Sara Nuytemans

site Ga naar de persoonlijke site

Disciplines: Installatiekunstenaar, Mixed media/interdisciplinair kunstenaar, Omgevingkunstenaar

Omschrijving werk

We leven in een wereld waar financiële, technologische of sociale prestaties belangrijker worden bevonden dan een natuurlijk evenwicht, een balans met de natuur. Door het aangenomen paradigma waarin we leven – wetenschapsfilosofie, linker hersenhelft georiënteerd, rationeel en moralistisch denken, identificatie met concepten, reactief - raken we (en de aarde) uitgeput. 
 Sara Nuytemans gelooft dat als we ons meer (dan nu) zouden kunnen focussen op ons innerlijke bewustzijn – holistische filosofie, rechter hersenhelft georiënteerd, empathie, creatief - en we er meer op zouden kunnen reflecteren als zijne een belangrijke dimensie in onze wereld, dan zouden we nog wel eens een oplossing kunnen vinden en in staat kunnen zijn de natuur op een evenwichtige manier te beïnvloeden. Nuytemans haar werk komt voort uit observaties van hoe mensen interacteren met de wereld. Welke emoties en behoeften schuilen er achter ons handelen? Kunnen we bewustere keuzes maken als we meer contact hebben met de oorsprong van onze motivaties? Kan het holistische ‘zijn’ het dualistisch denken ondersteunen? En andersom? Dit zijn enkele fundamentele vragen waar haar werk door ontstaat. Als Belgische kunstenaar die al jaren in Nederland woont en tussendoor ook nog vijf jaar in Yogyakarta, Indonesië heeft gewoond, heeft ze ondervonden dat mensen veelal op een -in wezen- vergelijkbare manier met situaties omgaan. Hoewel ieder mens zich bepaalde strategieën toeëigent – vaak ondersteund door de aanwezige cultuur waarvan ze deel uitmaken – zijn de achterliggende motivaties, behoeften die hierdoor willen worden vervult, universeel en voor ieder mens –onafhankelijk van cultuur, ras of sekse - belangrijk. Behoeften zoals; waardering, van betekenis zijn, respect, hoop, verbinding, keuze, veiligheid, etc, etc. Toch zijn we ons vaak onbewust van onze achterliggende motivaties en hierdoor zijn onze handelingen/strategieën intrinsiek reactief.

