Jessy Rahman

site Ga naar de persoonlijke site

Disciplines: Installatiekunstenaar, Monumentaal kunstenaar, Performancekunstenaar

Omschrijving werk

Jessy Rahman: "Mijn werkwijze wordt mede bepaald door de situatie ter plekke, niet alledaags en meestal in het buitenland. Daarbij kan gebruik maken van meest uiteenlopende technieken zoals tekenen, grafische, schilderen, ruimtelijke maat ook niet conventionele technieken die ik indien nodig mij eigen moet maken. Ook de voorliefde voor dans, theater, muziek dagen mij uit om tot performances te komen. Speelsheid en humor zijn daarbij de belangrijkste kenmerken. Rahman borrows his artist statement from an old Surinam song: “boesi bari wo wo jo wo wo jo, a no bari wo wo jo wo wo jo,” which freely translated means: “the bush is crying out in excitement, and yes indeed it is no ordinary sound.” Born in the former Dutch colony of Surinam, Rahman sees himself as a product of his mixed heritage formed by customs and manners of the plantation owners, slaves and contract workers who came from many different parts of the world. Most of his playful interactions with audiences that range from adults and children to animals and plant life, are based in this rich cultural background. Rahman has extensive organizational experience with artists groups and international exchange projects. He is co-founder of Quartair Contemporary Art Initiatives (1992) and current president of Foundation B141 (1991), which manages the art studios of Quartair, and has curated and co-curated many exhibitions in the Quartair gallery and other spaces in The Netherlands. His experience abroad includes working periods in Surinam (1994) and India (1997). Since 2004 he is a co-curator of Nine Dragon Heads, International Environment Art and Performance Movement, Seoul, South Korea. With Quartair, he has exhibited in many countries over the world".

Werk

Er fahrt ein zug nach nirgendwo
Titel Er fahrt ein zug nach nirgendwo
Jaartal 2017
Omschrijving foto opnamen voor in station Orient Express, Istanbul
Techniek performance
Formaat n.v.t.
Oh Maria
Titel Oh Maria
Jaartal 2017
Omschrijving foto opnamen in Bursa, turkije, t.b.v. Taste of Tea catalogus
Techniek performance
Formaat
Jaran Kepang, Live in Suncheon
Titel Jaran Kepang, Live in Suncheon
Jaartal 2016
Omschrijving Flat Horse Perormance met Pungmul muzikant in Z-Korea
Techniek performance
Formaat
Excursion to the Nature Plays
Titel Excursion to the Nature Plays
Jaartal 2016
Omschrijving Flathorse dance with visitors, Suncheon Wetlands Z-Korea
Techniek veld werk/dance demonstrations
Formaat
Eight Horses of Suncheon
Titel Eight Horses of Suncheon
Jaartal 2016
Omschrijving Re-enactment, Korean ancient stories
Techniek Dance workshop
Formaat
z.t.
Titel z.t.
Jaartal 2016
Omschrijving Try out Flathorse jump in Suncheon Bay Wetlands.
Techniek Leather Flathorse performance
Formaat

Omschrijving werk

Jessy Rahman: "Mijn werkwijze wordt mede bepaald door de situatie ter plekke, niet alledaags en meestal in het buitenland. Daarbij kan gebruik maken van meest uiteenlopende technieken zoals tekenen, grafische, schilderen, ruimtelijke maat ook niet conventionele technieken die ik indien nodig mij eigen moet maken. Ook de voorliefde voor dans, theater, muziek dagen mij uit om tot performances te komen. Speelsheid en humor zijn daarbij de belangrijkste kenmerken. Rahman borrows his artist statement from an old Surinam song: “boesi bari wo wo jo wo wo jo, a no bari wo wo jo wo wo jo,” which freely translated means: “the bush is crying out in excitement, and yes indeed it is no ordinary sound.” Born in the former Dutch colony of Surinam, Rahman sees himself as a product of his mixed heritage formed by customs and manners of the plantation owners, slaves and contract workers who came from many different parts of the world. Most of his playful interactions with audiences that range from adults and children to animals and plant life, are based in this rich cultural background. Rahman has extensive organizational experience with artists groups and international exchange projects. He is co-founder of Quartair Contemporary Art Initiatives (1992) and current president of Foundation B141 (1991), which manages the art studios of Quartair, and has curated and co-curated many exhibitions in the Quartair gallery and other spaces in The Netherlands. His experience abroad includes working periods in Surinam (1994) and India (1997). Since 2004 he is a co-curator of Nine Dragon Heads, International Environment Art and Performance Movement, Seoul, South Korea. With Quartair, he has exhibited in many countries over the world".

