalambous Performances door: Ayla Aron nestruimte.nl/evenementen/taal-in-het-migratie-museum?year=2018&month=10 Groep
-
2017A Seat at the Table Amsterdam Museum Amsterdam, Nederland Het Amsterdam Museum stelt zichzelf als doel mensen te verbinden en actuele thema’s bespreekbaar te maken. Het museum vroeg theatermaker en schrijver Jörgen Tjon a Fong (Urban Myth) een concept te ontwikkelen waarin hedendaagse maatschappelijke issues in het licht van thema’s uit de Gouden Eeuw besproken kunnen worden. Dat werd Seat at the Table, hier in de Regentenkamer van het voormalige Burgerweeshuis. Aan deze tafel worden regelmatig zes inspirerende Amsterdammers uitgenodigd voor een lunch of diner waar, onder leiding van een moderator, gesproken zal worden over een specifiek thema dat te herleiden valt naar het werk van Bol en Flinck. Dit gesprek is toegankelijk voor (een beperkt aantal) bezoekers, maar de livestream is ook te volgen via internet. Zes beeldende kunstenaars, waaronder een aantal met een vluchtelingenachtergrond, maakten couverts en een tafelkleed. De kunstenaars lieten zich inspireren door een historisch persoon met wie zij graag een keer aan tafel zouden willen zitten om in gesprek te gaan. Het resultaat is een interactieve kunstinstallatie die een gesprek tot stand brengt over actuele thema’s die ook al speelden in de Gouden Eeuw. Zoals de rol van gender, maatschappelijke verantwoordelijkheid en Amsterdam als stad waar mensen met diverse etnische achtergronden toen en nu samen wonen. Dit zullen ook de uitgangspunten zijn voor de serie gesprekken. Marga Weimans Antonio José Guzman Niek Christiaan Peters Remco Osório Lobato Nasr Azarmehr E. Bruno Filho Safaa Khazal Groep
-
2016Hoogtij 46, Den Haag Den Haag, Nederland solo tentoonstelling Solo