Werk

Observatory of the Self 3.1
Titel Observatory of the Self 3.1
Jaartal 2012
Omschrijving A 2.25 meter sphere of 1680 reflective 35 cm stainless steal squares which the viewer enters. He / She takes a seat on a small stool in the center resting on a round plate. When the viewer presses a button, the round plate starts rotating slowly, at a pace of approximately 1 round a minute. He/She is then reflected in all the surrounding metal plates.
Techniek kinetics, wood, metal, stainless
Formaat 350x300x270
Observatory of the Self 2.1
Titel Observatory of the Self 2.1
Jaartal 2012
Omschrijving This wearable ‘Observatory’ is set up like a solar system, where the spectator is represented as the sun at the center, which the planets and moons rotate around reflecting 'the sun' or, the self. It is made up of 11 mirrors in a stainless construction with gears and a electric motor running on batteries.
Techniek kinetics, electronics, mirrors, stainles
Formaat 110x110x45
Observatory of the Self 1.3
Titel Observatory of the Self 1.3
Jaartal 2013
Omschrijving Before entering the installation the viewer captures a video image of him/herself. The viewer then enters the ‘Observatory’, a blacked-out room of between 5 to 36 square meters. In the center of the room a projector reflects the (video) image on to an object made of approximately 25 mirrors sized 5 to 8 cm in diameter. The apparatus turns, breaking up the projected video image into smaller elements as it is appears on the surrounding walls.
Techniek video, kinetics, nieuwe media
Formaat 320x250x220
Observatory of the Self 7.5
Titel Observatory of the Self 7.5
Jaartal 2015
Omschrijving This is one observatory of a series of 7 which are each unique because the base of this work is an organic branch that determines the form. This observatory slowly turn at a pace of 1 round a 50 secondes.
Techniek kinetics, wood, mirrors
Formaat 65x55x55
Observatory of the Self 8.2 and 8.3
Titel Observatory of the Self 8.2 and 8.3
Jaartal 2016
Omschrijving With this headware you can look yourself closely in the eyes. The voice on an accompanied audiofile guides you into the world of your eyes.
Techniek sound, metal, mirror
Formaat 65x35x10
Observatory of the Self 9.1
Titel Observatory of the Self 9.1
Jaartal 2016
Omschrijving This observatory is showing the shadow play of filtered sunlight through a fictional window. Once you step into the projections you notice that your shadow is acting strangely
Techniek 6 video's, 6 projectors
Formaat variable
Sweat Dreams Are Made Of This
Titel Sweat Dreams Are Made Of This
Jaartal 2013
Omschrijving Sweet Dreams are made of This is a spacial experience with stroboscopic effect and entraining sounds that induces alpha wave activity in the brain – a state of mind which is associated with dreaming, relaxation and meditative rest which typically invites a greater feeling of harmony with our surroundings. It is a state that bring out compassion and love into our lives, a state that stresses the interconnectedness of the entire universe. This installation is inspired by the 'Dreamachine', a creation of the early 1960's by the mathematician Ian Sommerville and the Parisian artist Brion Gysin, that also was a source of inspiration for artists of the Beat Generation, who celebrated non-conformity and spontaneous creativity.
Techniek kinetics, metal, wood
Formaat 260x90x90
Rise and Shine
Titel Rise and Shine
Jaartal 2015
Omschrijving When a person acts with complete confidence, even for insane purposes, it fills a void in us. Charismatic individuals make their followers do insane things by the force of their personalities. It proves the point that the force of a person’s will, of their self acceptance, can be so strong that they can change the view of the masses. they can convince people that what they are doing or saying is beautiful. People become fully accepting in their presence, falling prey to there complete self-acceptance. Self acceptance is very attractive.
Techniek sound, electronics, spotlights, wood, me
Formaat 400x400x280
Monument for Wates
Titel Monument for Wates
Jaartal 2015
Omschrijving This participatory site-specific installation is the result of a residency stay at rural located Jatiwangi Art Factory in Indonesia. When Nuytemans got invited she took the ongoing frustrations the villagers of Wates had - their land was stolen from them by the Japanese in the 40’s and never had been given back by Indonesian authorities - as a starting point. Not knowing what art could do in this situation, she begun with a workshop. Already for two and a half year Nuytemans had been training herself the principals of the Nonviolent Communication and decided to use the basics of it to address the frustrations the villagers had around the issue. The workshop had an expeditious result; the villagers could feel an opening/ a space for peace in their rigid emotions that could be the beginning of a more flexible attitude and for more creative solutions to pop up. Following this, Nuytemans created the Monument for Wates to celebrate the achievement and a reminder of what they can do when they would feel frustrating emotions again. The words in clay at the basis are expressions of universal needs, like: appreciation, respect, connection, awareness, consideration, communication, belonging, consistency, integrity, honesty, hope, to matter, understanding… The dents in the stainless cylinder shaped by the participants actions to work out their frustration with a hammer, causes – when sun or lamps are on – watery-like reflections on the words and the soil.
Techniek stainless, clay, hammer
Formaat 290x220x220
Bron van Natuurlijk Geluk
Titel Bron van Natuurlijk Geluk
Jaartal 2016
Omschrijving This work is a site-specific work made for a camping site. Once every 2 minutes a waterdrop falls into the bowl of water. This disturbs the reflections of the surroundings and of youself from the centre outwards and back again. The effect is hypnotic and keeps your attention moer focussed.
Techniek kinetics, iron, concrete, mirrors
Formaat 350x90x90