Persoonsgegevens

Voorletters J.T.
Kunstenaarsnaam/alias
Samenwerkingsverband
Website www.jessyrahman.nl

Opleidingsgegevens

Erkende vakopleiding

Academie / instituut & plaats studierichting / specialisatie periode van / tot diploma
Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten 3-dimensionaal/schilderen/tekenen 1985-1990 J

Cursussen, workshops

Naam instituut & plaats onderwerp periode van / tot
IMK Den Haag zakelijke kennis voor beeldend kunstenaars 1992
Polytechnic Sunderland Engeland glasgieten 1989
Vrije Academie Den Haag grafiek/tekenen/schilderen 1982-1984

Overige gegevens

Lid van Beroeps / Kunstenaarsvereniging BBK Amsterdam
Deelnemer van Kunstenaarsinitiatief Quartair Den Haag / Nine Dragonheads Korea

Curriculum vitae

Tentoonstellingen

jaartal naam tentoonstellingsruimte korte omschrijving solo / duo / groep
2017 Quartair Den Haag Glacialen, Stadialen, performatieve ode aan 25 jaar Quartair DUO
2017 Charlama Sarajevo, i.h.k.v. het Winter Festival Higher by Spinning, expositie met quartairleden, lokale en internationale kunstenaars GROEP
2016 Schema Museum, Cheongju- Z-Korea New Dream, New Future GROEP
2016 Art Box, Busan, Z-Korea Jessy Rahman in Busan SOLO

Vertegenwoordiging

naam plaats & land
Initiatief Quartair Den Haag, NL
Nine Dragon Heads Internationaal Nomadisch Initiatief

Projecten

jaartal instelling titel & typering project
2016 Arab Film Festival, Rotterdam met Quartair, Den Haag Al Madina, Souq van Aleppo workshop en video projectie in container op een plein.

Internationale uitwisseling

jaartal instelling
2016 Coupe de Ville, Brugge, Belgie
2016 Cheongju Int. Art Festival, Zuid-Korea

Aankopen / werken in collecties

jaartal naam collectie plaats / land omschrijving aankoop
2016 Kim Yi Sun collectiie Zuid-Korea Jaran Kepang Installatie, lederen paarden
2010 Peter Tribus collectie Italië 3-D fotoarchief van het 'Microbial Art Climatology Project' i.s.m. W. van Egmond

Publicaties

jaartal titel publicatie uitgever / samensteller, plaats typering
2016 'Excursion to the Nature Play's Suncheon Environmental Ecological Art Festival, Zuid-Korea Catalogus
2016 New Dream, New Future Schema Museum, 3rd Cheongju Int. Art Event, Zuid-Korea Catalogus
2015 JUMP INTO THE UNKNOWN NINE DRAGON HEADS COLLATERAL EVENT LA BIENNALE DI VENEZIA NINE DRAGON HEADS, NUOVA ICONA catalogus
2014 'The Second Explodes' Topp & Dubio eigen uitgave catalogus
2013 Dutch Settlement- Interference uitgave van EBA, Ottawa, Canada catalogus
2013 Preservation is Future Nine Dragon Heads catalogus
2012 'Protest that Never Ends' Artisterium #5 5th. Tiblisi Int. Art Events, Georgie Catalogus
2010 Bi-log contemporary art festival (H. Egger en H. Perkman) Werkbank edition 2010 Italië festivalcatalogus

Prijzen en stipendia

jaartal instantie, plaats omschrijving
2016 Suncheon Environmental Eco Art Festival Reis/Materiaal/Verblijf, Suncheon, Z-Korea

Artistieke nevenactiviteiten

nevenactiviteit van tot
Adviseur Arab Film Festival, Rotterdam 2015 nu
Bestuurslid Stroom Den Haag 2001 2005
Mede-oprichter en bestuurslid Quartair Contemporary Art Initiatives in Den Haag 1992 nu
Voorzitter stichting B 141 aterliercomplex in Den Haag 1991 nu