Omschrijving werk

We leven in een wereld waar financiële, technologische of sociale prestaties belangrijker worden bevonden dan een natuurlijk evenwicht, een balans met de natuur. Door het aangenomen paradigma waarin we leven – wetenschapsfilosofie, linker hersenhelft georiënteerd, rationeel en moralistisch denken, identificatie met concepten, reactief - raken we (en de aarde) uitgeput. 
 Sara Nuytemans gelooft dat als we ons meer (dan nu) zouden kunnen focussen op ons innerlijke bewustzijn – holistische filosofie, rechter hersenhelft georiënteerd, empathie, creatief - en we er meer op zouden kunnen reflecteren als zijne een belangrijke dimensie in onze wereld, dan zouden we nog wel eens een oplossing kunnen vinden en in staat kunnen zijn de natuur op een evenwichtige manier te beïnvloeden. Nuytemans haar werk komt voort uit observaties van hoe mensen interacteren met de wereld. Welke emoties en behoeften schuilen er achter ons handelen? Kunnen we bewustere keuzes maken als we meer contact hebben met de oorsprong van onze motivaties? Kan het holistische ‘zijn’ het dualistisch denken ondersteunen? En andersom? Dit zijn enkele fundamentele vragen waar haar werk door ontstaat. Als Belgische kunstenaar die al jaren in Nederland woont en tussendoor ook nog vijf jaar in Yogyakarta, Indonesië heeft gewoond, heeft ze ondervonden dat mensen veelal op een -in wezen- vergelijkbare manier met situaties omgaan. Hoewel ieder mens zich bepaalde strategieën toeëigent – vaak ondersteund door de aanwezige cultuur waarvan ze deel uitmaken – zijn de achterliggende motivaties, behoeften die hierdoor willen worden vervult, universeel en voor ieder mens –onafhankelijk van cultuur, ras of sekse - belangrijk. Behoeften zoals; waardering, van betekenis zijn, respect, hoop, verbinding, keuze, veiligheid, etc, etc. Toch zijn we ons vaak onbewust van onze achterliggende motivaties en hierdoor zijn onze handelingen/strategieën intrinsiek reactief.

Persoonsgegevens

Voorletters S.L.
Kunstenaarsnaam/alias
Samenwerkingsverband
Website www.saranuytemans.net

Opleidingsgegevens

Andere opleiding

Instituut / docent & plaats (studie)richting periode van / tot
TU Delft Industrieel Ontwerpen 1992-1997
Pompeu Fabre Universitat Digital Arts 1999-2000

Overige gegevens

Lid van Beroeps / Kunstenaarsvereniging
Deelnemer van Kunstenaarsinitiatief

Curriculum vitae

Tentoonstellingen

jaartal naam tentoonstellingsruimte korte omschrijving solo / duo / groep
2016 Tetem Kunstruimte, Enschede Observatories of the Self; overzichtstentoonstelling van laatste werk + performance SOLO
2015 Singel, Antwerpen Java stop; Werk in the entreehal SOLO
2015 Into the Great Wide Open, Vlieland Onderdeel van een openlucht kunstroute GROEP
2015 Treasure Hill Artist Village, Taipei, Taiwan Presentatie van resultaat Artist in Residence SOLO
2014 Cemeti Arthouse, Yogyakarta Indonesie Dirty Feet; tentoonstelling GROEP
2013 Biasa Artspace Jakarta , Indonesie Observatories of the Self; overzichtstentoonstelling SOLO
2012 Roundtable, Gwangju Biennale, Gwangju, Zuid-Korea Werk op Biennale GROEP
2011 Kunstraum Kreuzberg-Bethanien, Berlin ID; groepstentoomstelling GROEP

Internationale uitwisseling

jaartal instelling
2015 Treasure Hill Artist Village, Taipei, Taiwan
2015 Jatiwangi Art Factory, Cirebon, Indonesie
2013 Walking Peace; ARNA, Harlosa, Sweden
2006 Landing Soon; Cemeti Art House, Yogyakarta
2006 ArtLab; San Servolo, Venice

Publicaties

jaartal titel publicatie uitgever / samensteller, plaats typering
2016 In het middelpunt van het universum Twentsche Courant Tubantia / 12 oktober 2016 recensie
2016 In Tetem is de bezoeker het middelpunt van het universum http://www.kunstkrant.nl/nieuws/in-tetem-is-de-bezoeker-het-middelpunt-van-het-universum recensie
2014 observatories of the self by sara nuytemans reflect human existence http://www.designboom.com/art/observatories-of-the-self-by-sara-nuytemans-04-07-2014/ naslagwerk
2013 The quest for survival http://www.thejakartapost.com/news/2013/05/07/the-quest-survival.html recensie
2011 Potted Plant Helmets are Eco-Conscious Caps http://www.trendhunter.com/trends/potted-plant-helmets recensie
2011 Szpilman Award 2010 https://5uur.wordpress.com/tag/sara-nuytemans/ recensie

Prijzen en stipendia

jaartal instantie, plaats omschrijving
2010 Szpilman Award 2010, 1ste prijs international art prize for ephemeral works